در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

۸۵ درصد مزارع کشور مکانیزه کشت می شوند

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال در بالای ۸۵ درصد مزارع کشور، کشت مکانیزه انجام می شود.

کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از جذب یک هزار میلیارد تومان اعتبار در ۵ ماه اخیر خبر داد و گفت: علی رغم تمامی محدودیت های اعتباری در کشور، امسال با پیگیری وزیر جهاد کشاورزی و رایزنی گسترده با بانک کشاورزی خط اعتباری مکانیزاسیون به ظرفیت ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای سال ۹۹ راه اندازی شد.

او با اشاره به اینکه سهمیه های اعتباری این خط به تمامی استان های کشور در فروردین و اردیبهشت ابلاغ شده است، افزود: این سهمیه بندی ها در حوزه مکانیزاسیون زراعت، باغبانی، دام و طیور، آبزی پروری، گلخانه، گیاهان دارویی و جنگل و مرتع مد نظر قرار گرفت که در حال حاضر اعتبارات مورد نیاز آن برای استان ها تامین شده است.

عباسی ادامه داد: با توجه به اعلام قیمت در حوزه تراکتورسازی و کمباین، ۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه جذب قطعه صورت گرفته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه برای کشت پاییزه ۵۳ هزار دستگاه بذرکار توزیع می شود، گفت: در تاریخ کشاورزی این حجم گستردگی وجود نداشته است.

او از شرایط مساعد در حوزه برنج کشور خبر داد و گفت: امسال در بالای ۸۵ درصد از مزارع کشور به صورت مکانیزه کشت انجام می شود که با این وجود بسیاری از اتفاقاتی که در عملیات سنتی رخ می دهد حتی بیماری کرونا، با توسعه مکانیزاسیون زنجیره آن قطع می شود.

جذب یک هزار میلیارد تومان اعتبار طی پنج ماه اخیر

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون امسال را یکی از مهم ترین سال های کشت و کار در محصولات اساسی گندم، برنج و جو اعلام کرد و افزود: بانک کشاورزی تسهیل گری خوبی در این ارتباط داشته است به طوری که در کمتر از ۵ ماه، یک هزار میلیارد تومان جذب اعتبار داشتیم.

به گفته او، در ایام پایانی سال به دلیل نوسانات قیمت و مشکلات قیمت گذاری که برای تراکتورسازی وجود دارد، وقفه‌ای در عرضه به وجود آمد و از طرفی تقاضا به مراتب برای خرید ماشین آلات افزایش یافته است که با این وجود سرمایه گذاری بیشتری در این بخش باید صورت گیرد تا توان تولید کارخانه‌ها همراه با تقاضا رشد و توسعه یابد.

رئیس مرکز توسعه مکانیراسیون با بیان اینکه افزایش ۱۵ درصدی کمباین جوابگوی هزینه‌های تولید نیست، افزود: کارخانه‌های کمباین سازی تبعیتی از این موضوع نمی‌کنند و مشکل قیمت گذاری کمباین وجود دارد، به همین خاطر تقاضای جدیدی پذیرفته نمی‌شود و صرفا تعهدات قبلی را انجام می‌دهند.

ثبت درخواست کشاورزان برای تراکتور و کمباین

او با بیان اینکه در بخش کشاورزی تسهیلات مناسب را برای کشاورزان فراهم کردیم، گفت: با فراهم کردن تسهیلات مورد نیاز، کشاورزان نیاز ماشینی در تراکتور و کمباین ثبت کردند.

عباسی ادامه داد: کارخانه ها مدعی هستند در مقایسه با خودرو حمایت کمتری از این بخش صورت می‌گیرد که با توجه به نوسان نرخ فولاد و مواد اولیه باید سهمیه مناسب تری در حوزه صنعت صورت گیرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه تا پایان سال ۱۶ هزار تراکتور در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، اظهار کرد: در حوزه کمباین غلات تقاضا بیشتر است، در حالی که کارخانه کمباین سازی توانایی ۵۰۰ تا ۶۰۰ دستگاه در این ایام را داشته است.

او با اشاره به اینکه سال ۹۲ کارخانه کمباین سازی ۵۰ دستگاه کمباین تولید کرد، بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی با حمایت جدی و ایجاد خط مکانیزاسیون، تسهیل امور برای خرید ماشین توانسته کارخانه را از ورشکستگی نجات دهد به طوری که از سال ۹۲ تاکنون ۳ هزار دستگاه کمباین عرضه شده است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون با بیان اینکه در پیک برداشت غلات هستیم، گفت: ۵ ماهی است که کارخانه کمباین سازی اراک تقاضای جدیدی را نپذیرفته که با این وجود آسیب جدی به بخش غلات وارد می‌شود، به همین خاطر از حوزه صنعت تقاضا داریم که قیمت گذاری را مرتفع کند تا ناوگان ماشین آلات برداشت غلات به روز رسانی شود.

او  با اشاره به اینکه عملکرد مزارع گندم به بالای ۸ تا ۹ تن در هکتار رسیده است، تصریح کرد: یکی از دلایل عدم توان تولید کمباین غلات متناسب با نیاز فنی بخش کشاورزی و کشاورزان است، چرا که عملکرد محصول زراعی گندم به سبب کاشت مکانیزه، به کارگیری سموم و کود مناسب توانسته عملکرد گندم و غلات در محدوده ۴ تا ۴.۵ تن در هکتار را برداشت کند که به سبب عملکرد برخی مزارع به بالای ۹ تا ۱۰ تن در هکتار باید از لحاظ کیفی و کمی حمایت بیشتری از صنعت صورت گیرد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی از تاثیر مکانیزاسیون در افزایش بهره وری و کاهش مصرف نهاده‌های تولید خبر داد و گفت: با توجه به تاثیر چشمگیر صنعت مکانیزاسیون بر افزایش بهره وری درصدد هستیم تا با برنامه ریزی مناسب ۵ تا ۱۰ درصد نیاز وارداتی خود را در داخل تولید کنیم.

به گفته وی، در حوزه تولید داخل با برنامه ریزی‌های مناسب تنها در صدد بومی سازی ۵ تا ۱۰ درصدی واردات ماشین آلات و نیاز خاص کشاورزی در کشور هستیم.

عباسی مهم‌ترین رکن بهره وری در تولید محصولات کشاورزی را فناوری و توسعه مکانیزاسیون اعلام کرد و افزود: تولید محصولات کشاورزی از طریق ماشین آلات و توسعه مکانیزاسیون در مصرف بهینه کود، سم، بذر و ... تاثیر بسزایی دارد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی ماشین آلات و مکانیزاسیون را فراتر از یک نهاده دانست و گفت: مهم‌ترین رکن در بهره وری تولید محصولات کشاورزی در تمامی زیربخش‌های زراعت، باغ، دام و طیور و آبزی پروری مکانیزاسیون به شمار می‌رود چرا که با استفاده از آن در بسیاری از محصولات بدون افزایش سطح و مدیریت نهاده‌ها می‌توان به خود اتکایی رسید.

او افزود: توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی علاوه بر مدیریت نهاده ها، حفاظت از منابع پایه آب و خاک به همراه دارد.


بیشتر بخوانید


عباسی در پایان تصریح کرد: علی رغم‌ نوسانات قیمت،کشاورزان توانستند خود را با شرایط وفق دهند و سازندگان کالای خود را عرضه کنند که امیدواریم در هفته های آینده بتوانیم تعداد کمی و کیفی سرمایه گذاری ها را گزارش دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار