تولید نفت خام در شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون گفت: همچون سال‌های اخیر، تولید نفت خام را به میزان بیش از ۱۰۰ درصد برنامه ابلاغی محقق کردیم و گازسوزی در تاسیسات فرآیندی را به میزان ۸۰ درصد کاهش دادیم.

حمید کاویان مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون  همچون سال‌های اخیر، تولید نفت خام را به میزان بیش از ۱۰۰ درصد برنامه ابلاغی محقق کردیم و گازسوزی در تاسیسات فرآیندی را به میزان ۸۰ درصد کاهش دادیم که نظارت مستمر بر کیفیت و کمیت نفت و گاز تولیدی، برنامه ریزی جهت تداوم تولید فعلی و آتی صورت گیرد.

او بیان داشت: شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون به عنوان یکی از ۵ شرکت بهره بردار تابع شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب همواره از شرکت‌های پیشتاز در حوزه‌ی تولید صیانتی بوده است. دستاورد تحقق تولید فراتر از برنامه ابلاغی طی سالیان اخیر به صورت مداوم تکرار شده و این در حالی است که 3 میدان تحت راهبری این شرکت یعنی میادین مارون، کوپال و شادگان از پیچیده‌ترین و منحصربفرد‌ترین میادین منطقه و حتی جهان به شمار می‌آیند.

کاویان  ادامه داد: در سال ۹۹، با انجام عملیات توسعه ای، تعمیری و ترمیمی روی چاه ها، به میزان ۶۷ هزار بشکه در روز در بخش افزایش تولید برنامه داریم. در سال ۹۸ بیش از ۱۹۱ هزار بشکه نفت با استفاده از MOS و MOT استحصال شد. با استفاده از دستگاه فراورش سیار نفت با ۴ هزار و ۳۵۳ ساعت کار روی ۶۹ حلقه چاه، ۱۵۶ هزار و ۹۰ بشکه و دستگاه تفکیک گر سیار نفت با یکهزار و ۲۳۸ ساعت کار روی ۵۰ حلقه چاه، ۳۵ هزار و ۳۱۰ بشکه نفت خام استحصال شد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون تصریح کرد: در سال ۹۹ نیز این کار با قدرت در حال انجام است و تا انتهای تیر ماه، ۳۷ هزار و ۶۸۰ بشکه نفت با بهره گیری از دستگاه‌های مذکور، بازیافت شد و تولید داخل همواره از دغدغه‌های ما بوده و سازندگان عزیز همیشه مورد حمایت صنعت قرار گرفته اند. ما در سال گذشته، ۳۵۷ قلم کالا یعنی ۵ هزار و ۹۷۰ قطعه را با همکاری سازندگان داخلی و صرف حدود ۵۲ میلیارد ریال بومی سازی کردیم و ۱۶۶ درخواست تعمیر برای ۳۱۸ قطعه را با صرف حدود ۲۰ میلیارد ریال کارسازی نمودیم.

این مقام مسئول گفت: با آغاز پروژه‌های مرتبط با طرح ۲۸ مخزن، بازار تامین، ساخت و مهندسی کالا علاوه بر اشتغال جان تازه‌ای خواهد گرفت چراکه تحقق جهش تولید در این پروژه‌ها موکد بوده است. در راستای جلوگیری از گاز سوزی و آلودگی محیط زیست، با همکاری بخش خصوصی داخلی، فاز اول طرح شیرین سازی گاز‌های ترش آسماری مجتمع صنعتی شماره ۳ مارون را راه اندازی کردیم.

او اظهار داشت: علاه بر اشتغال زایی حاصل از برون سپاری این پروژه، به دلیل ارزش افزوده بالای استحصال مایعات گازی از گاز غنی به عنوان خوراک کارخانجات پتروشیمی، فشار افزایی و شیرین سازی گاز‌های ترش مارون-۳ جهت استحصال مایعات گازی از سوی این شرکت خصوصی با استفاده از ظرفیت خالی امکانات موجود به جای تولید برق پیشنهاد و احداث تجهیزات شیرین سازی در برنامه قرار گرفت.

شیرین سازی حدود ۱۲ میلیون فوت مکعب گاز ترش

کاویان افزود: با پایان عملیات اجرایی، فاز اول این طرح جهت شیرین سازی حدود ۱۲ میلیون فوت مکعب در روز گاز ترش پرفشار راه اندازی و با موفقیت در مدار قرار گرفت. در فاز دوم این طرح، نصب الکتروکمپرسور جهت فشار افزایی و شیرین سازی حدود ۳ میلیون فوت مکعب در روز گاز‌های کم فشار ترش در برنامه است که علاوه بر صیانت از زیست بوم پیرامونی، مصداقی بارز از رویکرد ما نسبت به جهش تولید و حمایت از بخش خصوصی است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون بیان داشت: احداث یا تجهیز ۴ واحد نمکزدایی، رفع نواقص ایستگاه‌های تقویت فشار گاز، تعمیر و بهسازی خطوط لوله، احداث واحد تصفیه آب صنعتی، ایجاد تسهیلات تکمیلی فرآورش، تخلیه اتوماتیک آب زائد در تفکیک گر‌ها و مخازن نمکی، احداث تجهیزات حذف آب از گاز خامی و احداث بوستر کلاستر شادگان از اهم پروژه‌های در دست اقدام است.

او ادامه داد: تاکنون دستور شروع به کار عملیات اجرایی ۲ بسته قراردادی از ۴ بسته طرح نگهداشت و افزایش توان تولید ۲۸ مخزن مناطق نفتخیز جنوب در حوزه‌ی عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون صادر شده است. این ۲ بسته مارون ۱ و ۴ و مارون ۲ و ۵ نام دارند. بسته‌های مارون ۳ ومارون ۶ نیز در حال گذراندن مراحل نهایی مناقصه اند.

این مقام مسئول عنوان کرد: در بسته مارون ۲ و ۵، حفاری ۵ حلقه چاه توسعه‌ای و ۹ حلقـه چاه تعمیری علاوه بر ۶ پروژه¬ی سطح¬الارضی پیش بینی شده است که در نهایت روزانه ۵۳ هزار بشکه نفت را به ظرفیت تولیدی شرکت خواهد افزود. در بسته مارون ۱ و ۴، حفاری ۱۰ حلقه چاه توسعه‌ای و ۶ حلقه چاه تعمیری علاوه بر ۶ پروژه‌ی سطح الارضی پیش بینی شده است که در نهایت روزانه ۳۲ هزار بشکه نفت را به ظرفیت تولیدی شرکت خواهد افزود.

انتهای پیام/م

برچسب ها: شرکت نفت ، تولید نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.