رئیس کل دادگستری استان فارس خبر داد؛

نجات قاتل از چوبه دار با بخشش اولیاء دم/مصالحه ۱۷ قتل عمد از ابتدای امسال

رئیس کل دادگستری استان فارس از رهایی محکوم به قصاص از اعدام با بخشش اولیاء دم خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی رئیس کل دادگستری استان فارس با اشاره به نجات قاتل از چوبه دار، در این باره اظهار کرد: حدود ۱۴ سال پیش در شهرستان رستم در پی بروز اختلاف بین دو خانواده درگیری و نزاع رخ داده و در این میان جوانی با سلاح سرد به قتل می‌رسد.

او افزود: با تشکیل پرونده و طی شدن مراحل قانونی و رسیدگی قضایی، رای قصاص نفس علیه قاتل پرونده صادر و مورد تائید دیوان عالی کشور قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی تصریح کرد: پس از آن شورای حل اختلاف رستم با همراهی خیران و معتمدان محل با ورود به پرونده و برگزاری جلسات متعدد، زمینه ایجاد صلح و سازش و فصل خصومت را فراهم کردند و این پرونده منجر به رضایت شکات و رهایی محکوم به قصاص نفس شد.

رئیس شورای قضایی استان فارس، پرهیز از کینه توزی را نعمت بزرگی دانست و اظهار کرد: اگرچه قصاص، حق اولیای دم است، اما گذشت از حق دینی، معامله با خدا است و قطعا فرهنگ گذشت و ایثار، از والاترین ابعاد ارزشی و رفتاری جامعه اسلامی ما است.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی با اشاره به ۱۷ فقره مصالحه قتل عمد از ابتدای امسال تاکنون افزود: شورای حل اختلاف یک نهاد مردمی و بر گرفته از دین مبین اسلام است که به خوبی نقش خودش را ایفا کرده و منشا برکات، ثمرات و خیرات زیادی برای مردم بوده است.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس ضمن تقدیر از کرامت انسانی اولیاء دم این پرونده گفت: فرهنگ ایثار، گذشت و رأفت اسلامی یکی از بارزترین شاخصه‌های جامعه اسلامی است و میزان آزادی مددجویان محکوم به قصاص موید این حقیقت انکارناپذیر است که در مردم کشور ما، انسانیت، اخلاق و نوع دوستی، حتی در مواجهه با یک قاتل نادم از جرم هم نمود داشته و یک ارزش محسوب می‌شود.

او ضمن اشاره به کسب رتبه اول صلح و سازش کشور بوسیله شورا‌های حل اختلاف استان فارس اظهار امیدواری کرد: با نهادینه شدن، عمومیت یافتن و اشاعه این سنت حسنه، استان فارس همچنان سرآمد صلح و سازش در همه زمینه‌ها باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار