اجبار پکن به انتخاب تابعیت چین یا انگلیس برای هنگ‌کنگی‌ها

به موجب قانون جدید پکن، آن دسته از مردم هنگ‌کنگ که دارای تابعیت انگلیسی و چینی هستند باید از میان این دو تابعیت یکی را برگزینند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسیا تایمز، چین به تازگی تصمیمی مبنی بر تغییر قانون تابعیت اتخاذ کرده است که به موجب آن هنگ‌کنگی‌هایی که تابعیت چین و انگلیس را دارا هستند باید میان این دو تابعیت یکی را برگزینند.

در تاریخ ۲۲ ژوئیه (۱ مرداد) سال جاری دولت انگلیس از تغییر سیاست تابعیت خود خبر داد و اعلام کرد به دارندگان پاسپورت BNO حق درخواست وضعیت اقامت و در ششمین سال امکان درخواست تابعیت ارائه می‌شود.

در واقع این تصمیم انگلیس واکنشی به پیاده‌سازی قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ بود که در سال ۲۰۲۱ (سال آینده میلادی) اجرایی خواهد شد.

اما وزارت خارجه چین از انگلیس برای گرفتن این تصمیم یک‌جانبه انتقاد کرده و اعلام کرد پاسپورت BNO را برای هنگ کنگی‌ها به عنوان سندی مسافرتی ممنوع می‌کند.

البته برخی مفسران ممنوعیت این پاسپورت را بی‌تأثیر دانسته‌اند؛ با استفاده از این پاسپورت هنگ‌کنگی‌ها می‌توانند به خارج از کشور و با داشتن مجوز به سرزمین اصلی چین بروند.

اما باز هم دو تن از مقامات بلندپایه پکن گفته‌اند کشورشان در نظر دارد تابعیت چینی را از هنگ‌کنگی‌های دارای پاسپورت BNO سلب کند.

به عبارتی از آن رو که پکن دو تابعیتی بودن را نمی‌پذیرد، دارندگان هنگ‌کنگیِ این پاسپورت باید میان تابعیت چینی و انگلیسی یکی را انتخاب کنند. با انتخاب تابعیت انگلیس، به صورت خودکار تابعیت چین، امکان اقامت دائم و دیگر مزایا در هنگ کنگ برای این شهروندان از بین خواهد رفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار