در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران مطرح شد؛

نقش شرکت‌های دانش بنیان در توسعه اقتصادی کشور

ایمانیان گفت: تمرکز بر روی شرکت‌های دانش بنیان دانشگاهی یکی از مهم‌ترین حلقه‌ها برای توسعه اقتصادی در کشور است.

الهام ایمانیان، مدیر پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و نوآوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره فعالیت شرکت‌های دانشگاهی دانش بنیان در دانشگاه فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: تفاوت دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با دانشگاه‌های دیگر در این است که دانشگاه فنی و حرفه‌ای در مرز‌های تولید علم و دانایی دخالت زیادی برای فعالیت ندارد.

او افزود: دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای از هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش وارد دانشگاه می‌شوند و هدف دانشگاه در این است تا آموزش‌ها کاملا فنی و مهارتی یعنی متناسب با نیاز صنعت و بازار با پژوهش‌های مهارتی باشد تا این آموزش‌ها به اشتغال زایی و ثروت در آینده تبدیل شوند.

ایمانیان تصریح کرد: پرروش و تربیت نیرو‌های تکنیسین هر ساله در دانشگاه فنی و حرفه‌ای به خوبی انجام می‌شود. وزارت علوم در چند سال اخیر متوجه این نکته شد که در صورت برنامه ریزی برای اشتغال زایی و کارآفرینی دانشجویان در آینده باید روی آموزش‌های فنی و مهارتی سرمایه گذاری جدی داشته باشد.

مدیر پارک‌های علم و فناوری مراکز رشد و نوآوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: مراکز رشد، کار و شکوفایی و خلاقیت در شرکت‌های دانش بنیان باعث رشد شرکت‌های مهارتی می‌شوند که با توجه به آمایش منطقه‌ای و سرزمینی و بر اساس پناسیل ظرفیت کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و رشته‌ها فعالیت می‌کنند.

ایمانیان اظهار کرد: شرکت‌های دانش بنیان در اواخر سال ۹۷ فعال شدند و در حال حاضر در سطح کشور و در ۱۵ استان مجوز مرکز رشد و ۸ کارگاه شکوفایی و خلاقیت دارند که این شرکت‌ها در کنار دانش بنیان بودن خلاق هم هستند. شرکت‌های خلاق شامل رشته‌های گیاهان دارویی، کشاورزی، صنایع دستی، گردشگری، انیمیشن، طراحی، معماری، دیجیتال، کسب و کار‌های فضای مجازی و ... می‌شوند.

مدیر پارک‌های علم و فناوری مراکز رشد و نوآوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور بیان کرد: بافت‌های سنجش، خلاق و فناور و دانش بنیان در شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه فنی و حرفه‌ای وجود دارند و با این که نوپا هستیم، اما با تلاش دانشجویان فعالیت و توسعه خوبی پیدا کرده ایم.

توسعه شرکت های دانش بنیان در دانشگاه فنی و حرفه ای

ایمانیان با بیان اینکه ۶۶ هسته و واحد فناور در شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سطح کشور وجود دارد، گفت: واحد‌های فناور در شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در حال توسعه هستند و تعدادشان روز به روز بیشتر می‌شود که قصد داریم تجاری سازی و سرمایه گذاری این شرکت‌ها را افزایش دهیم.

او درباره وضعیت شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: حدود یک سال و نیمی می‌شود که شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاه فنی و حرفه‌ای ساخته شده اند و ۷ الی ۸ ماه است که این شرکت‌ها شروع به فعالیت کرده اند. ارزیابی ما از این شرکت‌ها توسعه و پیشرفت آن هاست که فعالیت‌های تخصصی را افزایش می‌دهند.

ایمانیان تصریح کرد: شرکت‌ دانش بنیان شهید مطهری دانشگاه فنی و حرفه‌ای مشهد بابت فعالیت خود ۸ هزار میلیارد ریال گردش مالی داشته است که باعث صرفه جویی ۱۵۰ تا ۸۰۰ هزار دلار ارزی در کشور شد.

او با اشاره به مشکلات مادی شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای همواره سعی کرده است تا از وزارت علوم حمایت‌های مالی داشته باشد، اما از آنجایی که این دانشگاه از سال ۹۱ به وزارت علوم پیوسته است در اسفندماه سال ۹۸ با حمایت‌های وزیر و آقای نوبخت توانسته بودجه‌های خود را هم تراز با وزارت علوم قرار دهد؛ بنابراین این دانشگاه باید جذب خیرین را در سرمایه گذاری و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان بیشتر کند تا تک تک فعالیت‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای معرفی شود، پتانسیل و ظرفیت دانشجویان به چشم بیاید و حمایت‌های بیشتری ازطرف خود دانشگاه و خیرین ایجاد شود.

مدیر پارک‌های علم و فناوری مراکز رشد و نوآوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به نقش شرکت‌های دانش بنیان در توسعه اقتصادی کشور ادامه داد: تمرکز روی شرکت‌های دانش بنیان یکی از مهم‌ترین حلقه‌ها برای توسعه اقتصادی در کشور است و در دنیا پیشگامان اقتصادی فناوری‌های نرم و شرکت‌های خلاق را برای توسعه اقتصاد کشور بکار می‌گیرند.

دانش بنیان

ایمانیان در پایان گفت: شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه فنی و حرفه‌ای در حال حاضر نوپا هستند، اما می‌توانند در آینده‌ای نه چندان دور باعث توسعه اقتصادی کشور شوند. در طی این یک سال و نیم دانشگاه ما رشد بسیار خوبی در این حوزه داشته است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار