تا پایان سال ۳۴ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری به بهره برداری می‌رسد

وزیر نیرو گفت:۵۴ طرح با احتساب طرح های امروز با سرمایه گذاری ۱۶ هزار میلیارد تومان افتتاح شده است و تا پایان سال ۳۴ هزار میلیارد تومان طرح دیگر به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، اردکانیان وزیر نیرو در مراسم افتتاح پروژه عظیم سامانه گرمسیری گفت: ۵۴ طرح با احتساب طرح های امروز با سرمایه گذاری ۱۶ هزار میلیارد تومان افتتاح شده است.

او با بیان اینکه طرح توسعه منابع آب و خاک در مناطق مرزی اجرا می‌شود گفت: در ۱۲ استان مرز خشکی داریم و ۴۰ رودخانه که منابع داخلی دارند.

اردکانیان بیان کرد:  قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها  یک طرح مرزی به اجرا رسید و سد ارس بر رودخانه مرزی ارس بود پس از پیروزی انقلاب اسلامی  ۲۸ سد دیگر به بهره برداری رسیده است. 

 محمد حاج رسولی ها معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب کشور، در آیین بهره برداری طرح عظیم توسعه منابع آب و خاک در نواحی مرزی در روستای «میرمیرو» سرپل ذهاب که با دستور ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری بود، گفت: ۳۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان‌های مرزی ایلام و کرمانشاه تا پایان دولت دوازدهم مشروب می‌شود که امروز (پنجشنبه ۲۳ مرداد) ۲۳ هزار هکتار آن در قالب ۲ طرح بزرگ وارد مدار بهره‌برداری می شود.

حاج رسولی ها افزود: با عنایت رهبری از سال ۹۳ تونل ها و سدهای زیادی در استان های مرزی کشور وارد مدار بهره برداری شده و شبکه های زیردست آن نیز وارد مدار بهره برداری می شود.

او  اظهار داشت: از مجموع پروژه افتتاحی امروز اولین طرح ابر پروژه تامین آب مناطق گرمسیری  است که در سفر پارسال  با سد ازگله تامین آب آن افتتاح شد و این سامانه انتقال آب به طول ۴۰۰ کیلومتر در استان های ایلام و کرمانشاه در حال اجرا است و در این مقطع ۵۲ کیلومتر کانال، هشت و هشت دهم کیلومتر تونل و سازه های ایستگاه های پمپاژ، ۲۲۰ کیلومتر لوله گذاری هشت ایستگاه پمپاژ و ۲ ایستگاه برق با هزینه یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان وارد مدار بهره برداری شد.

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه امروز در ۲۷ کیلومتری شهر سرپل ذهاب و در دیار مردمان مومن، مقاوم، مظلوم و خدوم این منطقه و محل شهادت شهید شیرودی و در روزی که به نام روز مقاومت اسلامی نامگذاری شده در سرپل ذهاب حضور دارم، گفت: در طول سامانه انتقال دشت های ازگله با وسعت ۹۰۹ هکتار، جگیران سه هزار و ۷۷۴ هکتار، ذهاب شمال پنج هزار و ۳۹۰ هکتار، ذهاب جنوبی یک هزار و ۴۵۶ هکتار و حومه قراویز یک هزار و ۶۵ هکتار تحت پوشش این شبکه است.

حاج رسولی ها گفت: در سایر مناطق نیز شبکه های زیر دست سدهای استان وارد مدار بهره برداری می شود و ۶ سد در سال های قبل احداث شده که پنج سد آن در دولت های یازدهم و دوازدهم به بهره برداری رسیده است.

 او گفت: در استان کرمانشاه سد جامیشان در سفر پارسال، سد شرفشاه ۲ ماه پیش و سه سد زمکان و تنگه حمام و دایک گیلانغرب با حضور معاون اول رییس جمهوری افتتاح شده بود که در مجموع هشت هزار و ۴۰۰ هکتار شبکه های زیردست سدها در این سفر مورد بهره برداری قرار گرفت که برای آن ۲۹۰ کیلومتر لوله سایز بزرگ فولادی و بالای یک متر احداث شده و ۲۶ کیلومتر کانال اصلی دارد و سرمایه گذاری وزارت نیرو در این ۲ طرح یک هزار و ۲۶۵ میلیارد تومان است که تامین آب ۱۲ شهرستان، ۲۵ شهر و ۷۷۰ روستا را عهده دار است.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار