از قربان تا غدیر/ ۴

نقش ولایت در مدیریت جامعه اسلامی/ رمز موفقیت حاج قاسم سلیمانی در کارهایش چه بود؟

تحقق اهداف جامعه اسلامی و تبلور تمام علایق و ایده‌ها، منوط به حرکت در جهت رضایت ولی خداست.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد حسن طا‌هایی سخنران و پژوهشگر دینی، در گفت و گو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نقش ولایت در استحکام جامعه اظهار کرد: در زندگی همه انسان‌ها منافعی وجود دارد که برای جذب و کسب آن تلاش می‌کنند؛ در مقابل آسیب‌هایی نیز هست که ما انسان‌ها برای محفوظ ماندن و دفع آن‌ها تلاش می‌کنیم. این منافع و آسیب‌ها گاهی جنبه فردی دارند و گاهی جنبه اجتماعی. گاهی هم منافع فرد و جامعه با یکدیگر در تضاد هستند؛ مثل احتکار کالا.

این کارشناس مذهبی در ادامه گفت: متفکران جامعه بشری برای اینکه بتوانند تمدن برتری که حافظ  منافع حداکثری فرد و جامعه باشد را تاسیس کنند، ایده های مختلفی ارائه کردند؛ از نظام سوسیال گرفته تا لیبرال که هر کدام به نوبه خود با شکست روبرو شدند. اسلام در مقابل این نظرها ایده‌ای برای اداره جامعه مطرح کرد و آن را «ولایت» نام نهاد.


بیشتر بخوانید


وی در تبیین جایگاه ولایت بیان کرد: ولایت با فرد و جامعه و خداوند در ارتباط است؛  برخی افراد کاملاً فردگرا هستند و اصلاً به دنبال آرمان خواهی و منافع جامعه نیستند. این افراد فقط به دنبال سعادت اخروی و منافع شخصی خودشان هستند. دین برای چنین فردی مبنای رسیدن به منافع شخصی را در اطاعت و محبت ولی خدا قرار می دهد.

رمز موفقیت حاج قاسم چه بود؟ /نقش ولایت در مدیریت جامعه اسلامی

حجت الاسلام طا‌هایی ادامه داد: در طرف مقابل، کسی است که برای آرمان‌های اجتماعی، خود را خرج می‌کند. دین برای تحقق آرمان‌های این فرد، مسیر خدمت به ولی جامعه را تعیین کرده است. به عبارتی، هر دو نفر (فردگرا یا جمع گرا) اگر بخواهند رضایت پروردگار را کسب کنند، می‌بینند که رضایت پروردگار در رضایت ولی خداست. همانطور که در کلام خدا آمده است «فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ»؛ مرا پیروی کنید تا خدا شما را دوست دارد.

ولایت؛ جمع تمام انگیزه‌ها و بروز علایق و ایده‌ها

این کارشناس مذهبی ادامه داد: فردگرایی و جمع‌گرایی هر دو در ارتباط با خالق به ولایت می‌رسند. در نتیجه ولایت جمع تمام انگیزه‌ها و محل تبلور تمام علایق و ایده‌هاست. وقتی افراد جامعه از لحاظ دینی با انگیزه‌های درونی مشغول فعالیتی خاص می‌شوند، این افراد خود را مدیون ولی خدا می‌دانند؛ زیرا تحقق اهداف خود را در راستای ارتباط با ولی خدا می‌دانند.

رمز موفقیت حاج قاسم چه بود؟ /نقش ولایت در مدیریت جامعه اسلامی

حجت الاسلام طا‌هایی در مورد ارتباط ولایت و افراد جامعه تصریح کرد: دین به تمام متدینین دستور محبت ورزی به ولی و حاکم جامعه را داده است؛ رابطه بین امام و حاکم بر جامعه رابطه رئیس و مرئوس نیست بلکه رابطه مراد و مریدی است.

این سخنران و کارشناس مذهبی در توصیف جامعه ولایی اظهار کرد: در جامعه‌ای که همه از لحاظ عقیدتی اهداف خود را در گرو اطاعت از رهبرشان می‌دانند و به او محبت می‌کنند، مردم با جان و دل تلاش می‌کنند. به عنوان مثال در روز‌های بعد از عید غدیر می‌بینیم تمام مردم کشور بدون اینکه دستوری صادر شود، خودجوش و با تمام قوا آماده اقامه عزا برای ماه محرم می‌شوند. هنگامی که ولایت در رأس قرار بگیرد، جامعه را با محبت خود مدیریت می‌کند.

رمز موفقیت حاج قاسم چه بود؟ /نقش ولایت در مدیریت جامعه اسلامی

رمز موفقیت حاج قاسم چه بود؟

وی در ادامه درباره ولایت پذیری حاج قاسم سلیمانی بیان کرد: شهید حاج قاسم سلیمانی در جای جای وصیت نامه خود، از روحانی تا کارمند و کشاورز را به تبعیت از ولایت فقیه دعوت می‌کند. رمز و کلیدی که او را به چنین جایگاهی رساند، همین پیروی از امر ولایت بود؛ اینکه حاج قاسم در شصت و چند سال عمر با برکت خود نمی‌نشست و به قول مقام معظم رهبری مانند جوانان کار می‌کرد، به خاطر ولایت پذیر بودنش بود.


بیشتر بخوانید


نقش ولایت در مقابله با تهاجمات نظامی، فرهنگی و سیاسی

حجت الاسلام طا‌هایی در صحبت‌های خود به ثمره ولایت اشاره کرد و گفت: ولایت نقطه‌ای است که می‌تواند مشکلات اقتصادی ما را برطرف کند و در این مسیر ولایتمداران هستند که توانایی حل مشکلات جامعه را دارند. اینکه جامعه ما با این همه دشمن در طول چهل سال بعد از انقلاب، با وجود ضعف مدیریت برخی از مدیران، توانسته مقابل هجمه‌های مختلف ایستادگی کند و تا حدودی پیش برود، ثمره عملکرد جامعه متدینین در مسیر ولایت است.

رمز موفقیت حاج قاسم چه بود؟ /نقش ولایت در مدیریت جامعه اسلامی

پیشبرد اهداف اسلامی نظام به برکت ولایت

وی ادامه داد: ایستادگی پای ولایت جامعه را مستحکم و افراد جامعه را برای کار بیشتر و تلاش در رفع مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مصمم‌تر می کند.

این کارشناس دینی در پایان گفت: ولایت نقطه عطفی است که می‌تواند تمام مشکلات جامعه را برطرف کند و به سر منزل مقصود برساند؛ حتی اگر معیار‌های دینی در ذهن برخی افراد نباشد اگر بخواهیم به جامعه‌ای پیشرفته در زمینه‌های مختلف دست پیدا کنیم، مفهوم ولایت است که می‌تواند ما را به این مهم برساند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
دکتر محسن نصیروند گرمی
۲۳:۰۱ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
سلام.ولایت حقیقی یعنی ولایت امیرالمومنین حضرت علی"ع" و معصومین"ع"بر مسلمین جهان،عدالت یعنی حضرت علی"ع"عشق یعنی او،حقیقت یعنی او،زندگی یعنی او،ایشان همراه و یاری رسان همیشگی مردم و فقیران بودند.محسن نصیروند.با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۲۰:۳۵ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
ولایت پذیری و تبعیت از مقام عظمای ولایت رمز موفقیت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی، شهید صیاد شیرازی و دیگر سربازان صدیق وطن می باشد.
اللهم عحل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
متنون نخوندم فقط تیتراژوخوندم.بایدبگم چون مطیع مطلق خدا بودنه مثل بعضیا مطیع نفسش باشه