آژانس اطلاعات مرکزی کره جنوبی به ابزار سازش بین دو کره تبدیل می‌شود

در حال حاضر نهاد اطلاعاتی سابق کره جنوبی تغییر رویه داده و ابزار سازش بین این کشور و کره شمالی شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دیلی بیست، آژانس اطلاعات مرکزی کره‌جنوبی به تازگی اعلام کرده که به دنبال «صلح و همکاری» میان دو کره است.

دیلی بیست در این باره نوشت: این آژانس اطلاعاتی که در گذشته مقر دیکتاتور‌های این کشور بوده، سال‌ها پیش به «سرویس اطلاعات ملی» تغییر نام داده است و اکنون به عنوان ابزاری برای سازش دو کره فعالیت می‎‌کند.

تغییر نقش این سرویس اطلاعاتی را می‌توان در انتصاب «پارک جیئه-ون» سیاستمدار کهنه‌کار و چپگرای این کشور از سوی «مون جائه-این» رئیس جمهور لیبرال کره‌جنوبی، دانست.

جیئه-ون که ۷۸ سال سن دارد در سال ۲۰۰۶ (۱۳۸۵) به علت موافقت با ارسال ۵۰۰ میلیون دلار کمک مالی به کره‌شمالی برای برگزاری اولین نشست مشترک دو کره (درسال ۲۰۰۰/۱۳۷۹) به دست «کیم دائه-جونگ» رئیس جمهور اسبق کره جنوبی، و «کیم جونگ ایل» پدر رهبر کنونیکره شمالی، به زندان افتاد. او اکنون امیدوار است تا از مقام کنونی‌اش برای بازگرداندن صلح با پیونگ یانگ بهره‌گیرد.

با اقدام ماه گذشته کره شمالی علیه دفتر نمایندگی مشترک دو کره، اکنون «مون جائه-این» به دنبال احیای روابط و گفتگو با کره‌شمالی است و علاوه بر انتصاب این مقام، به فراری‌های کره‌شمالی نیز دستور داده تا بالن هایشان را به آسمان نفرستند. از همین رو تغییر و تحولات در سرویس اطلاعات سئول در حال حاضر کانون توجه است.

تغییر نام این سازمان نیز در راستای کنترل شدید آن انجام گرفته است. این نهاد که سال‌ها از منظر اختیاراتش همانند «اف‌بی‌آی» و «سیا» در آمریکا در نظر گرفته می‌شد، اکنون روش خود را تغییر داده و به دنبال صلح با کره‌شمالی است. از لحاظ اختیارات هیچ سازمانی جز «آژانس ملی خدمات پلیس» در داخل کره‌جنوبی نخواهد توانست جایگزین این نهاد شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار