معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز:

پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا باید در اولویت قرار گیرد

علوی گفت: مداخلات پزشکی باید پیشگیری از ابتلا به کرونا و سپس کنترل آن و کاهش مرگ و میر بر اثر این بیماری را در اولویت قرار دهد.

پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا باید در اولویت قرار گیردسید محمد علوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز و عضو کمیته علمی کرونا ویروس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: مسئله درمان بیماری کرونا و تاکید بر شناسایی دارو‌های موثر بر این بیماری برجسته شده و بیشتر طرح‌های تحقیقاتی در زمینه درمان است.

او افزود: پیشگیری و تاکید بر کنترل و کاهش مرگ و میر بیماری‌ها در یک اپیدمی، یکی از اولویت‌های نظام سلامت است، ولی مهم این است که در اپیدمی‌ها بتوانیم بار مراجعات به بیمارستان‌ها را کاهش دهیم، پس باید مداخلات ما به سمت پیشگیری سوق داده شود.

علوی بیان کرد: در کنترل و کاهش مرگ و میر مبتلایان به کرونا ویروس کشور‌هایی موفق بودند که تاکید آن‌ها بر پیشگیری سطح یک و ۲ بوده است، به عبارتی دیگر شناسایی بیماران در مراحل اول بیماری و پیشگیری از سیر آن به سمت بحرانی شدن می‌تواند در کاهش مرگ و میر بیماری نقش مهمی داشته باشد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار داشت: این مسئله تجربه مثبتی بود که در استان خوزستان رخ داد و علیرغم اینکه پیک بیماری ۸ هفته طول کشید و تعداد موارد مثبت بیماری بالا بود، توجه به این اصل باعث شد میزان کشندگی در بیماران خوزستانی حدود ۳.۶ درصد باشد که در مقایسه با متوسط کشوری از نصف هم کمتر است.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا ویروس ادامه داد: بعضی از کشور‌ها با وجود تعداد موارد بالای ابتلا به کووید ۱۹، ولی مرگ و میر آن‌ها بسیار پایین بود، این‌ها کشور‌هایی بودند که مرگ و میر را نه در بیمارستان بلکه در بهداشت و در جامعه و با شناسایی زودهنگام بیماران در مراحل کم علامت یا بدون علامت و انجام مراقبت‌های پیشگیرانه کنترل کردند.

او بی خیالی مردم و درک نکردن خطر بیماری کرونا را عامل افزایش مراجعه مردم به بیمارستان عنوان کرد و گفت: ترس سازنده و نه ترس استرس زا، باعث کاهش بار بیماری می‌شود، پس در ارائه اطلاعات به مردم باید به این نکته توجه جدی شود. اما وقتی برخی در رسانه‌های جمعی اعلام می‌کنند به زودی واکسن کرونا با قیمت ۷۵ هزار تومان در اختیار مردم قرار می‌گیرد، این باعث کاهش ترس مردم و بی توجهی آن‌ها به اهمیت خودمراقبتی و افزایش ابتلا و بار مراجعه به بیمارستان‌ها خواهد شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: نکته‌ای که کمیته علمی کرونا و نخبگان باید به آن توجه داشته باشند مطالعه علمی بر روی رفتار شناسی مردم است. باور‌ها و اعتقادات و اثرات این باور‌ها در اشاعه بیماری شناخته شده است، ولی جای خالی آن در مطالعات ما حس می‌شود و باید این مطالعات در جهت تطابق به قطع زنجیره انتقال بیماری سوق داده شوند.

سید محمد علوی بیان داشت: مطالعه و بررسی‌ها باید به سمت طراحی مناسب مراکز و خانه‌های بهداشت با توجه به نیاز‌ها صورت گیرد، به‌گونه‌ای که فضای فیزیکی متناسب با خدمات و نیاز‌های جدید طراحی شوند. بیماری کووید نشان داد که طراحی ساختمان‌های مراکز و خانه‌های بهداشت نیاز به بازنگری دارد و باید ساختار‌ها به گونه‌ای طراحی شوند که ارائه سایر خدمات مراقبتی و بهداشتی همزمان با ارائه خدمات مراقبتی کووید و هر بیماری نوپدیدی که ممکن است در جامعه پدید آید، امکانپذیر باشد.

او در ادامه با اشاره به اهمیت توجه به بیماری‌های زمینه‌ای در افزایش مرگ و میر افراد مبتلا به کرونا بیان کرد: ما در خصوص کرونا به این نتیجه رسیدیم که یکی از علل مرگ و میر بیماران وجود بیماری‌های زمینه‌ای است، پس باید مطالعات در زمینه ارتباط بیماری ‌های زمینه‌ای مانند دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی-عروقی و چاقی و سایر بیماری‌هایی از این دست با بیماری‌های عفونی صورت بگیرد تا با شناخت زوایای مختلف این بیماری‌ها در مواقعی که همه فکر‌ها متوجه کنترل کرونا است از این بیماری‌ها غافل نشویم.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.