پشت پرده اهداف «بن ‎زاید» از اعمال سیاست‌های پولی فعلی در امارات

امارات به دنبال ایجاد خلا در پارلمان تونس از طریق کنار زدن رئیس آن و فلج کردن هوشمند دولت آتی و در نهایت کشاندن کشور به سمت درگیری است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، رفتار منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای اماراتِ تحت رهبری «محمد بن زاید» به گونه‌ای است که گویی یک کشور ابرقدرت دنیا است و در هر بحران جهانی از انتخابات آمریکا و اروپا گرفته تا بحران‌های منطقه مانند یمن، لیبی، عراق، سوریه، لبنان نقش دارد و اخیرا نیز پروژه سقوط دولت‌ها و شخصیت‌های سیاسی کشور‌های سودان و تونس را کلید زده؛ چراکه این کشور‌ها منافع ابوظبی را تامین نمی‌کنند.

اماراتِ بن‌زاید معتقد است که پول، سلاحی بُرنده برای دستیابی به اهدافی- در برخی موارد خیالی- از جمله کنترل سیاست‌های کشور‌هایی مانند آمریکا، فرانسه و دیگر کشور‌های بزرگ و نیز کنترل بر سواحل کشورها، بنادر و گذرگاه‌های دریایی در منطقه است. امارات همچنین به پول به عنوان ابزاری برای نفوذ به دولت‌های عربی و نیز ساقط کردن آن‌ها نگاه می‌کند؛ کشور‌هایی که مساحت جغرافیایی‌شان هزاران بار بزرگ‌تر از امارت ابوظبی است.


بیشتربخوانید


موضوع قابل توجه این است که سلاح پول در چنین شرایط دشوار اقتصادی برخی کشور‌ها کارآمد است، ولی فقط در یک بُعد؛ و آن نابود کردن و نه سازندگی. در واقع، امارات در امور بسیاری از کشور‌های منطقه مداخله می‌کند تا از این طریق، کنترل بنادر آن‌ها را در دست داشته باشد و دشمنانش! را از صحنه سیاسی این کشور‌ها حذف کند.

برخی کشور‌ها که به مدت طولانی دچار هرج و مرج سیاسی و امنیتی بوده‌اند، تلاش می‌کنند راه‌شان را به سمت ثبات پیدا کنند، در حالی‌که این کشور‌ها به هدفی برای پول‌های مخرب امارات تبدیل شده‌اند و تونس یکی از این کشور‌هایی است که اماراتِ بن‌زاید برخی از احزاب و تشکل‌های سیاسی این کشور را دشمنی برای خود و منافع منطقه‌ای و بین‌المللی‌اش می‌بیند! جنبش "اخوان المسلمین" یکی از این احزاب است که بن‌زاید معتقد است که "عنایت خداوندی" او را برای مبارزه با آن انتخاب کرده و هیچ ماموریتی مقدس‌تر از این ماموریت در زندگی‌اش نیست.

در همین راستا، "نورالدین البحیری" رئیس فراکسیون جنبش النهضه در مجلس نمایندگان تونس در گفت‌وگویی مطبوعاتی، از اعمال فشار‌هایی از داخل کشور و خارج آن برای گرفتن رای اعتماد از "راشد الغنوشی" رئیس پارلمان این کشور خبر داد و تصریح کرد که امارات به این منظور، پول‌هایی را در میان نمایندگان مجلس این کشور تزریق کرده است.

البحیری تصریح کرد، امارات به دنبال ایجاد خلا در پارلمان تونس از طریق کنار زدن رئیس آن و فلج کردن هوشمند دولت آتی و در نهایت کشاندن کشور به سمت درگیری است.

تجربه سیاسی بزرگ‌ترین دلیل بر این است که سیاست‌های امارات، که مبتنی بر مداخله در امور کشور‌های دیگر اطریق پول و خریدن شخصیت‌های ذی‌نفوذ با بهایی ناچیز است، هیچ آینده‌ای ندارد و پیامد‌های فاجعه‌بار چنین سیاست‌هایی به شکل چشمگیری بر خود امارات بازتاب خواهد داشت که دلایل عدیده‌ای از جمله کمرنگ‌تر شدن نقش نفت در اقتصاد کشور‌های تولیدکننده آن است و خطرناک‌ترین این پیامد‌ها که به وضوح امارات را تهدید خواهد کرد علیه وحدت این کشور است.

منبع: العالم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار