روسیه: تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران غیرقابل توجیه است

نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی با یادآوری شکست آمریکا در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، تلاش‌های واشنگتن در این زمینه را غیرقابل توجیه توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، میخائیل اولیانوف، دیپلمات ارشد روسیه تلاش شکست خورده دولت آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را غیر قابل توجیه خواند.

میخائیل اولیانوف با درج پیام وزارت خارجه آمریکا در حساب توییتری خود نوشت: آمریکا قبلا این "بهترین مکان" (شورای امنیت) را امتحان کرده و شکست خورده است. زیرا تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است. همچنین این ادعا که آمریکا به مدت ۱۹ ماه برای تقویت گفت‌وگو با روسیه در خصوص تسلیحات تلاش کرده، با واقعیت مطابقتی ندارد.

اولیانوف پیامی از وزارت خارجه آمریکا را به توییتر خود الحاق کرد که در آن واشنگتن در پاسخ به پیشنهاد پوتین برای برگزاری نشست فوق العاده پنج کشور عضو دائم شورای امنیت با مشارکت ایران و آلمان برای بررسی تحریم‌های تسلیحاتی تهران، اعلام کرده بود که این کشور «بهترین مکان» یعنی شورای امنیت را برای تمدید این تحریم‌ها انتخاب کرده است.

گفتنی است، در رای گیری بامداد شنبه شورای امنیت بر سر تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، آمریکا تنها توانست حداقل رای موافق را جلب کند، آنهم تنها از سوی یک کشور ناشناخته به نام جمهوری دومینیکن. ۱۱ عضو دیگر شورای امنیت از جمله متحدان دیرینه اروپایی واشنگتن نیز حاضر به همراهی با قطعنامه این کشور نشدند. چین و روسیه مخالفان قاطع تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ۱۳ ساله تهران بودند. مخالفت‌ها با قطعنامه ضد ایرانی آمریکا در نشست بامداد شنبه به حدی بالا بود که این دو کشور نیازی به استفاده از حق وتو خود ندیدند.

تحریم‌های تسلیحاتی ایران بر اساس توافقنامه سال ۲۰۱۵ میان ایران و گروه ۱+۵ در اکتبر امسال منقضی می‌شود و در نتیجه تحریم‌های مانع بر سر راه مبادلات تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود. پیش‌تر آمریکا تهدید کرده بود که در صورت عدم همراهی شورای امنیت، با توسل به مفاد برجام همه تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران را از سر می‌گیرد؛ اقدامی که البته فاقد وجهات قانونی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار