مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری فارس:

مهاجرت از روستا به شهر کاهش یافته است

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری فارس گفت: به دلیل توسعه زیرساخت‌ها، کاهش شدت خشکسالی و اقدامات اجرایی شده از سوی دولت تدبیر و امید، شاهد کاهش مهاجرت روستائیان به شهرها هستیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سید کمال پاکفطرت با بیان تسلیت به مناسبت ایام محرم و شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یارانش و گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، گفت: توجه به روستاها و ارتقاء شاخص‌های کیفی زندگی روستائیان بدون آسیب به فضای بکر روستا، یکی از موارد مورد نظر دولت طی سال‌های اخیر بوده است.

او با اشاره به اینکه در فارس بیش از ۲ هزار روستا وجود دارد، گفت: روستائیان عمدتا تولید کننده محسوب می‌شوند و نقشی موثر در تامین نیازهای مختلف جوامع شهری و شهرنشینان، خصوصا تولید نیازهای غذایی آنان دارند.

پاکفطرت با بیان اینکه خشکسالی‌هایی که بیش از یک دهه به طول انجامید در کنار جذابیت‌های شهری، زمینه‌ساز افزایش تمایل به مهاجرت بین روستائیان شده بود، گفت: طی سال‌های اخیر و با توسعه زیرساخت‌هایی نظیر آب، گاز، برق، راه و بسترسازی برای تسهیلات اشتغالزایی و تقویت امکانات رفاهی، موجب کندی روند مهاجرت شده است.

پاکفطرت اجرای طرح‌های هادی و نوسازی خانه‌های روستایی را از تدبیرهای کارساز در مسیر تحقق توسعه پایدار روستاها دانست و مدعی شد که روند مهاجرت معکوس از شهر به روستا، آغاز شده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس، عملکرد این دفتر در جذب اعتبارات ۲ سال گذشته را مطلوب ارزیابی و خاطرنشان کرد: سال ۹۷ و از محل اعتبارات اداره کل دارائی استان و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، موفق به جذب ۱۵۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و و سال ۹۸ موفق به جذب ۲۴۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار شده‌ایم.

وی اضافه کرد: سال ۹۷ موفق شدیم بالغ بر ۵۱۲۹ تن قیر رایگان بین روستاهای فارس توزیع کنیم اما متاسفانه به دلیل همکاری نکردن یکی از دستگاه‌های ذیربط، این مهم سال ۹۸ محقق نشد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس با بیان اینکه طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ تعداد ۸۰۰ پرونده در کمیسیون ماده ۹۹ این دفتر بررسی و رسیدگی شده است، گفت: طی این سال‌ها ۳۱ نفر به شکل امریه در آتش‌نشانی‌ها و دهیاری‌ها مستقر و مشغول به کار شده‌اند.

سید کمال پاکفطرت با اشاره به اینکه طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ تعداد ۴۵ دستگاه انواع ماشین آلات شامل حمل زباله، مینی‌لودر، آتش‌نشانی، لودر، نیسان و... به دهیاری‌های استان اضافه شده است، گفت: طی این مدت بالغ بر ۱۰۸ میلیارد تومان اعتبار برابر تفاهمنامه مناطق محروم کشور به فارس تخصیص یافت و ۶۹ میلیارد تومان تسهیلات به طرح‌های روستایی پرداخت شد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس ضمن بیان اینکه طی این مدت ۳۲۷ طرح به بانک‌ها معرفی و ۱۰۳ طرح موفق به دریافت تسهیلات شده است، گفت: طرح‌های اشتغال روستایی در محورهای کشاورزی، صنعت، معدن، تجارت، راه و شهرسازی و میراث فرهنگی و ماحصل آنها اشتغال ۹۳۷ نفر در این طرح‌ها بوده است.

وی با اشاره به کسب مقام اول استان فارس در آموزش کارکنان دهیاری‌ها طی دوسال گذشته، گفت: سال ۹۷ تعداد ۱۷ هزار و ۱۸۹ نفر و سال ۹۸ تعداد ۱۱ هزار و ۴۸۹ نفر در دوره‌های آموزشی شرکت کرده‌اند و حدود ۳۰۰ هزار نفر ساعت دوره آموزشی در مباحث مرتبط با مسائل شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برگزار شده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس همچنین گفت: تشکیل کارگاه‌های میدانی برای دهیاران، اعزام ۶۰۰ دهیار برای بازدید از طرح‌های موفق سایر استان‌ها، برپایی سه نمایشگاه توانمندی روستاییان و عشایر در شیراز و تهران، برگزاری سه همایش بزرگ در روز شوراها و دهیاری‌ها و آوردن استارت‌آپ‌های موفق به روستاها از جمله دیگر فعالیت‌های مهم انجام شده توسط این دفتر طی ۲ سال گذشته بوده است.

پاکفطرت همچنین گفت: بازارچه فروش محصولات روستایی در مرکز برخی از شهرستان‌های استان فارس پیش‌بینی و این بازارچه‌ها در شهرستان‌های خرمبید و بوانات، راه‌اندازی شده است و امیدوار هستیم که در آینده نزدیک در سطح کُل شهرستانهای فارس شاهد افتتاح این بازارچه‌ها باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار