به مناسبت روز پزشک؛

تاکید ۱۰ قرن پیش شیخ الرئیس ابوعلی سینا به ماندن در خانه

۱۰ قرن پیش شیخ الرئیس ابوعلی سینا به ماندن در خانه و تقویت روحیه برای مهار بیمار‌های واگیر تاکید کرده بود.

تاکید ده قرن پیش شیخ الرئیس ابوعلی سینا به ماندن در خانهبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، بوعلی سینا حکیم و فیلسوف مشهور ایرانی ده قرن پیش با توصیف و دسته بندی بیماری‌های واگیر، راه‌های پیشگیری از ابتلای به این بیماری‌ها را به زبان آورده بود، با کمی جستجو از کاربران اینترنتی به زندگی پزشک و فیلسوف بزرگ حسن بن علی بن سینا ملقب به شیخ الرئیس متوجه شدم این حکیم بزرگ در زمان خود توصیه‌هایی برای پیشگیری ازبیماری‌ها بویژه بیماری طاعون که در زمان حیات وی اتفاق افتاد دارد که تا حد زیادی مشابه به توصیه‌هایی است که امروزه برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا می‌شنویم.

می‌توان گفت ابن سینا این فیلسوف بزرگ جهان راه‌های پیشگیری از طاعون سخن می‌گفت که از بیماری نترسید، از تجمعات دوری کنید، زیرا ویروس از طریق هوا نیز منتشر می‌شود، مساجد و بازار‌ها باید به صورت موقت تعطیل شوند. همه باید در خانه خود نماز بخوانند، وجوه نقد باید با سرکه ضد عفونی شود، هر کسی که از چنین بیمارانی نگهداری می‌کند باید در دماغش پنبه آغشته به سرکه فرو کند و برگ گیاه درمنه را بجود.

این روز‌ها که بحث رعایت بهداشت و سعی در پیدا کردن درمان آن در محافل دانشگاهی و نهاد‌های سیاستگذاری، مطرح است، این سوال در ذهن بسیاری از دانشگاهیان نقش بسته که آیا ابن سینا با آن همه ژرفنگری و تسلط بر علم پزشکی، فلسفه، منطق  و برخورداری از هوش و ذکاوت خارق العاده اش راهی برای مهار این ویروس وجود دارد.

بر این اساس گفت و گویی در خصوص صفات بوعلی سینا و نقش تاثیر گذار  علم پزشکی وی در درمان برخی بیماری ها با رئیس نظام پزشکی استان همدان داشتم.
تاکید ده قرن پیش شیخ الرئیس ابوعلی سینا به ماندن در خانه

علم فراگیر بوعلی سینا الگویی برای پزشکان امروزی

علیرضا مدرکیان  افزود: با اشاره به جایگاه ارزشمند حکیم بوعلی سینا  ادامه داد: بوعلی سینا فردی بود که  در زمینه‌های مختلف علمی اقداماتی ارزنده انجام داد و  او اقلیدس را ترجمه کرد، رصدهای نجومی را به عمل درآورد و در زمینه حرکت، نیرو ، فضای بی هوا ( خلا ) ، نور و حرارت تحقیقات ابتکاری داشت .

رئیس سازمان نظام پزشکی استان بیان کرد: ابن سینا  معتقد بود تمام کار یک پزشک بر پایه اخلاقش قرار دارد و برقراری ارتباط صحیح با بیماران را مهم ترین نقش در درمان بیماران می دانست.

او در ادامه افزود: این دانشمند و فیلسوف بزرگ جهان تلاش کرده گنجينه علمی مناسبی را برای بهره برداری طبيبان فراهم نمايد و همين ويژگی برجسته كتاب قانون باعث شد تاسالها و قرنها در جايگاه مرجع درسی، براي آموزش طبيبان در دانشگاههای مختلف جهان به كار آيد.

