انتقاد پنتاگون از پکن در پی شلیک موشک به دریای جنوبی چین

پنتاگون از اقدام پکن در آزمایش موشکهای بالستیک در دریای جنوبی چین انتقاد کرد.

 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز پنجشنبه اعلام کرد آقدام پکن در آزمایش موشک‌های بالستیک در دریای جنوبی چین تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه به شمار می‌رود.

با تأیید گزارش‌ها در خصوص اقدام چین در شلیک چهار موشک در طول مانور نظامی در جزایر «پاراسل» در دریای جنوبی چین، پنتاگون در بیانیه‌ای مدعی شد این اقدام، تعهد چین در سال ۲۰۰۲ برای جلوگیری از فعالیت‌های تحریک آمیز را زیر سؤال می‌برد.

پنتاگون در این بیانیه گفت: این چنین مانورهایی، تعهد چین تحت بیانیه ۲۰۰۲ را در خصوص رفتار طرف‌های ذی ربط در دریای جنوبی چین را به منظور جلوگیری از فعالیت‌هایی که اختلافات را پیچیده و یا تشدید می‌کند، نقض کرده و صلح و ثبات را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

طبق ادعای پنتاگون، فعالیت‌های نظامی پکن در تاریخ ۲۳ تا ۲۹ اوت نزدیک جزایر پاراسل که «شیشا» خوانده می‌شود، جدیدترین اقدامات چین برای تأکید ادعا‌های دریایی غیرقانونی و ضرر رساندن به همسایگان این کشور در جنوب شرقی آسیاست.

پنتاگون در ادامه مدعی شد: آمریکا از چین در ماه ژوئیه خواست تا نظامی سازی و تهدید و اجبار را در منطقه کاهش دهد؛ اما چین بجای آن، تشدید مانور‌ها با شلیک موشک‌های بالستیک را انتخاب کرد.

اظهارات پنتاگون در حالی منتشر می‌شود که اوایل روز پنجشنبه نیز پکن از واشنگتن بخاطر درج نام ۲۴ شرکت چینی که در ساخت و تجهیز پایگاه‌های مستقر در دریای جنوبی چین نقش داشتند، انتقاد کرد.

طی دهه گذشته، چین تأسیسات نظامی خود را در چندین صخره در دریای جنوبی چین به انجام رسانده تا حاکمیت خود را بر بخش زیادی از این منطقه که با ویتنام، فیلیپین، مالزی، تایوان و اندونزی مورد مناقشه است تقویت کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار