ضرب‌الاجل یک ماهه برای تعیین تکلیف زباله‌های عفونی ۹۰۰ مطب در اهواز

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهواز نسبت به عدم جمع‌آوری پسماندهای عفونی مطب‌ها در اهواز به ویژه در زمان شیوع کرونا هشدار داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، علی بنی‌عگبه رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز  گفت: براساس گزارش سازمان پسماند شهرداری این کلانشهر، تاکنون ۷۰۰ مطب و آزمایشگاه با این سازمان برای جمع آوری پسماند‌های عفونی خود قرارداد منعقد کرده‌اند، اما تکلیف ۹۰۰ مطب دیگر هنوز معلوم نشده و حتی مشخص نیست چند واحد از آنها فعال است.

او بیان کرد: در جلسه کارگروه پسماند اهواز که اخیرا در فرمانداری تشکیل شد، مقرر شده ظرف یک ماه مطب‌های فعال شناسایی و معرفی شوند و آنهایی که تاکنون برای جمع آوری پسماند‌های عفونی خود اقدام نکرده‌اند، با شهرداری اهواز قرارداد منعقد کنند.

بنی عگبه اظهار داشت: سازمان نظام پزشکی مکلف شده است که فهرست همه مطب‌های فعال را به کارگروه ارائه دهد، ضمن اینکه سازمان مدیریت پسماند باید برای جمع آوری و مدیریت این پسماند‌ها به صورت بهداشتی اقدام کند و مراکز بهداشت شرق و غرب اهواز نیز با مراجعه به مطب‌ها نحوه تفکیک را آموزش دهند.

این مقام مسئول افزود: با وجود پیگیری‌ها و برگزاری جلسات هنوز تعدادی از پزشکان حاضر به پرداخت هزینه جمع آوری پسماند عفونی مطب خود نیستند و نشست اخیر کارگروه پسماند برای اتمام حجت با این افراد است که در صورت استنکاف از تعهداتشان از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد شد.

دبیر کارگروه مدیریت پسماند اهواز با بیان اینکه برنامه جمع آوری پسماند‌های عفونی مطب‌های اهواز از سال ۱۳۹۲ مطرح شده، ادامه داد: جمع آوری پسماند‌های عفونی به صورت مستقیم وظیفه شهرداری نیست و براساس قانون تولیدکننده تعهد دارد نسبت به بی‌خطرسازی آنها اقدام کند، اما با تصمیم کارگروه مدیریت پسماند مقرر شد که شورای شهر اهواز مصوبه‌ای در این زمینه تصویب کند و شهرداری اهواز در قبال دریافت مبلغی از پزشکان، پیمانکاری را استخدام و این نوع پسماند را جمع آوری نمایند.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر شهرداری اهواز به مصوبه کارگروه عمل کرده و یک پیمانکار با ۲ خودرو مخصوص به کار گفته است، اما بسیاری از پزشکان حاضر به همکاری و انعقاد قرارداد نیستند، بیان داشت: بر اساس دستورالعملی که شهرداری تهیه کرده هزینه مطب‌ها و آزمایشگاه در قبال جمع آوری پسماند‌های عفونی متفاوت بوده و طبق سطح بندی از ۲۵۰ هزار ریال تا ۳ میلیون ریال تعیین شده است که برای پزشکان مبلغ زیادی به شمار نمی‌آید.

او تصریح کرد: در حال حاضر پسماند‌های عفونی مطب‌ها و آزمایشگاه‌هایی که قرارداد منعقد نکرده‌اند به همراه زباله‌های عادی شهری جمع آوری می‌شوند و سر از مخازن زباله خیابان‌ها در می‌آورند، این در حالی است که زباله‌گرد‌ها یا افرادی که در سایت تفکیک زباله مشغول هستند با این پسماند‌ها سر و کار دارند و احتمال آلودگی و بیماری برای آنها وجود دارد.

او اظهار داشت: پیش از این نگرانی ما از انتقال بیماری‌های هپاتیت و ایدز از طریق پسماند‌های عفونی مطب‌ها بود، اما اکنون و با همه گیری کرونا، این مساله نیز اضافه شده، بنابراین ضروری است که هر چه سریع‌تر برای مطب‌ها چاره اندیشی شود. ضمن اینکه در حال حاضر روزانه ۸ تا ۱۰ تن پسماند عادی و ۱۲ تن پسماند عفونی از بیمارستان‌های اهواز جمع آوری می‌شود، اما برآوردی از حجم پسماند‌های مطب‌ها و آزمایشگاه نداریم.

بنی‌عگبه در ادامه گفت: از جامعه پزشکی انتظار داریم، با توجه به جایگاهی که در حوزه بهداشت جامعه دارند، خود نیز مسائل پزشکی و بهداشتی را رعایت کرده و در زمینه تامین بهداشت شهر همکاری کنند. تفکیک پسماند عفونی از عادی، تحویل به موقع و پرداخت هزینه جمع آوری، خواسته ما از جامعه پزشکی است تا شاهد ورود پسماند عفونی به زباله‌های عادی و آلوده شدن شهر و شهروندان نباشیم.

بر اساس این گزارش، پسماند‌های پزشکی (بیمارستانی) شامل همه پسماند‌های عفونی و زیان‌آور ناشی از بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی، درمانی، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و سایر مراکز مشابه است و طبق ماده ۱۳ قانون مدیریت پسماندها، مخلوط کردن پسماند‌های پزشکی با سایر پسماند‌ها و تخلیه و پخش آن‌ها در محیط و یا فروش، استفاده و بازیافت این نوع پسماند‌ها ممنوع است.

بابایی مدیر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال ۹۷ اعلام کرده بود که روزانه ۴۰ تن پسماند پزشکی و عفونی درخوزستان تولید می‌شود.

همچنین محمد جواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان پیش از این گفته بود: در مدیریت پسماند و کاهش زباله در کشور و استان توفیقی نداشتیم و حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد از زباله‌های شهری و عفونی در خوزستان به صورت غیربهداشتی دفع، سوزانده و یا در محیط رهاسازی می‌شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.