عبدالباری عطوان مطرح کرد؛

هدف اصلی تحولات لبنان ضربه زدن به محور مقاومت است

سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم در تحلیلی به بررسی نقش آمریکا و اسرائیل در تحولات اخیر لبنان پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالباری عطوان، روزنامه‌نگار مشهور عرب با اشاره به اتفاقات اخیر در لبنان و تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای از بین بردن مقاومت، هدف اصلی اتفاقات اخیر را ضربه زدن به حزب‌الله خواند.

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم در تحلیل ویدئویی هفتگی خود درباره انفجار بیروت گفت: به اعتقاد من این حادثه اقدامی برنامه‌ریزی شده بود که آمریکا و اسرائیل پشت آن قرار دارند. ممکن است این حادثه را یک اتفاق بدانیم، اما باید به این پرسش‌ها پاسخ دهیم که چگونه مواد خطرناکی مانند نیترات آمونیوم به مدت شش سال در بندر بیروت انبار شده بود؟ برخی از دلایلی که برای وقوع این انفجار اعلام می‌شوند غیرقابل قبول است. صاحب این مواد که گفته می‌شود محموله یک کشتی بوده است کیست؟ چرا در بندر بیروت تخلیه شده است؟ آیا متعلق به تروریست‌ها بوده یا قرار بوده است در جنگ داخلی احتمالی از آن استفاده شود؟

وی ادامه داد: نکته‌ای که باید در نظر داشته باشیم آن است که آمریکا و اسرائیل از همه چیز در لبنان اطلاع دارند. آن‌ها دارای ده‌ها جاسوس در لبنان هستند. ستون پنجم آن‌ها در لبنان فعال است، همان افرادی که خواهان بازگشت استعمار هستند و ضد مقاومت و سلاح آن و ضد فلسطین و جهان عرب فعالیت می‌کنند. چگونه ۲۷۵۰ تن مواد خطرناک در بندر بیروت انبار شده بود، اما کسی حرفی نمی‌زد؟ مطمئنا آمریکا و اسرائیل از این موضوع اطلاع داشتند و آن را برای فرصتی مناسب نگهداشته بودند. آن‌ها بار‌ها تهدید کرده بودند که لبنان را منفجر می‌کنند و ادعا می‌کردند حزب الله در بندر بیروت دارای انبار سلاح است و از بندر برای وارد کردن سلاح بهره می‌برد. تهدید لبنان از سوی مقامات اسرائیل مسئله‌ای واضح است. سفیر آمریکا در بیروت هم چندی پیش گفت تا زمانی که حزب الله در لبنان در قدرت باشد و سلاح حزب الله موجود باشد و اصلاحات صورت نگیرد حتی یک دلار هم به لبنان کمک نخواهیم کرد.


          بیشتر بخوانید:


عطوان در ادامه گفت: مگر عراق محاصره نشد؟ مگر ایران در محاصره شدید قرار ندارد؟ لبنان هم این گونه شده است. آن‌ها می‌خواهند تاسیسات زیربنایی لبنان را نابود کنند و تا آنجا که امکان دارد تعداد بیشتری از لبنانی‌ها را به خاک و خون بکشند. می‌خواهند ثبات لبنان را بر هم بزنند و مردم را بترسانند و معادله آرامش در ازای نبود حزب الله را رقم بزنند. این همان چیزی است که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در پی آن بود و از آن به نام اصلاحات یاد کرد. باید فکر کرد که نابود کردن نیمی از بیروت به نفع چه کسی است؟ جان باختگان این حادثه از همه اقشار هستند.

عطوان تاکید کرد اسرائیل بیشترین بهره را این انفجار می‌برد. ممکن است عامل انفجار بمب باشد یا با لیزر، دمای انبار را تا حد زیادی بالا برده باشند. اسرائیلی‌ها به سرعت اعلام کردند که برای لبنان کمک ارسال می‌کنند. آن‌ها از چه زمان خیرخواه لبنان شده‌اند؟ مگر فراموش کرده ایم که اسرائیل چه جنایتی در قانا انجام داد و در حمله به لبنان تا بیروت پیشروی کرد. ترامپ نخستین کسی بود که گفت این حادثه بر اثر انفجار بمب رخ داده است. رئیس جمهور و نخست وزیران کسانی هستند که به سرعت نخستین گزارش‌ها را درباره حوادث دریافت می‌کنند. ژنرال‌ها و افسران اطلاعاتی آمریکا به ترامپ گفته بودند که علت حادثه یک حمله بوده است.

