در خطبه‌های آدینه‌ای مطرح شد؛

ضرورت توجه به مشکلات معیشتی / پرچم عاشورا امروز در تمام دنیا به اهتزاز درآمده است

امام جمعه قم گفت:کمک به رفع مشکلات معیشتی همچنان باید از سوی نهادهای حمایتی و مردم‌نهاد ادامه یابد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، آیت‌الله علی‌رضا اعرافی، امام جمعه قم در یک خطبه مجازی که به دلیل تعطیلی مجدد نماز جمعه قم برگزار شد، با اشاره به مشکلاتی که بیماری کرونا برای جامعه به وجود آورده است گفت: کمک به حل کردن مشکلات معیشتی و کم‌رنگ کردن دردهای مردم مستضعف همچنان باید از سوی نهادهای حمایتی و مردم‌نهاد ادامه یابد.

او افزود: همچنین باید به مشکلات روحی بازماندگان متوفیان کرونایی، فاصله‌گذاری اجتماعی، افزایش روح معنویت در خانواده و چالش‌های آموزشی در مراکز علمی در شرایط کنونی کشور توجه بیشتری شود.

خطیب جمعه قم ادامه داد: ویروس کرونا شلاق الهی در عصری است که انسان به دانش و پیشرفت‌های علمی خود مغرور شده بود که سبب شد نوعی هشدار و بیدارباش را در انسان به صدا دربیاورد.

اعرافی همچنین گفت: شکوه عزاداری محرم باید باشکوه رعایت پروتکل‌های حفظ سلامت جامعه پیوند بخورد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت:هیچ‌کس عزاداری را کوچک نشمارد و در پی تعطیلی آن نباشد اما در عین‌حال نباید عزاداری را وسیله‌ای برای تهدید سلامت مردم قرار دهیم.

اعرافی اظهار کرد: کرونا نباید سبب افت علمی و تحصیلی شدید در بین دانش آموزان، طلاب و دانشجویان شود.

به گفته او ، ورود محصلان و دانش آموزان به آموزش‌های مجازی در شرایط کرونایی ضروری است، اما باید زیرساخت‌های آن به نحوی طراحی شود که از آسیب‌های فضای مجازی به دور باشند.

 در حادثه عاشورا دست‌کم ۲۰ زن حضور داشتند

عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه عنوان کرد: حضور زن و خانواده در عاشورا یکی از ویژگی‌های مهم مکتب عاشورا است، در حادثه عاشورا دست‌کم ۲۰ زن حضور داشتند و در پیشرانی این حرکت تاریخی اثرگذار بودند.

به گفته او، برخلاف منطق نوین غرب که زن را ابزار شهوت‌رانی مرد می‌داند، زن در منطق اسلام فردی صاحب منزلت، دارای روح متعالی و پیشران حرکت‌های اجتماعی است.

اعرافی بیان کرد: زن در اسلام، محور خانه و خانواده، تربیت‌کننده نسل اثرگذار آینده و درعین‌حال نقش‌آفرین در تحولات اجتماعی منطبق بر ارزش‌های اسلامی است.

خطیب جمعه قم ابراز کرد: ما به الگویی از نقش زن در جامعه قائل هستیم که الگویی عقلانی و منطقی و با حفظ ارزش‌های ذاتی آن است.

او تاکید کرد: زنان و دختران جامعه ما بدانند که آن‌ها الگوهایی مانند حضرت خدیجه(س)، حضرت زینب(س) و دیگر زنان اثرگذار در تحولات جامعه بشری دارند.

 پرچم عاشورا امروز در تمام دنیا به اهتزاز درآمده است

اعرافی گفت: قیام عاشورا ،دودمان بنی امیه را در هم پیچید و توطئه‌های آن‌ها را از بین برد و به‌عنوان یک پدیده در تاریخ اسلام باقی ماند و در زمان‌های مختلف نورافشانی کرده است.

او اظهار کرد: درس‌های بزرگ اخلاقی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در آینه جهان نمای عاشورا تجلی کرده و عاشورا تمام و نهایت آیین اسلام است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: عاشورا از گذرگاه‌های نسل‌ها و دوران عبور و خود را حفظ کرده و امروز بعد از ۱۴ قرن همچنان زنده  و شعائر آن تمام دنیا را در برگرفته است.

اعرافی تصریح کرد: پرچم عاشورا امروز در تمام دنیا به اهتزاز درآمده که انقلاب اسلامی در ترویج ارزش‌های این قیام نقش بسزایی داشته است.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار