مدیر جهاد کشاورزی مشهد؛

اصلاح نژاد دام، مسیر کسب درآمد بیشتر برای دامداران

اجرای کامل طرح اصلاح نژاد دام، افزایش تولید و درآمد بیشتر را برای دامپروران دارد.

امید طهماسبی زاده مدیر جهاد کشاورزی مشهد در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،گفت: مشهد یکی از قطب‌های دامپروری در خراسان رضوی است که این حرفه اصلی‌ترین شغل و منبع درآمد بسیاری از خانواده‌ها است.

او افزود: در مشهد بیش از ۷۵۰ هزار راس دام سبک و ۴۷هزار راس دام سنگین وجود دارد و در حال حاضر میزان تولید گوشت قرمز در این شهر،۹هزار و۵۰۰ تن سالیانه و تولید شیر۲۰۰ هزار تن سالیانه است.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد با بیان اینکه افزایش تولید و درآمد دامداران با اصلاح نژاد دام از اهداف اصلی معاونت بهبود تولیدات دامی است، ادامه داد: وجود دام‌های بومی با راندمان کم و از طرفی نیاز جامعه به مواد پروتئینی مسئولان را به فکر این انداخته است که برای افزایش تولید و بالا بردن درآمد دامداران شهرستان چاره‌ای باندیشند.

طهماسبی زاده بیان کرد: سالیانه به صورت عمده از روش‌های نوین تلقیح مصنوعی برای دام‌های سنگین استفاده می‌شود، اصلاح نژاد اولین گله‌های نژاد بومی، با نژاد‌های خارجی را شروع کردیم و تا به امروز اقدامات مناسبی در این زمینه انجام شده است ودر خصوص دام سبک در حال معرفی و اصلاح نژاد‌های سانن و رو مانوف و ایران بلک و نژاد افشاری دارای ژن مرینوس و رامنی، آرمان هستیم.
بیشتربخوانید:

 
او در مورد ویژگی‌های نژاد رومانوف تصریح کرد: در نژاد رومانوف، چربی دام بسیار پایین است. به طوری که دمبه دام بومی که به طور متوسط ۸ کیلو گرم است در این نژاد وزن دمبه به یک کیلوگرم می‌رسد، حجم ماهیچه‌های ران و سردست در گوسفند نژاد رومانوف، ۲ برابر گوسفند با نژاد محلی است.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد، تاکید کرد: در حال کلی، فرم بدنی این نژاد به صورتی است که تولید گوشت بیشتری خواهد داشت و راندمان آن نسبت به بومی از ۲ برابر بیشتر است.

طهماسبی زاده اظهار کرد: از مهم ترین دلیل برتری این نژاد، دوقلوزایی آن است. در هر صد شکم زایش تعداد بره‌ها ۲۵۰ راس بوده این در حالیست که در نژاد‌های بومی این تعداد به ۱۱۰ راس بره تقلیل میابد.

او با اشاره به اینکه پرورش این نژاد خیلی سود آور است. هم گوشت بیشتری دارد هم فروش بهتر، افزود: اجرای کامل طرح اصلاح نژاد تقریبادر همه دامداری‌های مشهد به صورت گسترده در حال انجام است، افزایش تولید و درآمد بیشتر را برای همه دامپروران در بر خواهد داشت.

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار