در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

راهکارهای تامین مواد اولیه صنایع کوچک/ شهرک‌های صنعتی باید از صنایع کوچک تفکیک شود

مدیرعامل یک شهرک صنعتی با اشاره به مشکلات مالی و زیرساختی صنایع گفت:شهرک‌های صنعتی باید از صنایع کوچک تفکیک شود.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مشکلات شهرک‌های صنعتی کوچک و متوسط امشب ۲۲ مردادماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور مصاحب معاون سازمان صنایع کوچک و هاشمی رئیس هیئت مدیره شرکت خدماتی شهرک عباس آباد مورد بررسی قرار گرفت.

هاشمی رئیس هیئت مدیره شرکت خدماتی شهرک عباس آباد با اشاره به اینکه ساختار صنایع کوچک با صنایع بزرگ تفاوت دارد گفت: ۹۰ درصد صنایع ما کوچک هستند لذا شهرک‌های صنعتی از افتخارات نظام محسوب می‌شوند به طوری که پیشران اقتصادی کشور هستند.

او با اشاره به اینکه با اصل سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی مشکل دارم، زیرا این دو منفک از هم هستند افزود: شهرک صنعتی وظیفه تامین آب، برق، گاز و راه‌های دسترسی را برای تولید کننده دارد لذا شهرک‌های صنعتی و یا سازمان صنایع کوچک وظیفه دارند تا امکانات را برای تولید کننده فراهم کنند.


بیشتر بخوانید


رییس هیات مدیره شرکت خدماتی شهرک عباس آباد با بیان اینکه شهرک‌های صنعتی باید از صنایع کوچک تفکیک شود خاطرنشان کرد: ما با پولی که از شارژ دریافت می‌کنیم شهرک‌های صنعتی را اداره می‌کنیم.

هاشمی با اشاره به اینکه شهرک صنعتی باید زیرساخت‌ها را آماده کند بیان کرد: آن‌ها باید زیرساخت‌ها را تحویل شرکت خدماتی برای نگهداری بدهند، بودجه شهرک صنعتی عباس آباد برای یک سال حدود ۱۷ تا ۱۸ میلیارد تومان است.

او با اشاره به اینکه شهرک های صنعتی باید زیرساخت ها را تکمیل و استاندارد کنند گفت :در شهرک صنعتی عباس آباد و شهرک های صنعتی دیگر باید ۳۰۰ لیتر آب به شرکت خدماتی تحویل داده شود لذا باید شبکه آب و آتش‌نشانی تکمیل شود ، بنابراین دستگاه‌های نظارتی با بازرس باید در این حوزه ورود پیدا کنند.

رئیس هیئت مدیره شرکت خدماتی شهرک عباس آباد با بیان اینکه باید دستگاه های نظارتی برای بررسی مشکلات این حوزه اقدام کنند تصریح کرد: ۳۸۰ مگاوات برق منطقه ای از ما پول گرفته است به طوری که ۱۶۰ مگاوات ظرفیت ایجاد کرده اند.

او با اشاره به اینکه ۱۴۰۰ واحد فعال داریم اظهار کرد: ۲۴ واحد در شهرک صنعتی عباس آباد آماده شروع به کار هستند اما مشکل تامین برق دارند.

هاشمی با اشاره به اینکه شرکت توانیر برای مدیریت مصرف برق و به منظور جلوگیری از قطع برق از ساعت ۱ تا ۵ بعد از ظهر برق ما را قطع می کند افزود: سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به همین دلیل خسارت کارگر دادیم، چرا برق تولید کننده در سال جهش تولید باید قطع شود؟، چرا در سال جهش تولید به واحدهای تولیدی فشار می آید؟
 

 

تعاونی های مشترکی را باید برای صنایع کوچک و متوسط راه‌اندازی کرد

 
 
در ادامه مصاحب معاون سازمان صنايع کوچک و شهرک های صنعتی با اشاره به راهکارهای تامين مواد اوليه برای توليدکنندگان صنايع کوچک گفت: برای صنایع کوچک و بزرگ راهکارهای در نظر گرفته شده است به طوری که می‌توان از بورس کالا مواد اولیه را تامین کرد ، ممکن است نیاز یک ماه صنایع کمتر از آن چیزی باشد که در بورس کالا سفارش داده می‌شود .
 
او با اشاره به اینکه تعاونی های مشترکی را باید برای صنایع کوچک و متوسط راه‌اندازی کرد افزود: صنایع کوچک و متوسط برای ظرفیت ۳ ماه ۷۰ درصد واحد خود را می توانند کالا خریداری کنند.
 

ضرورت تامین زیرساخت ها تا ورودی شهرک های صنعتی

 
معاون سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی با اشاره به اینکه تاکنون یکی دو تعاونی در این راستا تشکیل شده است به طوری که خرید مشترکی را انجام داده اند اظهار کرد : نقطه مقابل خرید، تولید است. در ستاد جهش تولید به صورت هفتگی در وزارتخانه جلساتی تشکیل می شود لذا باید راستی‌آزمایی برای بحث تولید داشته باشیم. با همکاری دستگاه‌های خدمت‌رسان، آب، برق و گاز تامین می شود و تا ورودی شهرک باید این زیرساخت‌ها فراهم شود.
 
مصاحب با اشاره به اینکه سازمان صنایع کوچک با هزینه های خود در بسیاری از مواقع زیرساخت‌ها را تامین کرده است افزود: کاری که در طی این دو سال انجام شده در سنوات گذشته شاهد نبودیم ، لذا سازمان صنایع کوچک متولی کار نیست بلکه دستگاه خدمت رسان مسئول است.
 
او با اشاره به اینکه ۲۸۰ شهرک داریم که کمتر از ده شهرک مشکل دارند ادامه داد: امسال تفاهمی صورت گرفته تا بین وزارت نیرو ، سازمان صنایع کوچک و سازمان برنامه به صورت مشترک تامین منابع صورت گیرد لذا امسال نیز سازمان برنامه و وزارت نیرو به پای کار آمدند.
 

راهکارهای صرفه جويی در برق در شهرک های صنعتی

 
مشهدی سخنگوی صنعت برق در ادامه برنامه با اشاره به راهکارهای توليدکنندگان برای صرفه جويی در برق در شهرک های صنعتی اظهار کرد: شرکت های خدمت رسان باید خدمات را تا درب ورودی واحد صنعتی برسانند و سازمان مدیریت صنعتی باید منابع آن را پیش بینی کند.

او با اشاره به اینکه شهرک صنعتی عباس آباد به ۱۱۰ مگاوات ظرفیت رسیده است گفت: زیرساخت های لازم برای این شهرک انجام شده است .در سال جهش تولید صنایع ۱۱ درصد رشد داشتند لذا با هماهنگی مدیران شهرک‌ها  فعالیت دو روز در هفته شهرک ها به روز پنج شنبه و جمعه موکول شد تا در این ساعت‌ها مصرف برق کاهش یابد.
 

شرکت های خدماتی به تکالیف خود عمل نمی کنند

 
سید علی صدری عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران در ادامه برنامه عنوان کرد: قانونگذار هیئت امنا را منحل کرده است و شرکت خدماتی را تشکیل داده تا شارژ را از صاحبان صنایع بگیرد و در جهت نگهداری شهرک های صنعتی استفاده کنند.

او با اشاره به اینکه شرکت های خدماتی به تکالیف خود عمل نمی کنند افزود: آنها شارژ را می گیرند و دلشان نمی‌خواهد که هزینه کنند لذا از رئیس قوه قضائیه می‌خواهیم که سازمان بازرسی همانطور که در شهرک های استانی نظارت می کند در خصوص شرکت های خدماتی هم نظارت داشته باشد تا بدانیم که پول کجا مصرف می شود.
 
عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اشاره به اینکه نباید علیه نظام و دولت سیاه نمایی کرد افزود: باید بر اساس استانداردهایی که وجود دارد زیرساخت های آب، برق و گاز ایجاد شود. واحد های صنعتی که نیاز به انرژی دارند به خصوص در حوزه برق به شرکت برق منطقه‌ای تقاضای برق غیر نرم را می‌دهند.

صدری ادامه داد: برای شهرک‌های صنعتی زیرساخت ها تامین می‌شود اما در کنار شهرک های صنعتی دهک های کوچکی وجود دارند که خطوط برق از وسط این شهرک‌ها به دهک های اطراف انتقال قدرت می دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار