از قربان تا غدیر/ ۵

گنجینه‌های مقدس امام هادی (ع) برای شیعیان کدامند؟/ زیارت غدیریه؛ مدح امیرالمومنین (ع) از زبان امام دهم

زیارت غدیریه استنادات قرآنی، روایی و تاریخیِ امام هادی (ع) در اثبات حقانیت علی (ع) است.

حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسوی مطلق، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، به بیان سه یادگار ارزشمند امام هادی (ع) پرداخت و گفت: امام هادی (ع) گنجینه‌های بسیار مقدسی برای ما به یادگار کذاشتند، اما در این میان سه اثر از دیگر آثار بیشتر به چشم می‌آید؛ یکی از این آثار گرانبها زیارت جامعه کبیره است که فضایل اهل بیت (ع) و شناسنامه امامت در آن مطرح شده است. می‌توان به زیارت غدیریه و ناحیه مقدسه نیز اشاره کرد.

شیوه و روش مبارزه امام هادی (ع)

وی در ادامه به چگونگی مبارزات و هدایت امام دهم اشاره کرد و افزود: از روش‌های مبارزه امام هادی (ع) می‌توان به ترویج مناقب اهل بیت (ع) خصوصاً بیان فضایل امیرالمومنین (ع)، انفاق در راه خدا و ترغیب مردم به زیارت و توجه به اباعبدالله (ع) اشاره کرد.


بیشتر بخوانید


امام هادی (ع)؛ خطیب الائمه

این کارشناس و پژوهشگر دینی ادامه داد: امام هادی (ع) معروف به خطیب الائمه هستند؛ هنگامی که معتصم عباسی ایشان را از شهر مدینه به سامرا احضار کردند، در روز ۱۸ ذی الحجه که روز ولایت امیرالمومنین و اهل بیت عصمت و طهارت است، به شهر نجف رسیدند و در آن دوران تقیه به انشای زیارت غدیریه ایستادند.

زیارت غدیریه محور وحدت امت اسلامی/زیارت غدیریه؛ مداحی امیرالمومنین از لسان امام هادی (ع)
حجت الاسلام موسوی مطلق درباره اهمیت زیارت غدیریه توضیح داد: زیارت غدیریه از بهترین و کامل‌ترین زیارات و خواندن آن در روز عید غدیر مستحب است. به فرموده شیخ عباس قمی کمتر حدیثی به قوت سند زیارتنامه غدیریه به دست ما رسیده است. این کلام نشان از اعتبار بالای زیارت غدیریه نزد فقهای امامیه دارد.

زیارت غدیریه محور وحدت امت اسلامی/زیارت غدیریه؛ مداحی امیرالمومنین از لسان امام هادی (ع)
زیارت غدیریه؛ ویترین فضایل قرآنی، روایی و تاریخی امیرالمومنین (ع)

وی به محتوای زیارت غدیریه پرداخت و گفت: زیارت غدیریه مجموعه‌ای از فضایل قرآنی، روایی و تاریخی از امیرالمومنین است که حدود ۱۵۰ فضیلت می‌شود. بیش از ۳۰ فضیلت امام علی (ع) مستخرج از آیات قرآنی است که مورد توجه شیعه و سنی بوده است.

سند زیارتنامه غدیریه غیر قابل انکار است

حجت الاسلام موسوی مطلق ادامه داد: خطبه غدیریه به دلیل استناد به آیات قرآنی معروف به زیارت قرآنی امیرالمومنین (ع) است. همچنین آیاتی که در وصف امام علی (ع) در این زیارتنامه آمده است، در مناظره معروف ابن عباس و معاویه نیز مورد استفاده قرار گرفته که نه معاویه و نه شخص دیگری به صحت این آیات در مورد فضایل امیرالمومنین (ع) اعتراضی نداشته اند و میان بزرگان شیعه و اهل سنت مقبول است.

زیارت غدیریه محور وحدت امت اسلامی/زیارت غدیریه؛ مداحی امیرالمومنین از لسان امام هادی (ع)

زیارت غدیریه محور وحدت است

وی در مورد زیارت غدیریه تصریح کرد: زیارت غدیریه زیارت بیداری است که باعث بیداری امت اسلام می‌شود. در حقیقت زیارت غدیریه محور وحدت امت اسلامی است؛ زیرا آنجا که فضیلت‌های قرآنی امیرالمومنین (ع) در این خطبه وارد شده مورد اتفاق شیعه و سنی است و غیر قابل انکار است.

حجت الاسلام موسوی مطلق در پایان گفت: زیارت غدیریه مداحی امیرالمومنین (ع) از لسان امام هادی، زیارت جامعه کبیره ثناگویی اهل بیت عصمت و طهارت و زیارت ناحیه مقدسه روضه خوانی امام هادی (ع) برای سید الشهدا علیه السلام و شهدای کربلاست.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۲۴ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
سلام بر امام هادی (ع)
آخرین اخبار