باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی گزارش می دهد؛

اینجا زمین‌ها مهربانند

اینجا زمین‌ها رنگ آفتاب به خود گرفته اند و خوشه‌هایی طلایی گندم از سر شکرگزاری دل به باد می‌سپارند.

اینجا زمین‌ها مهربانندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، زکات مصداق بارز شعر شکر نعمت نعمتت افزون کند است.
کشاورزان خراسان شمالی به خوبی دریافتند، با پرداخت زکات در‌های نعمت الهی به سوی شان باز خواهد شد. مردمان پاک و بی آلایشی که قسمتی از حاصل دسترنج خود را با خلوص نیت وقف نیازمندان می‌کنند و خدا را شکرگزار این توفیق الهی هستند.

با خود که فکر میکنم به خوبی معنی آیه و اقیموا الصلوة و ءاتوُا الزکوة و ارکعوا مَعَ الراکعین را می‌فهمم و اینکه چرا این فریضه اجتماعی بار‌ها و بار‌ها در قران ذکر شده است.

زکات از جمله مهم‌ترین واجبات است و تأکید بسیاری بر آن شده است. زکات از فروع دین شمرده می‌شود و در منابع دینی در کنار نماز و جهاد قرار گرفته و یکی‏ از پنج ستون دین است.

 

اینجا زمین‌ها مهربانند

هدف‌گذاری جمع‌آوری ۱۸ میلیارد تومان زکات در خراسان شمالی

دبیر شورای زکات خراسان شمالی با اشاره به هدف‌گذاری انجام‌شده امسال در حوزه زکات گفت: پیش‌بینی‌شده امسال دبیرخانه شورای زکات استان ۱۸ میلیارد تومان زکات جمع‌آوری کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  مجید الهی راد با اشاره به اینکه امسال جمع‌آوری ۱۸ میلیارد تومان زکات پیش‌بینی‌شده است، اظهار کرد: در ۵ ماهه امسال تاکنون ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از این رقم جمع‌آوری‌شده است.

دبیر شورای زکات خراسان شمالی بیان کرد: این میزان محصول جمع‌آوری‌شده نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد رشد داشته است.
او زکات را یکی از منابع مهم در کمک به نیازمندان عنوان کرد و افزود: سال‌های قبل نیز پرداخت زکات مورد عنایت کشاورزان این استان بوده است.

الهی راد میزان زکات پرداختی سال قبل کشاورزان استان را ۱۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: این رقم زکات مردم در بخش‌های تأمین مسکن، جهیزیه و داروی بیماران هزینه شده است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان شمالی تاکید کرد: زکات پرداختی مردم خیر استان در سال قبل صرف نیاز‌های محرومین و ساخت پروژه‌های عام‌المنفعه روستایی شده است به‌طوری‌که به برکت این اعتبارات ۵۱ پروژه عمرانی برای روستاییان این استان در قالب مسجد، خانه عالم، حسینیه، حوزه علمیه و سایر پروژه‌ها ساخته‌شده است.

او با اشاره به‌صرف ۷۲ درصد اعتبارات زکات برای رفع نیاز خانوار‌های محروم استان، گفت: این رقم صرف نیاز‌های معیشتی، درمانی، آموزش، تحصیل، جهیزیه و فرهنگی مددجویان شده است و مابقی آن صرف پروژه های عام المنفعه می شود.

زکات یاری گر محرومان و نیازمندان

مدیر کل کمیته امداد خراسان‌شمالی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، از جمع آوری سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان زکات فطره در استان خبر داد.

الهی راد مدیرکل کمیته امداد خراسان شمالی با بیان اینکه از این میزان سه میلیارد تومان فطریه عام، ۸۷ میلیون تومان سهم سادات و ۱۶۲میلیون تومان نیز کفاره عمد و غیر عمد بوده است، افزود: این میزان کمک مردمی در یک هزار و ۲۰۰ پایگاه در سطح شهر و همچنین به صورت الکترونیکی جمع آوری شده است.

الهی راد ادامه داد: زکات و فطریه جمع آوری شده در سرفصل‌های جهیزیه، اشتغال زایی مددجویان، مباحث درمانی، تحصیل و ساخت مسکن محرومان هزینه می‌شود.


بیشتر بخوانید


او با اشاره به اینکه ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در طرح رزمایش همدلی از محل کمک‌های کمیته امداد، نیکوکاران، بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی تأمین و در ماه مبارک رمضان هزینه شده است، یادآورشد: به منظور اطعام نیازمندان و اجرای این رزمایش از ابتدای ماه مبارک رمضان ۴۴ آشپزخانه مهدوی در استان فعال شد که با کمک خیران و گروه‌های جهادی غذای بهداشتی طبخ و به دست نیازمندان رسید.

اینجا زمین‌ها مهربانند

اینجا زمین‌ها مهربانند

پرداخت یک و نیم برابری زکات خیران خراسان شمالی

هاشمی رییس اداره  زکات  کمیته امداد خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، گفت:تاکنون ۱۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان زکات در سطح استان جمع آوری شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یک و نیم برابری را شاهد هستیم.

هاشمی با اشاره به اینکه منطقه ۲ بجنورد بیشترین زکات استان را پرداخت کرده است، افزود:زکات به تمام محرومان و نیازمندان جامعه اختصاص دارد و صرفا خانواده‌های تحت پوشش نهاد‌های حمایتی را شامل نمی‌شود.

او با اشاره به اینکه امسال  ۷۲ درصد از هزینه کرد زکات به نیازمندان و ما بقی آن به انجام پروژه‌های عام المنفعه اختصاص می‌یابد، عنوان کرد: تهیه جهیزیه، خدمات درمانی، مسکن، تحصیل از جمله نیازمندی‌های محرومان و ساخت مسجد، خانه عالم، پل و... از جمله پروژه‌های عام المنفعه است.

رییس اداره زکات کمیته امداد خراسان شمالی با بیان اینکه امسال در بحث انفاقات افزایش یک و نیم برابری زکات را داشتیم، افزود:زکات جمع آوری شده در هر منطقه یا روستا به رفع نیازمندی‌های همان منطقه اختصاص می‌یابد.

مشروط بودن پرداخت زکات صحیح نیست

هاشمی در پاسخ به این سوال که معادل تشویقی زکات پرداختی هر منطقه از سوی دولت پرداخت می‌شود یا نه؟ افزود:زکات امر واجب است، شورای زکات با اصل این موضوع و مشروط بودن پرداخت زکات مخالف است.

او با بیان اینکه روستایی بخواهد زکات پرداخت کند که معادل تشویقی آنرا دریافت کند و پرداخت زکات را مشروط بداند، به لحاظ شرعی اشکال دارد، گفت:پرداخت تشویقی زکات از سوی دولت از سال ۸۵ تا ۸۷ به صورت کاهشی انجام و از سال ۸۸ بصورت کامل قطع شد.

هزینه کرد زکات در سال ۹۸

هاشمی در ادامه این مصاحبه به هزینه کرد زکات در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت:۷۶ جهیزیه به مبلغ ۲ میلیارد و ۱۴۲ میلیون ریال، درمان ۵۲۱ میلیون و ۴۹۰ ریال، تحصیلی ۵ میلیارد و ۹۸۶ میلیون ریال، مسکن احداثی یک میلیارد و ۳۵۹ هزار ریال، معیشت ۵۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال در بحث رفع نیاز نیازمندان هزینه شده است.

رییس اداره  زکات  کمیته امداد خراسان شمالی پروژه‌های عام المنفعه انجام شده درسال ۹۸ را به شرح زیر اعلام کرد:مساجد ۴۴ میلیارد و ۶۶۷ میلیون ریال، خانه عالم ۲۸ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال، حوزه ۸۰۰ میلیون ریال، حسینیه ۱۴ میلیارد و ۱۶ میلیون و ۶۵۰ ریال.

زکا ت برکت زندگی

در ادامه تهیه گزارش با یکی از خیران و باغداران بجنوردی آشنا شدم تا نظرش را در خصوص پرداخت زکات جویا شوم.

رمضانعلی یحیی آبادی از خیران نمونه اسفراینی و از پیشتازان پرداخت زکات در استان است. او ساکن دماوند است و با پیگیری از کمیته امداد توانستم با او تماس بگیرم.

صدایش مهربان بود، با رویی خوش،  از انجام این مصاحبه استقبال کرد و من مشتاق‌ تر به شناخت این خیر بزرگوار و خوش آوازه خراسان شمالی .

آقای یحیی آبادی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، گفت:در حال حاضر حدود ۴۰ هکتار باغ کشاورزی دارم و پرداخت زکات را جزء وظایف شرعی و دینی خود می‌دانم.

او افزود:پرداخت زکات از ابتدا و در دوران کودکی درون ما نهادینه می‌شود، به نوعی ذاتی و ژنیتیکی است.

آقای یحیی آبادی در ادامه صحبت هایش سفری به گذشته‌های ساده و زیبای کودکی کرد و گفت: وضع مالی خانواده من در کودکی نسبتا ضعیف با ۹ سر عائله بود. مادر بزرگوارم سیده بود و اهتمام زیادی در یادگیری امورد دینی به کار می‌گرفت. هرسال ماه مبارک رمضان بعد از یک ماه روزه داری و رسیدن به عید فطر توان پرداخت زکات فطره برای ما مقدور نبود. مادر بادیه‌ای گندم (قسمت کوچکی از محصول کشاورزی ما) فراهم می‌کرد، همه‌ی اعضای خانواده روی آن دست می‌گذاشتند و نیت میکردند، نهایتا آن محصول بعنوان زکات فطره به نیازمندان پرداخت می‌شد.

آقا رمضانعلی این خیر بزرگوار در ادامه گفت:با عبور از دوران کودکی چند سال قبل تصمیم به پرداخت زکات گرفتم. با پیشنهاد روحانی روستا قرار شد تعدای درخت بعنوان زکات وقف کنم. آن زمان ۳۰۰ اصله درخت از بهترین و مرغوبترین درخت‌های باغ به شورای زکات اهدا شد.

 آقای یحیی آبادی افزود:هم اکنون یک هکتار معادل هزار و ۵۰۰ درخت سیب به شورای زکات هدیه شده تا از درآمد آن بخشی از نیازمندی محرومان و مستضعفان برآورده شود.


بیشتر بخوانید


خیر نیکوکار اسفراینی با تشویق مردم به پرداخت زکات، عنوان کرد:اگر شرایط مالی افراد اجازه می‌دهد این واجب الهی را انجام دهند، افرادی که انفاق می‌کنند مصداق بارز آیه مثل الذین ینفقون اموالهم فی سبیل الله ... هستند که با پرداخت زکات و انفاق، برکت را به اموال خود هدیه می‌کنند.

او گفت: با پرداخت زکات، امر واجب دیگری، چون امر به معروف و نهی از منکر نیز در جامعه انتشار می‌یابد و مردم دیگر نیز تشویق به پرداخت زکات و کمک به نیازمندان می‌شود.

آقای یحیی آبادی در پایان این گفتگو افزود:در آخرین همایش کشوری زکات از ۳ نفر از خیرین استان خراسان شمالی تقدیر شد و این نشان دهنده وجود افراد نیکوکار و سبک زندگی معنوی در خراسان شمالی است.

اینجا زمین‌ها مهربانند

اینجا زمین‌ها مهربانند

نویسنده گزارش اکرم دانش طلب

انتهای پیام/د

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.