پایان تعیین حریم قبه سبز در کرمان

مدیر کل میراث فرهنگی کرمان گفت: گمانه زنی و تعیین حریم قبه سبز واقع در شهر کرمان پس از دوماه به پایان رسید.

پایان تعیین حریم قبه سبز در کرمانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، فریدون فعالی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: گمانه زنی و تعیین عرصه و حریم بنای تاریخی قبه سبز به پایان رسید.

او با اشاره به اینکه این عملیات به مدت دوماه به طول انجامید، افزود: عملیات گمانه زنی قبه سبز به منظور حفاظت و صیانت از این اثر تاریخی، شناخت گستره واقعی و همچنین تعیین عرصه و تدوین نقشه گستردگی آن و در نهایت ساماندهی بنای مذکور به عنوان یک سایت موزه آغاز شد.

فعالی بیان کرد: این بنای تاریخی براساس منابع مکتوب در دوران قراختاییان مرکز علمی بوده و تعدادی از حکام در محل بنای گنبدی (قبه سبز) مدفون شده اند و در دوره قاجاریه نیز به تکیه مذهبی تغییر کاربری داده است.

او با بیان اینکه برپایه گمانه زنی و شواهد به دست آمده هسته اصلی این مجموعه شناسایی و محدوده‌ای برای تعیین عرصه آن پیشنهاد شده است، تصریح کرد: برای ادامه کاوش و شناسایی پلان معماری این بنای تاریخی باید منازل مسکونی موجود در این محدوده تملک و آزاد سازی شوند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: عملیات مذکور با اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی و به سرپرستی رضا ریاحیان و همکاری شهرداری کرمان انجام شده است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار