تبعیض و بی‌عدالتی در سایه عدم تدوین شناسنامه اقتصادی_اجتماعی شهروندان

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: تدوین شناسنامه اقتصادی_اجتماعی شهروندان در کنترل آسیب‌های اجتماعی و حل مشکلات مردم برای ارائه خدمات و بسته‌های حمایتی ضروری است.

سید سلمان ذاکر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه همه تبعیض‌های فاحش در اثر بی اطلاعی و کم اطلاعی مسئولان از وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم است، اظهار کرد: کم‌اطلاعی و عدم تجمیع اطلاعات موجب تبعیض در در ارائه خدمات شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: دولت برای ارائه خدمات باید آمار دقیق از دهک‌های پایین جامعه و اقشار آسیب پذیر داشته باشد. فقدان اطلاعات کافی موجب شده تا نیمی از مردم سهام عدالت نگیرند و یارانه نقدی هم دریافت نکنند. این موضوع همچنین موجب شده بسته‌های حمایتی معیشتی به خیلی از افراد نیازمند تعلق نگیرد.

وی افزود: این موضوع موجب تبعیض و بدگمانی به مسئولان نیز خواهد شد کما اینکه حق الناس است و منابع باید به درستی و دقیق مدیریت شود. تدوین شناسنامه اقتصادی_اجتماعی شهروندان در کنترل آسیب‌های اجتماعی، معضلات اجتماعی و حل مشکلات مردم و به ویژه برای ارائه خدمات و بسته‌های حمایتی ضروری است.

ذاکر با تاکید بر تجمیع اطلاعات مالی و وضعیت اجتماعی تمامی شهروندان، یادآور شد: این اطلاعات باید به صورت آنلاین و برخط، در دسترس قرار داشته باشد تا دستگاه‌های مختلف بتوانند به درستی برنامه‌ریزی کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یکی از دلیل عدم ساماندهی امور مربوط به تولید، صنعت و حتی مسائل اجتماعی را عدم اِشراف کامل به اطلاعات اقتصادی و اجتماعی شهروندان دانست و گفت: این موضوع موجب بدگمانی مردم به دستگاه حاکمیت می‌شود بنابراین دولت باید ضمن تقویت پایگاه رفاه ایرانیان، بودجه لازم را در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای این امر، قرار دهد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس اظهار کرد: مجلس نیز آماده افزایش بودجه پایگاه رفاه ایرانیان است تا برپایه داده‌های واقعی و کامل بتوان برنامه‌ریزی کرد. پایگاه رفاه ایرانیان هنوز به هدف مورد نظر نرسیده است و دستگاه‌ها باید همکاری لازم را در ارائه اطلاعات داشته باشند.

ذاکر خاطرنشان کرد: نبود آمار دقیق در حمایت‌های بیمه‌ای و درمانی از اقشار آسیب پذیر نیز خدشه وارد کرده است. بر همین اساس مجلس در تعیین اولویت‌های خود جایگاه ویژه‌ای را برای این موضوع اختصاص می‌دهد تا اطلاعات منسجم تجمیع و ساماندهی شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
هیچ وقت متوجه کار و مسئولیت و معنای کمیسیون اجتماعی نشدم همیشه در سایه است :):):)))
آخرین اخبار