فعالیت ۲۰ کانون بوم گردی عشایری در فارس

مدیر کل امور عشایر فارس گفت: بیش از ۲۰ کانون بوم گردی عشایری دارای مجوز در نقاط مختلف ییلاقی و قشلاقی استان فارس فعال است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، روح الله بهرامی مدیر کل امور عشایر فارس گفت: هم اکنون بیش از ۲۰ کانون فعال بوم گردی عشایری دارای مجوز در قالب اقامتگاه‌های بوم گردی در نقاط مختلف ییلاقی و قشلاقی مشغول به فعالیت است.

او با بیان اینکه راه اندازی بوم گردی ها علاوه بر ایجاد اشتغال در افزایش در آمد خانوار‌های عشایری موثر بوده است، افزود: اداره کل امور عشایر از سال ۹۴ تاکنون بیش از ۱۰۰ متقاضی گردشگری و بوم گردی در مناطق مختلف مستعد گردشگری و بوم گردی را به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری معرفی کرده است که در حال گرفتن پروانه و مجوز فعالیت بوم گردی عشایری هستند.

بهرامی تصریح کرد: جامعه عشایر کوچنده فارس به علت شیوه زندگی و فرهنگ و سنت‌های اصیل و ارزشمند و ارتباط تنگاتنگ با جاذبه‌های طبیعی، یکی از جوامع تاثیرگذار در اقتصاد گردشگری است .

مدیر کل امور عشایر فارس گفت: بوم گردی یا اکوتوریسم عشایر به دلیل تنوع بالا، می‌تواند به‌عنوان یکی از مزیت‌های رقابتی در حوزه صنعت گردشگری باشد.

بهرامی اظهارداشت: سنت و فرهنگ جامعه عشایر، کوچ عشایر، طبیعت بکر و جاذبه‌های طبیعی و مواهب طبیعی خدادادی، شیوه زندگی، موسیقی و لباس و غذای سنتی، تولیدات دامی و فراورده‌های لبنی سالم طبیعی، تولیدات صنایع دستی با ارزش، گیاهان داروئی ،صنعتی وخوراکی موجود در محیط زندگی عشایر همگی می‌تواند الهام بخش فعالیت‌های اقتصادی پایدار و زمینه ساز اشتغال مولد و جذب گردشگر به عنوان اشتغال پایدار و مکمل شیوه معیشتی و افزایش درآمد اقتصاد مبتنی بر دامداری باشد.

او گفت: تغییر نگرش به زندگی عشایری و ایجاد تحول در کار کرد اقتصادی جامعه عشایری همراه با حمایت‌های آموزشی و ترویجی برای جذب گردشگر توسعه پایدار این جامعه را رقم خواهد زد.

بهرامی ابراز داشت: عشایر استان با سه ایل بزرگ قشقایی، خمسه، لر (ممسنی وبویراحمد) و ۸ طایفه مستقل، یک از جوامع مهم و تاثیر گذار در اقتصاد کشور و رونق گردشگری استان است. این جامعه با ۱۹ زیست بوم و۲۷ هزار و ۲۷۹ خانوار و۱۴۷ هزار و ۷۹۰ نفر جمعیت و ۵/۱۲ درصد از عشایر کشور، قطب عشایر کشور به‌شمار می‌رود.

او اظهار کرد: جامعه عشایری سالانه بیش از ۵۷ هزار متر مربع انواع صنایع دست‌بافت نفیس و فرآورده‌های دامی را تولید و به بازار عرصه می‌کند و با در اختیار داشتن ۶۷ درصد مراتع (۷/۵ میلیون هکتار) یکی از جوامع تاثیر گذار در جذب گردشگر است و نقش بارزی در تحولات اقتصادی استان از منظر بوم گردی و گردشگری دارد.

لباس‌های رنگی، صنایع دستی پر طرفدار و کهن، از جاذبه‌های جامعه عشایر است که فصول مختلف سال را در ییلاق و قشلاق می‌گذرانند. زندگی عشایری دنیایی هیجان انگیز و پر مشقت دارد.

او افزود: برپایی نمایشگاه‌های ایرانگردی و برنامه‌ریزی برای تور‌های ویژه برای تماشای زندگی عشایر در ییلاق و قشلاق بهترین نوع تبلیغ برای گردشگری عشایر خواهد بود.

مدیر کل امور عشایر فارس گفت: فروش گبه، لبنیات، لباس محلی و صنایع‌دستی عشایر به گردشگران موجب توانمند‌سازی اقتصاد این گروه از اقوام اصیل ایرانی می‌شود؛ لذا لازم است هماهنگی‌های لازم توسط دستگاه‌های متولی گردشگری و بوم گردی ها، دفاتر مسافرتی و هتل‌ها در خصوص بهره گیری مناسب از این ظرفیت صورت پذیرد و اداره کل امور عشایر فارس آماده هر نوع همکاری و هم یاری است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار