گیلان در وضعیت قرمز کرونایی/ شهروندان رعایت شیوه نامه های بهداشتی را جدی بگیرند

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به وضعیت قرمز کرونایی در این استان بر جدی گرفتن شیوه نامه های بهداشتی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، آبتین حیدرزاده، سرپرست معاونت دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا ویروس در این استان گفت: در حال حاضر گیلان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد و کرونا همچنان در این استان فعال است.

او با تأکید بر اینکه نمی‌توان به اجبار مردم را در خانه نگه داشت، افزود: ارائه توصیه‌های پیشگیرانه و اقدامات درمانی از وظایف دانشگاه علوم پزشکی گیلان است که شهروندان باید آن‌ها را جدی بگیرند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به نقش بسزا و مستقیم مردم در کنترل و شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: علیرغم اینکه شهروندان در انتقال ویروس کرونا اثر گذار هستند، اما مشاهده می‌شود که برخی همچنان شیوه نامه های بهداشتی و هشدار‌های اخطاری را جدی نمی‌گیرند.

حیدرزاده با اشاره به اقدامات صورت گرفته در ساماندهی صنایع و اصناف گفت: سیاست‌های محدودکننده در بازگشایی صنایع و اصناف نظیر پاساژها، رستوران‌ها، تفرجگاه‌ها و سایر اماکن فرهنگی و ورزشی از سوی ستاد ملی کرونا وضع شده است.

او با تأکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان یک دستگاه حاکمیتی عضو ستاد کرونا است و تنها در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت می‌کند، افزود: ما نمی‌توانیم به اجبار، شهروندان را ملزم به ماندن در خانه و یا به دور بودن از کسب‌وکار تکلیف کنیم.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی موظف به آگاه سازی مردم نسبت به مخاطرات بیماری کووید ۱۹، ارائه توصیه‌های پیشگیرانه و اقدامات درمانی است.

حیدرزاده با ابراز نگرانی از وضیعت قرمز کرونایی در گیلان و ضرورت همکاری مردم برای کنترل و ریشه‌کن کردن این بیماری گفت: برخی از رسانه‌ها مدعی هستند که دانشگاه علوم پزشکی باید تمهیداتی را به کار بگیرد تا استان از وضعیت قرمز رهایی پیدا کند، در حالی که این وضعیت به دلیل عدم رعایت بهداشت فردی و جدی نگرفتن هشدار‌ها از سوی شهروندان حادث شده است.

او با اشاره به فقدان داروی مؤثر در درمان قطعی بیماری کووید ۱۹ تصریح کرد: در زمانی که برای درمان بیماری کرونا هیچ واکسن و یا داروی قطعی ساخته نشده و این ویروس بدون مرز قربانی می‌گیرد، تنها راهکار برای مبتلا نشدن، رعایت بهداشت است، نه تعطیل کردن مشاغل و بستن راه‌ها، چون مردم برای امرار معاش نیاز به فعالیت‌های اقتصادی دارند و باید زندگی خود را در کنار این ویروس سپری کنند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه مردم ایران به‌ویژه استان گیلان به فرهیختگی و با فرهنگ بودن شهره هستند، افزود: اکنون زمان به کار گرفتن راهکار‌های اجباری برای کنترل تردد‌ها نیست، بلکه هر شهروندی بر وظیفه خودآگاه است و دنیا نیز بر این اصل تأکید دارد.

او همچنین با اشاره به کمبود ملزومات حفاظت فردی نظیر ماسک در داروخانه‌های استان بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز همچون عامه مردم یک مصرف‌کننده ماسک بوده و مطابق مصوبه ستاد کرونا، سازمان صنعت، معدن و تجارت مسئول تولید ماسک است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اظهار داشت: توزیع رایگان ماسک گرچه اقدامی پسندیده محسوب می‌شود، اما خود می‌تواند عاملی برای ترویج حضور غیرضروری شهروندان در جامعه شود.

حیدرزاده ادامه داد: در حال حاضر به دلیل برخی سهل‌انگاری‌ها بسیاری از سالمندان و حتی کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند در اجتماعات مختلف از جمله پارک‌ها حضور دارند که این مسئله بسیار ناگوار و در قرمز شدن استان اثرگذار است.

او با تأکید بر اینکه رسانه‌ها همیشه بازوان پرتوان مدافعان سلامت بوده‌اند، تصریح کرد: اصلی‌ترین عامل برای اطلاع‌رسانی دقیق، به‌موقع و به هنگام در خصوص شیوع کرونا رسانه‌ها از جمله رسانه‌های سایبری هستند.

از این رو باید با تولید محتوای غنی هشدار‌های بهداشتی را منصفانه، صادقانه و مستمرا به اطلاع عموم برسانند و در فعالیت حرفه‌ای خود تنها نجات انسان‌ها را ملاک قرار دهند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.