گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از قهرمانان دفاع مقدس/۱؛

نابغه‌ای که بزرگترین عملیات هوایی جهان را رهبری کرد

امیر سرتیپ خلبان برات‌پور به عنوان یک نابغه نظامی خدمات شایانی را به کشورمان عرضه داشته است.

نابغه‌ای که بزرگترین عملیات هوایی جهان را رهبری کرد که بود؟به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، امیر سرتیپ خلبان فرج الله برات‌پور از فرماندهان و خلبانان دلیر ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس است که نام و یادش با عملیات مشهور اچ ۳ برای همیشه در تاریخ کشورمان ماندگار شده است.

امیر برات‌پور در سال ۱۳۲۴ در شهرستان کنگاور از توابع استان کرمانشاه متولد شد. وی دوران تحصیلی ابتدایی و متوسطه را در کرمانشاه سپری کرد و در سال ۱۳۴۴ وارد دانشکده خلبانی شد. برات‌پور پس از گذراندن دو سال دوره مقدماتی خلبانی در اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۶ به آمریکا اعزام شد و طی ۱۸ ماه دوره تکمیلی خلبانی را سپری کرد. یک‌سال بعد یعنی در سال ۱۳۴۷ پس از بازگشت به ایران و گرفتن درجه ستوان دومی خدمت برای حراست از حریم هوایی کشورمان را آغاز کرد.

وی از همان ابتدا خودش را به عنوان خلبانی موفق و کارآمد نشان داد و تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ با طی دوره آموزش خلبانی هواپیمای اف ۵ در پایگاه هوایی مهرآباد و انجام بیش از هزار ساعت پرواز در پایگاه هوایی همدان، فراگیری دوره آموزش خلبانی هواپیمای اف ۴ در پایگاه هوایی مهرآباد و آموزش دوره مدیریت در کشور آمریکا به یکی از خلبانان موفق کشورمان تبدیل شد.

آغاز دوره‌ای جدید در زندگی لیدر عملیات اچ ۳ 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، امیر سرتیپ برات‌پور در پایگاه هوایی همدان مشغول به خدمت شد و سعی در کسب آموزش‌ها و تجربیات جدید داشت که در شهریور ماه سال ۱۳۵۹، با تجاوز ناجوانمردانه رژیم بعثی عراق به ایران پایگاه محل خدمتش همانند بسیاری از پایگاه‌های دیگر مورد حمله هواپیما‌های دشمن متجاوز قرار گرفت.

برات‌پور درباره آغاز تهاجم عراق به کشورمان در خاطراتش می‌گوید:«در پست فرماندهی پایگاه همدان بودم که پایگاه هوایی دزفول و بعد از آن پایگاه هوایی تبریز مورد حمله هوایی عراق قرار گرفتند. با شنیدن این خبر بلافاصله دستور دادم تا دو فروند هواپیمای اسکرامبل با موشک مورد نیاز در حریم هوایی پایگاه به پرواز درآیند، اما در همین لحظه صدای انفجار بمب‌های هوشمند در بعضی از نقاط پایگاه شنیده شد.»

نابغه‌ای که بزرگترین عملیات هوایی جهان را رهبری کرد

به دنبال اولین حمله دشمن به کشورمان و شروع جنگ تحمیلی برات‌پور همانند بسیاری از فرزندان دلیر و حماسه آفرین این مرز و بوم وارد عرصه نبرد با دشمن متجاوز می‌شود و با توجه به تخصص، تجربه و خلاقیتش، به عنوان خلبان و در بسیاری از مواقع به عنوان لیدر عملیات‌های هوایی، اقدامات ابتکاری و خلاقانه‌ای از خود به نمایش می‌گذارد. در حمله عراق که اولین تجربه جنگی امیر برات‌پور محسوب می‌شود، یکی از شاخصه‌های نبوغ نظامی او را می‌توان مشاهده کرد که همان سرعت کنش و واکنش در مقابل دشمن است. زیرا واکنش سریع، تصمیم صحیح و به موقع و اتخاذ تدابیر سریع و اضطراری در مقابل وقایع، فقط از عهده فرماندهانی با قوه ابتکار عمل و نبوغ نظامی بالا برمی آید. نقش و تاثیر این عامل در آن واکنش مناسب بسیار مهم است.

بسیاری از عملیات تحت تاثیر تصمیم‌گیری‌ها و واکنش به موقع فرماندهان تبدیل به پیروزی و موفقیت شدند و بسیاری از عملیات هم با وجود فراهم بودن همه امکانات و شرایط در اثر واکنش دیرهنگام ذهنی و عملی فرماند‌هان به شکست منجر شده‌اند.

نابغه‌ای که بزرگترین عملیات هوایی جهان را رهبری کرد

چرا امیر سرتیپ برات‌پور نابغه نظامی است؟

مهم‌ترین شاخصه‌های نبوغ نظامی امیر برات‌پور را می‌توان در عملیات معروف، بزرگ و پیچیده اچ ۳ و انجام موفقیت آمیز آن که بسیاری از کارشناسان نظامی جهان را به حیرت واداشت مشاهده کرد. این عملیات در پانزدهم فروردین سال ۱۳۶۰ و پس از شروع جنگ تحمیلی با پیشنهاد اولیه یکی دیگر از فرماندهان دلیر ارتش جمهوری اسلامی ایران و فرمانده وقت نیروی هوایی امیر سرتیپ خلبان جواد فکوری و فرماندهی مبتکرانه و دلیرانه امیر سرتیپ برات‌پور انجام شد.

اولین شاخصه نبوغ نظامی امیر برات‌پور در این عملیات را می‌توان در توجه او به رعایت اصل غافلگیری از نظر زمانی دانست. در همان لحظات اولیه، تصمیم برای اجرای عملیات اچ ۳ یعنی دقیقا در هنگام ملاقات امیر برات‌پور و سرهنگ گلچین فرمانده پایگاه هوایی همدان و امیر فکوری پس از تعیین تاریخ اجرای عملیات بهترین زمان اجرای عملیات هنگام تعویض شیفت کاری کارکنان پایگاه اچ ۳ تعیین می‌شود.

او در خاطراتش می‌گوید:«من به همراه سرهنگ گلچین نزد شهید فکوری در تهران رفتیم و پس از ابلاغ فرمانده عملیات به من و تعیین تاریخ انجام عملیات با همفکری یکدیگر زمان اجرای عملیات را به هنگام تعویض شیفت کاری کارکنان پایگاه اچ ۳ قرار دادیم.»

در اینجا با تعیین زمان اجرای عملیات در آن ساعت از روز امیر برات‌پور و شهید فکوری سعی می‌کنند دشمن را از نظر زمانی غافلگیر کنند که البته چنین هم می‌شود و به هنگام اجرای عملیات، واکنش قابل توجهی از طرف نیرو‌های عراقی حاضر در پایگاه اچ ۳ انجام نمی‌شود.

در صورتی که در آن مقطع از جنگ، رژیم عراق به دلیل داشتن هواپیما‌ها و تجهیزات هوایی پیشرفته و حمایت همه‌جانبه کشور‌های دیگر توانسته بود به طور نسبی برتری هوایی را از آن خود کند.

دومین شاخصه نبوغ نظامی امیر برات‌پور را در عملیات اچ ۳، می‌توان در توجه به رعایت اصل غافلگیری دشمن از نظر مکانی دانست. در این عملیات از همان ابتدای تصمیم‌گیری برای عملیات از نظر مکانی، حمله به پایگاه اچ ۳ عراق که در مرز غربی آن کشور و در مسافت بسیار زیادی نسبت به مرز شرقی آن قرار داشت، به عنوان هدف عملیات تعیین می‌شود که این تصمیم نمونه بارزی از رعایت اصل غافلگیری دشمن از نظر مکانی است.

نابغه‌ای که بزرگترین عملیات هوایی جهان را رهبری کرد

سومین شاخصه نبوغ نظامی برات‌پور در عملیات اچ ۳ نحوه مجهز کردن هواپیما‌های شرکت کننده در عملیات با رعایت کامل اصول حفاظتی و امنیتی است.

وی در خاطراتش می‌گوید:«طی مدت زمانی که به طرح‌ریزی و فراهم کردن مقدمات عملیات می‌پرداختم، حدود چهار یا پنج روز مانده به زمان اجرای عملیات با توجه به اینکه هر روز تعدادی از هواپیما‌های پایگاه همدان در عملیات‌های مختلف جنگ شرکت می‌کردند به هنگام مهمات‌گذاری هواپیما‌ها با این بهانه که به دو فروند هواپیما به عنوان ناظر و پشتیبان هرروز مهمات گذاری شوند و در پایگاه مستقر باشند دستور مهمات گذاری آن دو فروند هواپیما را می‌دادم، به این ترتیب طی آن چند روز توانستم هر ۱۰ فروند هواپیما را آماده عملیات کنم بدون اینکه از خلبانان متوجه شوند که تصمیم و هدف من چیست.»

از نظر رعایت کامل اصول حفاظتی و امنیتی و درباره رعایت اصل تامین امنیت ناوگان جنگ و به عنوان یک شاخص نبوغ نظامی می‌توان به اقدام بسیار مناسب و کاملاً حساب شده امیر برات به هنگام شروع عملیات و سیر مراحل پرواز هواپیما‌ها و همچنین انجام عملیات اشاره کرد او در خاطراتش می‌گوید: «دستور داده شد که کلیه ارتباطات پایگاه توسط فرماندهی تا زمانی که این عملیات تمام شود و هواپیما به پایگاه برگردند و بیرون از پایگاه قطع شده و بدون هیچگونه تماس رادیویی توسط خلبانان و فقط با استفاده از علامت دست و چراغ سبز برج مراقبت هواپیما پرواز کند.»

چهارمین شاخصه نبوغ نظامی برات‌پور که شاید بتوان گفت اولین و مهمترین شاخصه هر نظامی است که باعث بروز و ظهور سایر شاخه‌ها در یک فرمانده می‌شود، طلب توفیق و پیشرفت در سایه اتکا به خداوند متعال است، زیرا مسئولیت فرماندهی اجرای عملیات بسیار حساس و خطرناک به همراه با خطر پذیری بالا مانند عملیات اچ ۳ را فقط فرمانداران نظامی که دارای شاخصه توفیق طلبی و پیشرفت هستند، می‌پذیرند.

نابغه‌ای که بزرگترین عملیات هوایی جهان را رهبری کرد

نکاتی مهم در رهبری عملیات اچ ۳

امیر سرتیپ برات‌پور به عنوان فرمانده و لیدر این عملیات هوایی در مسیر پرواز هواپیما‌های ایرانی به سمت پایگاه اچ ۳ تعیین می‌کند تا در عبور هواپیما از نقاط مورد نظر موارد زیر را لحاظ کند.

*هواپیما‌ها بتوانند در ارتفاع بسیار پایین پرواز کرده تا از دید رادار‌های دشمن محفوظ بمانند.

