روسیه: تحرکات آمریکا در شورای امنیت علیه ایران خطرناک است

وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای بار دیگر از تلاش‌های آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روسیه بار دیگر از تلاش‌های ضدایرانی آمریکا در سازمان ملل انتقاد کرد.

بر این اساس، وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: اقدامات آمریکا علیه ایران و تلاش برای فعال کردن مکانیسم ماشه اشتباه است. آمریکا تحرکات خطرناکی را در شورای امنیت علیه ایران آغاز کرده است.

این بیانیه می‌افزاید: واشنگتن پیش‌تر در تصویب قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران شکست خود و حالا در حالی در تلاش برای بازگرداندن تمامی تحریم‌ها علیه تهران است که دو سال پیش از توافق برجام خارج شده بود.

مسکو تاکید دارد درخواست واشنگتن از سازمان ملل برای فعال کردن مکانیسم ماشه و باز گرداندن تمامی تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران راه به جایی نخواهد برد.


بیشتر خوانید:


گفتنی است آمریکا که پیش از این نتوانست اجماعی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت ایجاد کند، روز پنج‌شنبه از فعال‌کردن مکانیسم ماشه خبر داد.

اقدام اخیر آمریکا موجب انتقاد رقبا و شرکای واشنگتن شده است. چین، روسیه و اتحادیه اروپا تاکید کردند که اقدام آمریکا در فعال‌کردن مکانیسم ماشه، غیرقانونی است، چراکه واشنگتن دیگر در توافق برجام حضور ندارد و نمی‌تواند به بندی که در توافق برجام هست مراجعه کند.

کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس مخالفت خود را با درخواست آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه اعلام و نامه‌ای در این باره به سازمان ملل ارسال کردند.

در همین حال جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد آمریکا نمی‌تواند از سازوکار حل‌وفصل اختلافات در برجام استفاده کند، چرا که از این توافق خارج شده است. 

هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی پیامی در حساب توییتری خود تاکید کرد که آمریکا از برجام خارج شده و نمی‌تواند مکانیسم ماشه را فعال کند.

پکن نیز اعلام کرد که اصلا مکانیسم ماشه علیه ایران فعال نشده، چراکه آمریکا صلاحیت فعال‌کردن آن را ندارد. فعال شدن مکانیسم ماشه می‌تواند نهایتا منجر به بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران پیش از توافق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار