قدم به قدم تا احیای واجب تمدن ساز

گروهی داوطلب، واجب فراموش شده را در اراک احیا می کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک ، قرار بود به مناسبت ماه محرم گروه داوطلبانه امر به معروف و نهی از منکر سماوات در مرکز شهر اراک به خانم‌های محجبه و کم حجاب هدایایی را تقدیم کنند. همچنین پیام شهدای کربلا و پیام حضرت زینب سلام الله علیها را برای بانوان و کودکان بازگو کنند. کار محدود بود، چون این گروه داوطلبانه فعالیت می‌کردند و با هزینه شخصی بسته‌ها را آماده کرده بودند.

جمعی از بانوان روزی متوجه شدند دو واجب از واجبات تنها و غریب مانده و فراموش شده اند. برای همین با موسسه‌ای آشنا شدند که نامش احیای تمدن موعود است و تمام هم و غمش را گذاشته برای یادآوری و آموزش این واجب فراموش شده.

خیلی آدم‌ها تا نام امر به معروف و نهی از منکر را می‌شنوند یاد مو‌های بانوان می‌افتند. اما امر به معروف و نهی از منکر واژه‌ای بسیار گسترده با زیرمجموعه‌های فراوان است که تنها یکی از مهم‌ترین زیرمجموعه هایش حجاب و پوشش است.

رویکرد اسلام به من ربطی ندارد نیست

آیت الله کاظم صدیقی رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور به مناسبت دهه احیای امر به معروف و نهی از منکر گفت: رویکرد اسلام «به من چه ربطی دارد» و «به تو چه ربطی دارد» نیست؛ این سخن مربوط به افراد فردگرا، خودخواه و خودبین است. انسان اگر عضویت خودش را در یک جامعه بزرگ درک کرده باشد، سرنوشت جامعه را سرنوشت خود می‌داند و نسبت به سرنوشت دیگران ساکت نمی‌نشیند. امیرمؤمنان علی علیه السلام  همه خوبی‌ها، برجستگی‌ها و پیشرفت‌ها را معلول حیات دو فریضه امربه معروف و نهی از منکر معرفی می‌کنند.

آیت الله صدیقی افزود: جامعه‌ای که نهی از منکر ندارد، به رکود کشیده می‌شود و در چنین جامعه‌ای بیکاری، بی‌عاری، سستی و تنبلی رواج پیدا می‌کند، اما در جامعه زنده، با رکود، توقف، در جا زدن و عقب‌گرد و زشتی مقابله می‌شود.

قدم به قدم برای احیای واجب تمدن ساز

قبل از بازگشایی غرفه به مرکز شهر رسیدم اطرافم را نگاه می‌کردم خانم‌های کم حجاب بیشتر از باحجاب‌ها بودند. دلم گرفت که چه طور می‌شود با همه بانوان شهرم صمیمانه صحبت کرد و این مسیر را معرفی کرد. اصلا قبول می‌کنند یا مخالفت می‌کنند؟ چه واکنشی نشان می‌دهند؟

غرق در همین افکار بودند که مسئولین غرفه با دستانی پر از هدایای ویژه رسیدند و سریعا شروع به برپایی غرفه کردند. پوستر‌هایی از امر به معروف و نهی از منکر را بر روی پارچه‌ها نصب کردند. عکس سردار دل‌ها سردار حاج قاسم سلیمانی هم بود و گویی به ما نگاه می‌کرد.

قلب من پاک است!

همین طور که خانم‌ها مشغول چیدمان غرفه بودند خانم و آقایی میانسال وارد غرفه شدند، به پوستر‌ها نگاه کردند. درحال رفتن بودند که فرصت را مناسب دیدم تا بپرسم چه چیزی نظرتان را جلب کرد؟ خانم کم حجاب بود و با اشاره به عکس سردار سلیمانی گفت: خیلی حیف بود که ایشان از میان ما رفت جایش بسیار خالی است.

قدم به قدم برای احیای واجب تمدن ساز

از او پرسیدم به نظر شما امر به معروف و نهی از منکر فقط برای حجاب است؟ گفت نه اینطور نیست. من هم خودم کار‌های خوب را به دیگران گوشزد می‌کنم. سپس به موهایش که بیرون از روسری بود اشاره کرد و گفت من معتقدم دل آدم باید پاک باشد. من این حرف را زیاد شنیده ام. برای همین گفتم خوب اشکالی دارد آدمی که قلبش پاک است و خدا را قبول دارد به حرف خداوند درباره حجاب گوش کند؟ لبخندی زد و سرش را تکان داد. از این کار بسیار تشکر کرد و رفت.

معمولا وقتی این سوال را از خانم‌های کم حجاب می‌پرسم همین جواب را می‌گیرم. قلب من پاک است ظاهر اهمیت ندارد و وقتی درباره رضایت خدا می‌گویم سکوت می‌کنند. گویی خودشان هم می‌دانند جوابشان قانع کننده نیست. برای امر به معروف و نهی از منکر به هیچ وجه حق قضاوت کردن دیگران را نداریم. از باطن ما خدا خبر دارد و بس. امر به معروف ونهی از منکر برای این است که گناه فرصت بروز پیدا نکند و از ظاهر جامعه حذف بشود. همچنین قانون یک کشور اسلامی رعایت بشود.

قدم به قدم برای احیای واجب تمدن ساز

اندکی بعد بانویی تنها به سمت غرفه آمد و مشغول نگاه کردن شد. حسرتی در چشمانش موج میزد. به سمتش رفتم و پرسیدم چه چیز نظرتان را جلب کرد؟ گفت: غرفه تان خیلی قشنگ است. هدیه‌ای به او تقدیم شد. همان موقع با شوق بسته را باز کرد و کتابچه گلپوش را دید. با حسرت به کتابچه نگاه کرد و گفت من سواد ندارم. می‌دهم به دخترم برایم بخواند. دخترم کلاس قرآن می‌رود. هنگام رفتن از او خواسته شد تا حجابش را کاملتر کند و او هم روسری اش را کمی جلو کشید.

قدم به قدم برای احیای واجب تمدن ساز

امر به معروف و نهی از منکر و مطالبه گری وظیفه همه مردم جامعه است

آفتاب کمرنگ‌تر میشد و حضور مردم پررنگتر. غرفه آماده شده بود و فرصت مناسبی بود تا قبل از ازدحام جمعیت مصاحبه‌ای کوتاه با دست اندر کاران این کار خداپسندانه داشته باشم. جلو رفتم و سوالاتم را پرسیدم. فضای بین خواهران بسیار صمیمی و شاد بود. خانم ابراهیم آبادی از اعضای گروه سماوات استان مرکزی خودش را معرفی کرد.

ابراهیم آبادی گفت: دهه اول محرم دهه امر به معروف و نهی از منکر است. ما برای یادبود این دهه به طور داوطلبانه حرکتی انجام دادیم. هدف ما در ابتدا اطاعت از امر الهی است، چون خداوند در قرآن فرموده امر به معروف و نهی از منکر کنید. ماهم سعی می‌کنیم مانند تمام واجبات دیگر این کار را انجام دهیم.

ابراهیم آبادی افزود:حقا نام این واجب، واجب فراموش شده است. گروه داوطلبانه سماوات اراک تحت نظر حجت الاسلام علی تقوی یگانه آموزش دیده است. حالا ما سعی می‌کنیم آموزش‌هایی که دیده ایم را در جهت احیای این فریضه به طور عملی انجام بدهیم. این کار اولین قدم ما به طور رسمی بود که به خانم‌های کم حجاب تذکر بدهیم و از خانم‌های با حجاب و خوش حجاب تشکر کنیم و بخواهیم که ثابت قدم باشند و هم چنین آموزش ببینند و این راه را ادامه بدهند.

او ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر فقط مخصوص حجاب نیست بلکه مخصوص هر امر واجبی است که ترک شده یا هر کار حرامی که صورت بگیرد. ولی یکسری کار‌ها نمود بیشتری در جامعه دارند مثل بی حجابی، ربا و... که مانور بیشتری روی آن‌ها داریم. بی حجابی یکدفعه تاثیر نمی‌گذارد، اما به مرور اثرش در جامعه معلوم می‌شود و مهم‌ترین اثرش تخریب خانواده هاست.

عضو گروه داوطلبانه سماوات اراک با بیان اینکه این کار فقط مربوط به حجاب نیست گفت: ما مطالباتی هم داریم. برخی مسئولینی که در مسئولیت شان کوتاهی می‌کنند ما به صورت تلفنی و پیامکی از آن‌ها مطالبه می‌کنیم.

ابراهیم آبادی با اشاره به این عبارت که ما از کرونا درس گرفتیم جواب امر به معروف و نهی از منکر به تو چه نیست افزود: یک نفر با رعایت نکردن بهداشت، دیگران را هم دچار بیماری می‌کند. یعنی وقتی یک نفر گناه بکند این گناه او به دیگران هم سرایت می‌کند.

قدم به قدم برای احیای واجب تمدن ساز

او ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر یک امر واجب است مثل نماز و روزه. هرکس در هر جایگاهی که هست می‌بایست این واجب را انجام دهد. رشته تحصیلی و شغل غیرمرتبط با مباحث دینی دلیل نمی‌شود این واجب از روی شانه هایمان برداشته شود. بهتر است وقتی می‌خواهیم کاری را انجام دهیم اول آموزش ببینیم و بعد خودمان هم آموزش بدهیم تا کارمان با تاثیر و تداوم بیشتر انجام شود.

عضو گروه داوطلبانه سماوات اراک اضافه کرد: موسسه احیای تمدن موعود زیر نظر حجت الاسلام علی تقوی یگانه دوره‌های آموزشی امر به معروف و نهی از منکر برگزار می‌کند. آموزش‌ها به صورت مجازی و آفلاین است و پس از اتمام دوره علاقه‌مندان به دریافت مدرک می‌توانند در آزمون مجازی شرکت و گواهینامه دریافت کنند. برای هر استان سرگروه استانی مشخص می‌شود و افراد علاقه‌مند به کار عملی تحت نظارت سرگروه استانی کار‌های عملی می‌کنند.

قدم به قدم برای احیای واجب تمدن ساز

با شنیدن جمله «به تو چه» عقب نشینی نکنیم

علی تقوی یگانه مدیر مرکز تخصصی احیای تمدن موعود، مدرس امر به معروف در مجامع حوزوی و دانشگاهی، مؤلف و سخنران انگیزشی، بنیان گذار جمعیت مردمی احیاگران واجب تمدن ساز و ابداع کننده نگاهی نو به امر به معروف و نهی از منکر است. جوانی ۳۳ ساله که چند سالی است تمام هم و غمش را برای احیای امر به معروف و نهی از منکر گذاشته است.

تقوی یگانه با اشاره به اینکه بر اساس آیات قرآن کریم شرط نصرت الهی، امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: جامعه‌ای که از این فریضه الهی غفلت کند، مورد نصرت الهی قرار نخواهد گرفت.

او ظهور امام زمان (عج) را یکی از مصادیق نصرت الهی دانست و افزود: ترک امر به معروف و نهی از منکر سبب می‌شود تا هیچ دعایی از انسان مورد استجابت قرار نگیرد.

بنیان گذار جمعیت مردمی احیاگران واجب تمدن ساز ابراز داشت: اشاره بدنی، ابراز ناراحتی، تذکر لسانی و اقدام عملی مراحل چهارگانه امر به معروف و نهی از منکر است و باید دانست که سه مرحله نخست برای همگان واجب است، اما اقدام عملی وظیفه مجریان قانون است.

تقوی یگانه با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری بار‌ها تاکید کرده‌اند تذکر وظیفه همه مردم است که اگر انجام نشود، همانند مردم کوفه خواهیم شد، افزود: اگر مردم امر به معروف و نهی از منکر نکنند، رهبر جامعه هم حریف جلوگیری از گناهان نمی‌شود و ما امروز با، ولی فقیه امتحان می‌شویم که تا چه میزان با ایشان همراهی می‌کنیم.

او با اشاره به اینکه امیر المومنین علی علیه السلام امر به معروف و نهی از منکر را همانند دریا معرفی می‌کند تاکید کرد: امام حسین علیه السلام شهید شد و عقب نشینی نکرد این در حالی است که ما با شنیدن جمله‌ای مانند «به تو چه» مسیر را رها می‌کنیم؛ چرا در مقابل گناه سکوت می‌کنیم؟ سال هاست که به این فریضه کم لطفی کرده‌ایم در حالی که مانند نماز واجب است. برای امر خدا اذیت و تمسخر را تحمل کنید.

بنیان گذار جمعیت مردمی احیاگران واجب تمدن ساز با بیان اینکه عده‌ای معتقدند امر به معروف و نهی از منکر مردم را از دین دور می‌کند، تاکید کرد: مراجع عظام تقلید بار‌ها تکرار کرده‌اند که اگر درست و بر اساس احکام و اخلاق خوش تذکر دهید، دلخوری هم اشکالی ندارد. نمی‌توانیم برای ناراحت نشدن دیگران حکم خدا را حذف کنیم، زیرا اگر به گناهکاران تذکر ندهید اسلام به نسل بعد منتقل نمی‌شود.