این مسئول با اشاره به اینکه بوعلی سینا کارهای ارزشمند وبزرگی را از خود به جا گذاشت، گفت: وی  حتی برای بیماری های سخت از جمله  بیماری طاعون زمان خود توصیه هایی بهداشتی برای مردم داشت که با انجام آن سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری های عفونی در امان باشد که می توان  با انجام  همان شیوه نامه های بهداشتی و اما  این روزها  در جلوگیری از ویروس  کرونا نقش بسزایی را ایفا کرد و چه بسا که پزشکان امروزی با شیوع کووید 19 هم یادی از استاد ۱۰ قرن پیش خود کردند.

با متخصص طب سنتی نیزهم صحبت شدم . 

تاکید ده قرن پیش شیخ الرئیس ابوعلی سینا به ماندن در خانه

شاه کلید طب سنتی حفظ اعتدال است

مامک هاشمی پزشک متخصص طب سنتی همدان  گفت: رعایت بهداشت عمومی، شستشوی مرتب دست و تقویت سیستم ایمنی بدن با داروهای گیاهی  از مهمترین راههای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است.

او  با بیان اینکه این روزها  انجام مطالعات تخصصی برای بهره مندی از گیاهان دارویی در زمینه طب سنتی برای پیشگیری و درمان اینگونه ویروس های آغاز شده، افزود: مصرف روزانه سیاه دانه، سرخارگل، سیب، گلابی و بادام خام با توجه به خواص آنها نقش موثری در تقویت سیستم ایمنی بدن در پیشگیری از ابتلا به این بیماری دارد.

هاشمی با بیان اینکه در کتاب قانون بوعلی سینا  وهر طب سنتی شش اصل ضروری برای تقویت سیستم ایمنی بدن وجود دارد، اظهار داشت: ابن سینا از این شش اصل، سه اصل اول یعنی تغذیه اصولی، توجه به خواب و بیداری و ورزش منظم را مهمترین اصول دانسته است و از بین این سه اصل مهمترین آن را ورزش منظم توصیف کرده است که نقشی اصلی در بروز بیماری و درمان بیماری دارد.

هاشمی گفت: البته چون این بیماری به شکل های مختلف در افراد خودنمایی می کند بنابراین با توجه به ماهیت این بیماری در افراد داروهای گیاهی خاص مطابق با نوع درگیری آن با افراد تجویز می شود که باید گفت بیشتر داروهای گیاهی برگرفته از علم پزشکی بوعلی سینا است.

تاکید ده قرن پیش شیخ الرئیس ابوعلی سینا به ماندن در خانه

و اما کلام آخر؛ ابوعلی سینا که پیکرش در یکی از میدان‌های مرکزی کهن‌شهر همدان آرام گرفته است و مجسمه تمام‌قدش در سوی دیگر میدان نشان از عظمت و بزرگی این پزشک حاذق قرن‌های متمادی عمر بشر دارد، هنوز هم نسخه‌هایش به ویژه در استفاده از گیاهان دارویی در دنیا حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد و اگر بود، شاید دنیای امروز خیلی زودتر به واکسن و داروی کرونا دست پیدا می‌کرد.و اینک در حالیکه هنوز هم پس از قرن‌ها پزشکان جهان به احترام حکیم هزاره‌ها و مردی از تبار ایران بزرگ کلاه از سر برمی‌دارند و مقبره این نابغه تکرارناشدنی در همدان یا همان هگمتانه، پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین سالانه مأوای هزاران هزار عاشق علم و ادب و عرفان است، نشستن ماسک بر چهره مجسمه پورسینا نشانی خواهد بود برای آن که در راه مبارزه با کرونا، باور کنیم همه باید نقش ایفا کنیم و یادمان نروند دنیا روزهای قشنگ ‌تری هم خواهد داشت.

گزارش از زهرا جعفرپور ایروانی

انتهای پیام/ج

برچسب ها: روز پزشک ، بوعلی سینا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.