هدف اصلی تحولات لبنان ضربه زدن به مقاومت است. آن‌ها می‌خواهند لبنانی‌ها را ضد حزب الله بشورانند. در این میان برخی از تحقیق بین المللی سخن می‌گویند. مگر لبنان نهاد‌های امنیتی و نظامی که توانایی این کار را داشته باشند ندارد؟ متاسفانه حتی ممکن است عده‌ای در لبنان برای بازگرداندن استعمارگران به کشورشان دست به تظاهرات هم بزنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
اعتراضشون برا چی خوشی زده زیر دلشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
كاملا درست است. دشمن كارش دشمنى است. مقاومت و مبارزه سنجيده بايد عمل متقابل باشد ختم كلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۳ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
هیچ ملتی بیخودی نمیریزد توخیابانها یک دردی دارند یک اشکالی دردولتشون وجوددارد ،لعنت برامریکا وانگلیس ماهم یکروزی انقلاب کردیم بعدش بارها مردم براحقوحقوقشون ریختن توخیابانها ،چه ربطی به امریکاوانگلیس روباهای کصیف دارد امریکای جنایتکاروانگلیس پست لعنت برترامپ دیوانه میدانم اگربتونند فظولی میکنند مسلمانهابایدکاری کنند که دنه اینها بازنشود.
Netherlands
Iran
۲۲:۱۶ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
مردم لبنان هم خودشون باید برای خودشون تصمیم بگیرن و ربطی به هیچ کشوری نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
فکر نمیکنید زیاد رفتید داخل لبنان و غیره بیایید بیرون و به ایران فکر کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
چی بگم واقعا همینه این کار اسراییل هست چون از جای این مواد خبر داشته صد در صد بعد از چند وقته شروع کردن به حزب الله و محور مقاومت ضربه زدن مثل هواپیمای ایرانی رو که میخواستن کاری کنن سوریه بزنه اینقد حزب الله طرفدار داره به این چهار نفر خرابکار نمیشه بگی ..... هیچ دستی بالاتر از دست خدا نیست و مکرو و مکرالله فالله خیرالماکرین مثل فتنه ای که میخواستن بین عراق و ایران بندازن چی شد خدا دست امریکا رو واسه عراقی ها رو کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
خواهشا به فکر تورم و گرانی خود باشید
Iran (Islamic Republic of)
هادی حرف حق
۲۱:۱۵ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
کاش حاج قاسم سردار دلها بود مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
خوب سیاست یعنی چه رفتاری داشته باشی که کشور و ملت از آن نفع ببرند دشمنت هرروز ضعیف تر و خوارتر بشه دشمنانی که با سیاست فریب و زور و مکر مداوم در حال تلاش هستند باید چه کنیم به کدام سو به کدام امید حالا همه اینا به کنار تا کی یک ثانیه که کشوری در دام سیاست فریب گرفتار بشه هزاران خانواده دچار مشکل و یاس خواهند شد ...
Iran (Islamic Republic of)
میکائیل
۱۷:۴۴ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
چرا داعش مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفت، وقایع از آن است که گروهی بزرگتر از داعش پشت قضایا خوابیده !!!
ملت لبنان بیدار باشید وگر نه مثل ملت سوریه و عراق خورده می شوید!!!
وسلام و علیکم و رحمه الله و برکاته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
دم خروس زد بیرون. مکرون و رییس جمهورهای قبل از ماکرون فرانسه رو به گند کشیدند داد مردم مظلوم فرانسه به آسمون بلنده و جلیقه زردها بیش از یکسال تظاهرات کردند که همین مکرون جنایتکار دست به سرکوبشون زد اونوقت با عجله پاشده رفته لبنان دنبال ایجاد تغییرات سیاسیه. دموکراسی غربی یعنی کسی که سرمایه داران و صاحبان رسانه میخواند باید انتخاب بشه و اگه مردم شعورشون بکشه و این تمامیت خواهها رو انتخاب نکنند اونوقت این جنایتکاران جنگی از کشتن مردم با انفجار انبار مواد شیمیایی هم دریغ نمی‌کنند تا مردم به غلط کردن بیافتند. باید هر کی طرفدار غرب و اون دموکراسی دروغینشه از زندگی ساقط کرد تا وضع مردم سر و سامان بگیره. در طول تاریخ هر بدبختی کشیدیم از دست این خائن‌های وطنفروش عاشق کفار غربیه
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۳:۰۱ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
سلام باری ،

می خواهی ایران به عنوان پرچمدار اسلام در مبارزه با استکبار ،
را بیاورم برای جهان عرب الگو باشد ،

یا عرب ها خودشان دست چپ و راستشان را می شناسند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
حاج قاسم کجایی ببینی روزهای بعد تو روزهای درد و سختی همسنگرانت شده عزیز دلم حاج قاسم، برای برادرانم در حزب الله و مقاومت دعا کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
نگران نباش. خونش گردن اسراییل و باقی اراذل و اوباش دنیا رو میگیره.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۳۶ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
زحمت کشیدی تازه فهمیدی وقتی حاج قاسم رو زدن یعنی برنامه دارن برنامه خفن پیچیده الکی حاج قاسم نزدن که یا شانسی نزدن .
Iran (Islamic Republic of)
عمارلويى
۱۳:۰۱ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
وقتى نميتوانند به ايران ضربه بزنند به دوستان ايران ضربه ميزنند به يمن به سوريه به عراق به لبنان به فلسطين باقى مانده
سناريو ها را روى ميز دارند و بيكار نيستند ماهم بيكار نيستيم هوشيار هستيم اغاز گر نيستيم مدافع هستيم
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۰:۲۰ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
باید یه همچین چیزی تو امریکا واسرائیل خراب کاری بشه توجه ها بره به سمتش ولی مدرک ندیم دستشون
United States of America
ناشناس
۱۴:۵۲ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
ولی مدرک ندیم دستشون?چرا سعید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
خاین ونوکران استعمارگران به جد فعالن
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۰:۰۹ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
این اغتشاشگران شورشیها خرابکاران نفوذیهای اراذل و اوباشهای وابسته به آمریکایها و صهیونیستها و سعودیهای داعشی خائن و ملعون تروریستهای جنایتکار خبیث هستند که می خواهند از آب گلآلود ماهی بگیرند امت حزب الله لبنان هشیار و بیدار باشید و باید مقتدرانه و قدرتمندانه و بدون اقماض تا دیر نشده ورود کنید و در تمامی سطوح مملکتی نبض کشور را در دستانش بگیرید دوران مظلومیت و فشار بر حزب الله تمام شده و اگر امروز به راس قدرت دست نیابد خساراتهای سنگین جبران ناپذیری را دشمنان به امت حزب الله لبنان وارد می کنند از سالها قبل باید حکومت و دولت و مجلس لبنان را برای مدیریت بهتر و عادلانه حزب الله در دست می گرفتند تا امروز در محاصره و فشارهای مختلف نباشند و در راس قدرت باشند در لبنان در سر تا سر جهان اسلام ناب محمدی ص امت حزب الله باید در راس قدرت حکومتهای اسلامی باشند تا عدل و عدالت و تمدن نوین یگپارچه و متحد اسلام ناب محمدی ص شکل بگیرد و اسقرار و استمرار بیابید و دشمنان از تمامی مناطق مختلف جهان اسلام ناب محمدی ص خارج شوند و اتحاد یکپارچه و هماهنگ کامل از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب جهان اسلام ناب محمدی شکل بگیرد .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر عاجلانه .
United States of America
ناشناس
۱۴:۵۶ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
همش باید بایده باید عمار? خودت چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
حواست ملتها بر هر چیزی مقدم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
البته درسته خواست ملت برهر چیزی مقدمس ولی باید ملت را همره هویت ش تعریف کنی وگرنه روی اسایش را هیچ وقت نخواهند دید
Iran (Islamic Republic of)
باشناس
۱۲:۴۲ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
خواست ملت ها ؟ یا مردم؟ الان ملتی بخواد تو رو با خاک یکی کنه مقدمه؟ :)) میاین چیزایی میگین که پشه هم خندش میگیره . خواست مردم یک ملت مقدمه اما باز باید اون مردم مشخص شوند که چه کسانی هستند و هدفشان چیست و چه تعداد هستند.
Iran (Islamic Republic of)
محدثه
۱۵:۲۳ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
ناشناس 12:42 خودت فهمیدی چی گفتی؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
کی تا حالا چهارتا اراذل و اوباش پادوی اسراییل و عربستان شدند ملت. همونهایی که بیروت رو منفجر کردند الان بجای کمک کردن به آسیب دیدگان در حال اغتشاش و آتش زدن اموال عمومی‌اند.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۳۷ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
حتی اگر اکثریت ملتی مانند اکثریت ملت زمان امام حسین ع شده باشند و بخواهند اقلیت مانده به راه خدا و حق و حقیقت را از میان بردارند؟
دوچیز انتها ندارد:تکرار تاریخ و حماقت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
سوغات مکرون نامرد به مردم لبنان رونمایی شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
مگه مکرون اون انفجار را پدید آورده چیز خنده دار نگو
United States of America
ناشناس
۱۵:۰۲ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
مکرون نامرد? فحاشی درون DNAشما نهادینه شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
سوغات مکرون نامرد به مردم لبنان رونمایی شد
Iran (Islamic Republic of)
میکائیل
۰۹:۴۶ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
هر آشوبی نیاز به یک جرقه دارد...
جرقه زده شد!!
United States of America
ناشناس
۱۵:۰۴ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
جرقه چی زده شد میکائیل?
Iran (Islamic Republic of)
میکائیل
۰۹:۴۵ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
هر آشوبی نیاز به یک جرقه دارد...
جرقه زده شد!!
Iran (Islamic Republic of)
میکائیل
۰۹:۴۵ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
هر آشوبی نیاز به یک جرقه دارد...
جرقه زده شد!!
آخرین اخبار