اشرف غنی فرمان آزادی ۴۰۰ زندانی خطرناک طالبان را امضا کرد

رئیس جمهور افغانستان فرمان‌های تخفیف و عفو مجازات نیرو‌های نظامی و عفو مجازات محکومین لیست پنج هزار نفری مطالبه شده گروه طالبان را امضا کرد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، دفتر مطبوعاتی ارگ ریاست جمهوری افغانستان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اشرف غنی، رئیس جمهور این کشور طی مراسمی، فرمان‌های تخفیف و عفو مجازات نیرو‌های نظامی و عفو مجازات محکومین لیست پنج هزار نفری مطالبه شده گروه طالبان را امضا کرده است.

در این مراسم که در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد، معاونین اشرف غنی، قاضی القضات و رئیس دادگاه عالی، مشاور امنیت ملی، رئیس عمومی اداره امور، رئیس دفتر مقام عالی ریاست جمهوری و رئیس هیات مذاکره کننده دولت افغانستان حضور داشتند.

در ماده اول فرمان اشرف غنی در مورد تخفیف و عفو مجازات آمده است: «مدت باقی مانده مجازات حبس منسوبین نظامی که به الی پنج سال حبس محکوم گردیده اند، با رعایت ماده ۳۵۰ قانون جزایی و احکام قانون منع خشونت علیه زن، بدون در نظرداشت مدت باقیمانده حبس شان، عفو و از حبس رها گردند.»

همچنین در این ماده چنین تذکره یافته است: «نیرو‌هایی که علاوه بر حبس الی پنج سال به جزای نقدی محکوم گردیده باشند، جزای نقدی آنان نیز عفو گردد.»

در ماده دوم این فرمان نگاشته شده است که تطبیق احکام این فرمان مانع اقامه دعوای حق العبدی اشخاص نمی‌گردد.

به همین ترتیب رئیس جمهور در این مراسم، به دنبال مصوبه لویه جرگه مشورتی صلح که در ماده دوم قطعنامه آن رهایی زندانیان باقیمانده طالبان را تایید نمود، فرمان عفو مجازات محکومین مشمول لیست پنج هزار نفری مطالبه شده گروه طالبان را امضا کرد.

گفتنی است که آزادی پنج هزار زندانی طالبان از زندان‌های دولت بخشی از توافقنامه گروه طالبان با آمریکا بود. پیش از این دولت افغانستان ۴۶۰۰ زندانی گروه طالبان را رها کرده بود، اما تصمیم گیری درباره رهایی ۴۰۰ زندانی خطرناک گروه طالبان را به لویه جرگه واگذار کرد که لویه جرگه با رهایی آنان موافقت نمود.

انتظار می‌رود که با آزادی این ۴۰۰ زندانی گروه طالبان، مذاکرات میان دولت افغانستان و گروه طالبان هفته آینده آغاز شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار