مجتمع فولاد مکران ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

مدیر سایت شرکت فولاد مکران واقع در منطقه آزاد تجاری-صنعتی چابهار گفت: مجتمع فولاد مکران با پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصد تا ۱۸ ماه آینده وارد مدار تولید خواهد شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، پیمان طالبی مدیر سایت شرکت فولاد مکران واقع در منطقه آزاد تجاری-صنعتی چابهار اظهار داشت: مجتمع فولاد مکران در زمینی به مساحت ۳۰۰ هکتار در حال ساخت بوده که در فاز نخست و دوم آن تولید آهن اسفنجی پیش‌بینی شده است.

او با بیان اینکه در قالب این پروژه ۲واحد گندله سازی، یک واحد فولادسازی و یک واحد نورد سازی نیز ساخته می‌شود، خاطرنشان کرد: این مجموعه شامل یک واحد تولید آهن اسفنجی با محصول بریکت گرم به ظرفیت ۱.۶ میلیون تنی خواهد بود ضمن اینکه در این مجموعه تولید همه حلقه‌های زنجیره فولاد از ماده خام معدنی تا محصول نهایی (که می‌تواند میلگرد یا ورق باشد) پیش‌بینی شده است.

مدیر سایت شرکت فولاد مکران ادامه داد: با توجه به قرار گرفتن این سایت در کنار بندرچابهار، مواد اولیه موردنیاز را می‌توان از خارج بویژه از کشورهایی همچون عمان یا از طریق راه آهن از داخل کشور تهیه کرد.

او گفت: با همکاری سهامداران داخلی ۱۳۲ میلیون یورو سرمایه‌گذاری در این پروژه انجام شده و ال. سی داخلی آن به میزان ۸۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی تامین شده است.

طالبی ادامه داد: افق تولید فولاد سالانه ۱۰ میلیون تن هدفگذاری شده و می‌تواند تحول عظیمی در اشتغال و توسعه سیستان و بلوچستان ایجاد کند.

موقعیت جغرافیایی راهبردی در کنار آب راه های بین المللی و نزدیک به خطوط کشتیرانی بین المللی، تنها بندر تجاری ایران در خارج از تنگه هرمز، نقطه پیوند کریدور شرق ایران به آب‌ های آزاد، نزدیک‌ ترین بندر به بازارهای آسیای میانه و افغانستان، دسترسی آسان به سوخت‌های فسیلی، مصالح ساختمانی و مواد معدنی گوناگون در شرق ایران، ارتباط چند وجهی حمل و نقل از مسیر هوا، زمین و دریا، تسهیلات فروش و اجاره بلند مدت برای سرمایه گذاران خارجی، واقع شدن در امن ‌ترین و نزدیک ترین مقصد به بازارهای جهانی، نزدیکی به کشورهای پرجمعیت در حال رشد جنوب آسیا (هند و پاکستان)، قرار داشتن در تنها بندر اقیانوسی ایران (چابهار) با دسترسی بی واسطه به سرزمین اصلی ایران و نزدیکی به بزرگترین منابع انرژی جهان در خلیج فارس بخشی از مزیت های سرمایه گذاری و اقتصادی منطقه آزاد چابهار است.

او امکان صدور محصولات تولید شده حاصل از مواد اولیه خارجی به میزان درصد مجاز تعیین شده از سوی کمیسیون ارزش افزوده، آزاد بودن صادرات محصولات تولیدی در منطقه از مقررات عمومی صادرات و واردات، امکان انتقال ۱۰۰ درصد سرمایه و سود حاصل از فعالیت اشخاص ثبت شده خارجی به خارج از کشور، معافیت ورود ماشین آلات و مواد اولیه مصرفی واحدهای تولیدی از عوارض ورودی گمرکی را از دیگر مزیت های منطقه آزاد چابهار عنوان کرد.

چابهار محرک توسعه محور شرق کشور است و با اتصال به شبکه های ریلی و گاز کشور، زمینه ساز احداث صنایع پایین دستی پتروشیمی و فولاد با آغاز به کار صنایع سنگین از جمله پتروشیمی و فولاد است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار