سفیر چین در واشنگتن: آمریکا و روسیه بزرگترین زرادخانه‌های هسته‌ای را در اختیار دارند

«چوی تیانکای» سفیر چین در واشنگتن گفت آمریکا و روسیه به دلیل داشتن بزرگترین زرادخانه‌ها باید در خلع سلاح هسته‌ای بین‌المللی نقش اساسی ایفا کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ایتارتاس، «چوی تیانکای» سفیر چین در آمریکا، اظهار داشت: «به نظر من هم اکنون مذاکرات بسیار مهمی بین آمریکا و روسیه درباره پیمان‌های موجود بین این دو کشور در جریان است. این پیمان‌ها برای ثبات راهبردی بین المللی از اهمیت بسیاری برخوردار است».

وی افزود: «امیدواریم این پیمان‌ها ادامه پیدا کند. می‌توانیم دلایلی برای خوش بین بودن به این موضوع داشته باشیم، اما نمی‌دانم».

این مقام چینی تصریح کرد: چین امیدوار است که مسکو و واشنگتن به این پیمان‌ها ادامه دهند و ثبات راهبردی بین المللی را حفظ کنند.

چوی تیانکای ادامه داد: «آمریکا و روسیه بزرگترین زرادخانه‌های هسته‌ای را در اختیار دارند و همه این را می‌دانند. در این باره اجماع بین المللی وجود دارد». وی گفت: «بنابراین آن‌ها (آمریکا و روسیه) باید در خلع سلاح هسته‌ای بین المللی نقش اساسی ایفا کنند. تسلیحات هسته‌ای چین بسیار اندک است و در آن سطح نیست. ما پشت سر آمریکا و روسیه قرار داریم».

روسیه و آمریکا از ماه ژوئن مذاکراتی را برای تمدید پیمان استارت نو (شروع دوباره)، که تنها پیمان تسلیحاتی بین آمریکا و روسیه است که واشنگتن از آن خارج نشده است، آغاز کرده‌اند. این پیمان در ماه فوریه ۲۰۲۱ منقضی می‌شود. چین به این مذاکرات دعوت شده، اما هرگز برای شرکت در آن نماینده‌ای اعزام نکرده است.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، برجسته‌ترین توافق هسته‌ای امضا شده در دوران جنگ سرد، پس از طرح ادعا‌های واهی از سوی واشنگتن علیه مسکو به پایان رسید. آمریکا در تاریخ ۲ اوت سال گذشته میلادی [جمعه ۱۱ مرداد] رسما از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج شد. پس از این تصمیم، مسکو نیز پایان اجرای این پیمان را اعلام کرد. از آن زمان تاکنون اختلافات آمریکا و روسیه بر سر توافق کنترل تسلیحاتی به اوج خود رسیده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار