معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران:

تغییر آمار کرونا، ناشی از تغییرات گسترده رفتاری است

عشرتی گفت: رعایت ۷۰ درصدی پروتکل‌ها باعث شد که میزان ابتلا و بستری کرونا ثابت شود اما این وضعیت شکننده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، عشرتی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران در نشستی پیرامون بیماری کووید ۱۹ درباره نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری کنکور سراسری گفت: در حال حاضر ۱۲۰ بازرس بهداشتی داریم، طبق بررسی ها ۳۲۰ بازرس کمبود داریم که از سایر کارشناسان بهداشتی برای رفع این کمبود استفاده خواهیم کرد.

او افزود: برنامه ریزی‌ها برای نظارت در زمان برگزاری کنکور سراسری با رعایت پروتکل‌ها انجام شده است و در آزمون‌ها فاصله را حداقل ۲ متر در نظر گرفته ایم.

عشرتی درباره استفاده مردم عادی از ماسک N ۹۵ گفت: ماسک N۹۵ از فرد محافظت می‌کند، اما مانع انتقال ویروس نمی‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: هر تغییر رفتاری که در کرونا رخ می‌دهد، اثر آن ۱۵ روز بعد مشخص می‌شود. تغییر آمار‌ها ناشی از تغییرات گسترده رفتاری است. برای مثال در فروردین ماه که تعطیلات طولانی مدت داشتیم منحنی ابتلا به طور چشمگیری نزولی بود و رعایت ۷۰ درصدی پروتکل‌ها باعث شد که میزان ابتلا و بستری کرونا ثابت شود اما این وضعیت شکننده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره تمهیدات بعدی مقابله با کرونا و آنفلوانزا در فصل سرد سال تصریح کرد: ما سه استراتژی شفاف شامل شست و شوی دست‌ها، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را در مقابله با کرونا و همزمانی آن با آنفلوانزا در پاییز باید مد نظر قرار دهیم. همچنین وزارت بهداشت دسترسی مردم به واکسن آنفلوانزا را افزایش خواهد داد.

او گفت: ما در سطح دانشگاه ۱۲۰ بازرس بهداشتی داریم در حالی که پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۵۰۰ حوزه امتحانی در منطقه تحت پوشش ما وجود خواهد داشت، با این حساب با کمبود ۳۲۰ بازرس مواجه هستیم که از سایر کارشناسان بهداشتی برای رفع این کمبود استفاده خواهیم کرد و برنامه ریزی ها برای نظارت برای برگزاری کنکور سراسری با رعایت پروتکل ها انجام شده است. در آزمون ها فاصله را حداقل ۲ متر در نظر گرفته‌ایم.

عشرتی با اشاره به اینکه ماسک n۹۵ از فرد محافطت می‌کند اما مانع انتقال ویروس نخواهد شد، گفت: هر تغییر رفتاری که در کرونا رخ می دهد ۱۵ روز بعد اثرش مشخص می‌شود. تغییر آمارها ناشی از تغییرات گسترده رفتاری است، به عنوان مثال در فروردین ماه که تعطیلات طولانی مدت داشتیم منحنی ابتلا به طور چشمگیری نزولی بود. اکنون رعایت ۷۰ درصدی پروتکل ها باعث شد که میزان ابتلا و بستری کرونا ثابت شود، اما این وضعیت شکننده است. اگر بخواهیم شیب منحنی ابتلا صفر شود باید محدودیت‌های شدید اعمال کنیم که به لحاظ اقتصادی شرایط سختی ایجاد خواهد کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره تمهیدات برای مقابله با کرونا و انفلوانزا در فصل سرد سال اظهار کرد: ما استراتژی «شفا» شامل شست و شوی دست‌ها، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را در مقابله با کرونا و همزمانی آن با انفلوانزا در پاییز  مد نظر قرار دادیم و وزارت بهداشت دسترسی مردم به واکسن آنفلوانزا را افزایش خواهد داد.

عشرتی درباره شرایط بیماریابی کرونا خاطرنشان کرد: نزدیکان بیماران علامت دار مورد بررسی قرار می‌گیرند. شرایط لجستیکی برای آنکه همه‌ افراد تست کرونا را انجام دهند وجود ندارد. بنابراین تنها افراد مشکوک آزمایش می‌دهند.

او با تاکید بر آمادکی بیشتر مراکز ۱۶ ساعته زیر نظر این دانشگاه، افزود: با افزایش ظرفیت‌هایمان به فکر گذر از پاییز هستیم.

در ادامه این نشست فاطمه فتحی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، گفت: از روز اول شروع بیماری علاوه بر رسالت تامین تجهیزات و دارو، بر کار نظارت بر تولیدات و شناسایی محتکران فعال بودیم. تاکنون ۵۰ پرونده قضایی در این راستا تشکیل شده و اجناس ضبط شده میان دانشکاه‌های علوم پزشکی تقسیم شده است. در بررسی‌های خود به برخی کارگاه‌های غیر مجاز تولید ماسک نیز برخوردیم که کمک کردیم در راستای تولید مجاز حرکت کنند.

او در مورد توزیع ماسک در داروخانه‌ها، اظهار کرد: نظارت‌ها انجام‌می‌شود اما با توجه به کمبود مواد اولیه هنوز توزیع مستقیم به داروخانه‌ها آغاز نشده و ممکن است در این زمینه در مراکز خصوصی مشکلاتی وجود داشته باشد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار