دیدار سران جامعه اقتصادی کشور‌های آفریقای غربی از مالی

تعدادی از سران جامعه اقتصادی کشور‌های آفریقای غربی پس از کودتای اخیر در مالی، از این کشور دیدار کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آناتولی، روز گذشته هیئتی از سران «جامعه اقتصادی کشور‌های آفریقای غربی» به سرپرستی «گودلوک جاناتان» رئیس‌جمهور پیشین نیجریه، در فرودگاه مالی مورد استقبال رهبران «کمیته ملی نجات مردم» قرار گرفت.

این هیئت با مقامات «ماموریت ثبات چند بعدی سازمان ملل در مالی» در هتلی در پایتخت این کشور دیداری داشت. این ماموریت در سال ۲۰۱۳ با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای تثبیت این کشور تاسیس شد. بیش از ۱۲ هزار پرسنل نظامی در حال حاضر در مالی مستقر هستند.

هیئت جامعه اقتصادی کشور‌های آفریقای غربی سپس با «عظیمی گویتا» رئیس «کمیته ملی نجات مردم» و همراهانش در وزارت دفاع دیدار کرد و بعد برای دیدار با «ابراهیم بوبوکار کیتا» رئیس‌جمهور برکنار شده مالی در جریان کودتا، به اردوگاه نظامی کتی در ۱۵ کیلومتری پایتخت رفت.

انتظار می‌رود جلسات و دیدار‌های این هیئت امروز نیز ادامه داشته باشد. «جامعه اقتصادی کشور‌های آفریقای غربی» که سعی در میانجیگری در بحران عمیق میان مخالفان و کیتا داشت و چندین بار هیئت‌هایی را به منطقه اعزام کرده بود، اما مذاکرات آن‌ها بی نتیجه بود. در حالی که مخالفان بر کناره گیری و استعفای کیتا تاکید داشتند این هیئت اعلام کرد هرگز چنین گزینه‌ای وجود نخواهد داشت.

جامعه اقتصادی کشور‌های آفریقای غربی پیش‌تر اعلام کرده بود که پس از استعفای اجباری کیتا، مرز‌های زمینی و هوایی مالی و ۱۵ کشور عضو بسته و روابط اقتصادی و تجاری متوقف شده است.

سازمان ملل روز پنجشنبه خواستار برقراری هرچه سریعتر «قانون اساسی و نظم دموکراتیک» در مالی شد. همچنین این سازمان خواست تا کیتا و سایر بازداشت شدگان هرچه سریعتر آزاد شوند و از آن‌ها همچنین اعضای خانواده‌شان محافظت شود.

بیست و هشتم مرداد رسانه‌ها از تیراندازی و وقوع انفجار‌های شدید نزدیک پایگاهی نظامی در مجاورت باماکو، پایتخت مالی، خبر دادند. پس از آن شبکه الجزیره به نقل از برخی منابع از بازداشت وزرای خارجه، دارایی و نیز رئیس پارلمان این کشور در باماکو خبر داد.

کودتاگران پس از آن ابراهیم ابوبکر کیتا، رئیس‌جمهور، و نخست‌وزیر مالی را دستگیر کردند. ساعاتی پس از آن، ابراهیم ابوبکر کیتا با حضور مقابل دوربین تلویزیون رسمی این کشور در سخنرانی زنده اعلام کرد که نمی‌خواهد برای ماندنش در قدرت خونی ریخته شود، لذا از ریاست جمهوری استعفا و پارلمان را منحل می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار