تعیین عرصه و حریم ۲۱ محوطه تاریخی آذربایجان‌غربی

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی از آغاز عملیات تعیین عرصه و حریم برای ۲۱ محوطه تاریخی شهرستان‌های مختلف استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، حسن سپهرفر معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: به منظور تعیین تکلیف عرصه و حدود آثار تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و پیشگیری از احتمال وجود مشکلات برای اشخاص همجوار با تپه‌های تاریخی و همچنین ضرورت تدوین چارچوب قانونی حفاظت و صیانت از این تپه‌ها، پروژه تعیین حریم و عرصه این آثار شروع و در دست اقدام است.

او افزود:در این پروژه، تصاویر ماهواره‌ای دهه ۶۰ میلادی با وضعیت حال حاضر محوطه‌ها برای شناسایی عوامل و حجم آسیب‌ها توسط باستان‌شناسان مورد مطالعه و مقایسه قرار گرفته تا گمانه‌های متعددی به دور این تپه‌ها ایجاد و مورد بررسی قرار داده شود.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی عنوان کرد:محوطه‌های در دست مطالعه و تعیین حریم، مربوط به شهر‌های مختلف استان هستند که از آن جمله می‌توان به تپه‌های قیز قلعه و مکی ارومیه، داش‌تپه در میاندوآب و تپه‌هایی در شهرستان‌های چالدران، خوی و سلماس اشاره کرد.

او تصریح کرد:تعیین حریم در این پروژه‌ها با مجوز پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی کشور بوده و توسط باستان‌شناسان مورد تایید پژوهشکده باستان‌شناسی و با نظارت فنی و کارشناسی اداره‌کل میراث‌‎فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی انجام می‌شود.

انتهای پیام/ن م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.