**عبور هواپیما از روی مناطق مسکونی انجام نشود تا مکان حمله هواپیماهای خودی برای دشمن مشخص نشود.

***هنگام نزدیک شدن هواپیما‌های خودی به پایگاه اچ ۳ خلبانان بتوانند با انجام حرکات مناسب به گونه‌ای به آن‌جا برسند که از آسیب تجهیزات پدافندی دشمن دور باشند در واقع این اقدام به معنی اجتناب از نقاط قوت دشمن است که اجرای چنین تدبیری بعد از فرماندهان دارای نبوغ بالا برمی آید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۹:۴۲ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
خدا حفظش کنه، به خودم افتخار میکنم که ایرانی هستم .
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۳:۰۲ ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
وقتی اسم دفاع مقدس میاد من که اون روز ها رو ندیدم واقعا احساس غرور میکنم و افتخار میکنم که تو همچین سرزمینی به دنیا اومدم.
درود بر شرف اون مردایی که از جون و دل مایه گذاشتن تا ناموس ما دست احدی نیافته، کاش مسولین امروز هم یک ذره از شرف رزمندگان دوران دفاع مقدس بهره برده بودند.
Iran (Islamic Republic of)
هاشمی
۲۳:۲۲ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
درود و سلام خدا بر این عزیزان غیور و دلاور مرد میهن اسلامی خدا حفظشون کنه و شهدای عزیز را هم سید الشهدا (س) محشور کنه .
Iran (Islamic Republic of)
&*****&
۲۱:۲۲ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
خدا قهرمانان و دلسوزان کشور را حفظ کند
Iran (Islamic Republic of)
میثم.
۱۷:۰۷ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
درود بر عقابان تیز پرواز ایران اسلامی که همواره زحمات زیادی را کشیده و جان بر کف از ایران عزیز پاسداری و مواظبت میکنند.
ان شاءالله که همیشه در سایه امام زمان عج سالم و سلامت باشند و روح خلبانان آسمانی شده هم قرین رحمت باد.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۶:۵۳ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
اینا قهرمانای واقعی هستند که جلو چشمامونن نه اون قهرمانای پوشالی تو فیلمای هالیوودی. اینا کجا و تخیلات آمریکایی کجا.
درود بر شرف و غیرت و مردانگی و آزادگیشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
درود خدا بر این دلاوران
Iran (Islamic Republic of)
مصمم
۱۵:۵۹ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
این عملیات بسیار کار بزرگ در آن شرایط بودن و مردان بزرگی با هدایت این مرد شریف و آزاده انجام دادند و واژه ها واقعاً نمی توانند این اقدام مجاهدانه را توصیف کنند و فقط خداست که می تواند پاداش آن را محاسبه و به آنها ارزانی دارد .
Iran (Islamic Republic of)
محمد تقی حسن زاده
۱۵:۵۱ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
درود برشرفتان،مرحبا براین غیرت،همه مدیون فداکاری این دلاور مردان هستیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
سلام ودرود بی پایان به روح تمام شهیدان اعم ازهوایی و زمینی و دریایی چه فایده اونا رفتن جلوی گلوله دشمن ولی داره به خونشون خیانت میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
ایشان اخیراً فرزند ذکور خود را در سانحه از دست داده اند.خدا بهشون صبر و عزت بده.
Iran (Islamic Republic of)
اهل تبریز
۱۴:۱۰ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
ماشااله سردار برات پور . باعث غرور ملی ما هستید . نوکرتم .
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۱۴:۰۰ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
زنده باشند امیر سرافراز میهن
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۳:۴۱ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
درود و هزاران درود بر همه رزمندگان جمهوری اسلامی از آغاز تا کنون و به ویژه خلبانان تیزپرواز و تمامی ارکان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و شخص شخیص امیر براتپور .
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۳:۰۸ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
درود وسلام بر همه مدافعان کشور . یاد وخاطزشان همیشه گرامی و عزیز باد.
Iran (Islamic Republic of)
دهلران
۱۳:۰۲ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
سلام
متاسفانه رشلدت های این دلیرمدان در جنگ گم شده وخیلی کمرنگ هست همانند شهر دهلران که نامی ازش در جنگ نیست همانند شهید محمدعلی صفا شکارچی تانک که پایگاه یگانهای ویژهانگلیس در زمان شنیدن خبر شهادت این کماندوی زبده سه روز پرچم آن گایگاه نیمه برافراشته بود و کسانی دیگر که درخاطرات جنگ مفقود شدن همانند حاج احمد متوسلیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
همیشه دلم میخواست منم یکی از اون خلبانهای جنگ بودم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
همیشه دلم میخواست منم یکی از اون خلبانهای جنگ بودم
Netherlands
ناشناس
۱۲:۴۲ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
سلام و درود برشما واقعا بافداکاریتان اشک شوق در چشمانم حلقه زد
Iran (Islamic Republic of)
razaei
۱۲:۲۰ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
درود بی پایان بر خلبانان تیز پرواز ارتش اجرتان با خدا
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۲:۰۶ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
کو قدر شناس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
درود خدا بر سربازان اسلام
Iran (Islamic Republic of)
فاطمی
۱۱:۱۰ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
دورود و شرفت شیره کر لک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
درود بر مردان خدا
Iran (Islamic Republic of)
Roojaa
۱۰:۵۵ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
خاک پای چنین سلبریتی ها هستم.
Iran (Islamic Republic of)
lind
۱۰:۴۰ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
تاریخ H3 سال 1360 می باشد که در متن 1367 درج شده.
-
حسین
۱۰:۳۱ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
وقتی کار رو برای خدا انجام بدی،خدا هم جوری کارت رو درست میکنه که خودت هم تعجب میکنی.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۳۰ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
جمله بندی تان ایراد دارد تاریخ عملیات سال 1360 هست نه سال 1367
Iran (Islamic Republic of)
یک هموطن
۱۰:۲۶ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
درود بر شما سربازان وطن . کاش قدر شماها رو بدانند این اقازاده هایی که الان همگی سر از کانادا و کشورهای غربی دراورده اند و ثمره مجاهدت های شما رو در کیف های پول اختلاسی خود از کشور خارج میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
درد و بلای خودتون و خاندان تون تو جون آقازاده های فاسد و دزد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۰۹ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
درود به شرف و مردانگی شما تا ابد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
REZA
۰۹:۲۹ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
اسلام به این دلاورانش افتخارمیکند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۵۰ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
مردان بی ادعا، درود بر شما، و ننگ بر کسانی که پیروزی های با ارزش شما را پاس نمیدارند. نگران نباشید خریدار زحمات شما، خدا میباشد، همه مردم آزاده باید سپاسگزار شما عزیزان باشند.
آخرین اخبار