خواهر خوانده های‌ جدید در راه یزد

مدیر امور بین الملل شهرداری یزد گفت: طرح خواهر خواندگی یزد با چهار شهر لینتس اتریش، گنجه‌ آذربایجان و دو شهر کلمبو و پولونای سریلانکا، در شورای شهر یزد به تصویب رسید.

خواهر خوانده های‌ جدید در راه یزدمحمد جواد عاشق طوسی مدیر امور بین الملل شهرداری یزد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، گفت: خواهر خواندگی پیمانی میان دو شهر عموما از دو کشور با جایگاه جهانی نسبتا مشابه بوده که زمینه ساز همکاری‌های دوجانبه در سطوح مختلف شهری و حتی ملی است.

عاشق طوسی با اشاره به سابقه خواهرخواندگی در یزد، بیان کرد: اولین خواهرخواندگی یزد در سال ۷۹ با اولگین کوبا بوده است، پس از آن با نزوا عمان در سال ۸۷ و حمص سوریه در سال ۸۸ که همگی با توجه به محدوده زمانی مقرر منقضی شده اند.

او افزود: یاس برنی مجارستان تنها خواهر خوانده فعال و جدی یزد است که از سال ۸۶ تاکنون با تمدید این پیمان مراودات و همکاری‌های خوبی با یزد داشته است، بهمن ۹۸ نیز کوتی گرجستان خواهرخوانده یزد شد که با توجه به شرایط جهانی دستاوردی از این پیمان حاصل نشده است.

مدیر امور بین الملل شهرداری یزد با بیان تفاوت خواهر خواندگی و تفاهم نامه شهری گفت: تفاهم نامه‌ها اغلب موردی و محدود بوده در حالی که خواهر خواندگی به منزله بستری است که فراهم کننده هر گونه رابطه متقابل است، یزد اکنون با یئوسو کره جنوبی و اورومچی چین نیز تفاهم نامه‌هایی در حوزه‌های محدود به امضا رسانده است.

به گفته عاشق طوسی، سیستم‌مند شدن روند خواهرخواندگی در کشور عامل موثری در بهبود دیپلماسی شهری است به گونه‌ای که طرح‌های پیشنهادی پس از تدوین ‌باید به تصویب شورای شهر رسیده و پس از آن به وزارت کشور ارائه شده تا مقدمات لازم فراهم شود، در حالی که پیش از این ارتباط گیری‌های شهری مستقیم بوده و از رسمیت کمتری بهره داشت.

او، معیار‌های اقتصادی، دانشگاهی، تاریخی و گردشگری را مهمترین عوامل در انتخاب خواهر خوانده دانست و افزود: ضمن اولویت بندی کشور‌ها و وزن دهی به شهر‌های هم طراز یزد، چهار شهر لینتس، گنجه، کلمبو و پلونا بهترین شرایط خواهر خواندگی را دارا بودند.

در ادامه مدیر امور بین الملل شهرداری یزد ضمن معرفی شهر‌های منتخب خواهرخواندگی یزد از ویژگی‌های این شهر‌ها و اشتراکات آنها با یزد سخن گفت که به قرار زیر است:

شهر لینتس سومین شهر بزرگ اتریش بوده که در مسیر رود دانوب قرار دارد. در سال ۲۰۰۹ پایتخت فرهنگی اروپا شده و عضو شبکه شهر خلاق یونسکو است، این شهر ۸ دانشگاه بزرگ دارد که جزو ۵۰ دانشگاه برتر جهان محسوب می‌شوند. محور اقتصاد شهر لینتس بر پایه گردشگری و صنعت فلزات و پتروشیمی استوار است.

گنجه دومین شهر بزرگ آذربایجان است که با ۹۴ درصد جمعیت شیعه اولین خواهر خوانده شیعی یزد به شمار می‌رود. در سال ۲۰۱۶ به عنوان پایتخت جوانان اروپا و در سال ۲۰۱۷ به عنوان پایتخت فرهنگی کشور‌های همسود معرفی شد.

کلمبو و پولونا از شهر‌های تاریخی و اقتصاد محور سریلانکا بوده که مراکز تجاری این کشور محسوب میشوند.

انتهای پیام/ غ
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار