واکنش چاووش‌اوغلو به توافق اخیر مصر و یونان

وزیر خارجه ترکیه توافق‌نامه اخیر مصر و یونان برای تعیین حریم دریایی میان دو کشور را فاقد اعتبار قانونی دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، در مصاحبه با خبرنگار آناتولی توافق‌نامه‌ای را که یونان و مصر درباره تعیین حریم اختیارات دریایی امضا کردند، فاقد اعتبار قانونی دانست و گفت که این توافق از نظر اتحادیه اروپا نیز بسیار مایوس‌کننده است.

وی با بیان اینکه متن و نقشه این توافق را هنوز ندیده‌اند، گفت: اما با توجه به مختصات ارائه شده، می‌توانیم به‌راحتی ببینیم که این توافق محدوده فلات قاره و حقوق ترکیه و لیبی را نقض می‌کند. به‌این دلیل این توافق‌نامه از نظر ما پوچ و فاقد اعتبار قانونی است. تلاش کشور‌هایی نظیر یونان، بخش روم‌نشین قبرس، مصر و اسرائیل برای نادیده گرفتن حقوق ترکیه و برقراری توافق بین خودشان باعث شد ما امروز به این نقطه برسیم.

وزیر امور خارجه ترکیه افزود: به تلاش‌های خود در میز و میدان ادامه خواهیم داد تا به آن‌ها و تمام جهان ثابت کنیم که این به‌اصطلاح توافق‌نامه پوچ و بی‌اساس است.

چاووش‌اوغلو بر عزم راسخ ترکیه برای حفظ حقوق خود در فلات قاره آن و همچنین حقوق ترک‌های قبرس در اطرف این جزیره تاکید و اضافه کرد: این گونه توافق‌نامه‌ها یا همکاری‌ها نمی‌تواند ما را از مسیر خود دور کند و کسی نمی‌تواند حقوق ما را غصب کند. هیچ وقت اجازه آن را نداده‌ایم و نخواهیم داد.

شایان ذکر است، این اظهارات در پی آن مطرح می‌شود که مصر و یونان اخیرا توافقنامه‌ای را برای ترسیم مرز‌های دریایی بین دو کشور امضا کردند.

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر، درباره امضای این توافقنامه با یونان گفت: امضای این توافقنامه، افق‌های جدیدی را برای افزایش همکاری‌های منطقه‌ای در زمینه انرژی، به ویژه با توجه به عضویت دو کشور در مجمع گاز شرق مدیترانه، ایجاد می‌کند. 

وزیر امور خارجه یونان هم  با حمله به یادداشت تفاهم بین دولت وفاق ملی لیبی و ترکیه درباره مرز‌های دریایی، گفت: این یادداشت تفاهم غیرقانونی بود. اما توافقنامه ترسیم مرز‌های دریایی بین یونان و مصر، مطابق قوانین بین‌المللی است و به روابط با کشور‌های همسایه احترام می‌گذارد؛ بنابراین به برقراری ثبات در منطقه کمک خواهد کرد. این توافقنامه بر عکس توافقنامه غیرقانونی است که ترکیه و طرابلس امضا کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار