مشارکت بنیاد علوی در تامین ۵۰ درصد هزینه‌های راه‌اندازی سایت‌موزه باز چالدران

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: بنیاد علوی برای مشارکت در تامین ۵۰ درصد هزینه‌های راه‌اندازی سایت‌موزه باز چالدران اعلام آمادگی کرد.

جلیل جباری  مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، با اشاره به اهمیت بازسازی جنگ چالدران اظهار کرد:توجه به این موضوع از این جهت اهمیت دارد که طبق گفته علما، مردم در آن زمان با فتوای مراجع تقلید به میدان جنگ شتافته و در راه دفاع از وطن و دین به شهادت رسیدند.

جباری افزود: برخی علما بر این باور هستند که مستندسازی و بازسازی جنگ چالدران موجب تقویت باور‌های دینی، ملی، حماسی و تاریخی مردم منطقه خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی ادامه داد:طراحی سایت‌موزه باز چالدران از جمله اقداماتی است که می‌توان برای مستندسازی و بازسازی وقایع این جنگ انجام داد.

جباری تصریح کرد: انجام این طرح از جمله اولویت‌های مسئولان کشور و استانی است به گونه‌ای که در سفر دو سال پیش رئیس‌جمهور برای طراحی این سایت موزه ۱۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شد.

جباری خاطرنشان کرد:با توجه به گستردگی و خاص بودن این سایت‌موزه نیاز به حمایت همه دستگاه‌ها است و در حال حاضر که بنیاد علوی برای محرومیت‌زدایی در چالدران، برنامه‌های اجرا می‌کند مشارکت در تامین هزینه این سایت‌موزه نیز در دستور کار این بنیاد قرار دارد.

مقبره سید صدرالدین یکی از مهم‌ترین بنا‌های تاریخی، مذهبی در شمال آذربایجان‌غربی است و به عنوان نماد رشادت و میهن دوستی ایرانیان برای پاسداشت یاد و خاطره ۲۷ هزار شهید جنگ چالدران با الهام از معماری اصیل ایران با استفاده از آجر قرمز و سنگ در چهار کیلومتری چالدران بین روستا‌های گل اشاقی و سعدل در دوران صفویه بنا شده است.

این اثر زیبا از جمله مقبره‌های منحصر به فرد اسلامی است که به‌صورت بنای ۶ ضلعی احداث شده و در دشت وسیعی قرار گرفته و این دشت یادآور واقعه تاریخی جنگ چالدران و نبرد سهمگین ایران و عثمانی است.

میر سید شریف‌الدین علی صدر قاضی عسگر شیرازی ملقب به سیدصدرالدین از وزاری شاه اسماعیل صفوی بود که در آن جنگ به شهادت رسید و مقبره وی از آن زمان مورد تکریم و احترام اهالی چالدران و مناطق اطراف است.

انتهای پیام/ن م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.