تقوی یگانه با بیان اینکه این فریضه طبق اصل هشتم قانون اساسی وظیفه همگانی است، تصریح کرد: در قانون حمایت از آمرین به معروف آمده است هیچ کس در هیچ مقامی حق ندارد از انجام این کار جلوگیری کند.

قدم به قدم برای احیای واجب تمدن ساز

او با بیان اینکه ما برای آموزش و حمایت آمران به معروف و ناهیان از منکر آماده هستیم، یادآور شد: دوره مجازی آموزش امر به معروف در حال برگزاری است و علاقه مندان می‌توانند با جست وجوی عبارت «آموزش مجازی امر به معروف و نهی از منکر» روزانه ۱۰ دقیقه آموزش دیده و با این فریضه الهی آشنا شوند.

قدم به قدم برای احیای واجب تمدن ساز

هدف، حذف شدن گناه از ظاهر جامعه اسلامی است

به حال و هوای با نشاط اطراف غرفه و واکنش‌های جالب خانم‌ها و کودکان برگردیم. اول راه است و کمی ترس داشتن طبیعی است، اما خدا را شکر هیچ واکنش بدی دیده نشد. بعضی خانم‌ها نگاه خودشان جلب میشد و می‌آمدند جلو تا ببینند چه خبر است. بعضی‌ها می‌دیدند، اما عبور می‌کردند. در این میان این وظیفه خواهران بود تا نظرشان را جلب کنند و چند ثانیه‌ای گپ دوستانه داشته باشند. در این کار به هیچ وجه نباید درباره آدم‌ها قضاوت کرد حتی باید او را بهتر از خودمان ببینیم.

هدف این است که ظاهر جامعه اسلامی را همانگونه که نام کشور عزیزمان جمهوری اسلامی ایران است، اسلامی کنیم تا خدا و ۱۴ معصوم از ما راضی باشند.

قدم به قدم برای احیای واجب تمدن ساز

پاکت‌های شامل هدبند یا سربند یا کتابچه حجاب به خانم‌های کم حجاب داده میشد. بعضی‌ها را با اشاره به درون غرفه فرا می‌خواندند و بعضی‌ها خودشان می‌آمدند. هدیه راهی بود برای نرم کردن قلب ها، اما تفاوت در آن به علت تفاوت پوشش بانوان بود.

قدم به قدم برای احیای واجب تمدن ساز

نگاه های مردم اذیتم می کند

دختر خانمی نوجوان که حجاب خوبی داشت وقتی هدیه را دریافت کرد گفت: این کار خیلی خوب است. نظرم جلب شد تا بدانم چرا چنین چیزی را به من گفت. درخواست کردم تا چند لحظه با هم صحبت کنیم. پرسیدم چرا به نظرت این کار خوب است؟ گفت: خانواده من مذهبی است خودم هم قبلا به توصیه دوستانم چادری بودم هنوز هم خیلی دوست دارم چادر بپوشم، ولی متاسفانه جامعه طوری شده که وقتی از یک مدل مانتو بلند خوشم بیاید، چون با چادر جور در نمی‌آید متاسفانه باید چادر را کنار می‌گذارم. من حجاب را دوست دارم، ولی نگاه‌های مردم اذیتم می‌کند. پرسیدم نگاه مردم آنقدر ارزش دارد که در سطح پایین تری از نگاه مردم قرار بگیرد؟ گفت: نه، واقعا نگاه خدا بیشتر از نگاه مردم اهمیت دارد.

الحمدلله حانم‌های با حجاب هم کم نبودند و بسته‌ها به اتمام رسید. واکنش آن‌ها هم جالب بود. خواهران جلو می‌رفتند و بسته حاوی گیره روسری و معرفی دوره آموزشی امر به معروف و نهی از منکر را از طرف حضرت زینب تقدیم و از حجاب زینبی شان تشکر می‌کردند، سپس از آن‌ها می‌خواستند نسبت به اطراف بی تفاوت نباشند و مطالبه گری کنند و حجاب را به دیگران هم یاد بدهند.

خانمی که از سادات بود گفت من خودم دوست دارم حجاب داشته باشم و قبلا چادری بودم، اما دخترم می‌گوید همه مانتویی هستند برای همین من هم چادر را کنار گذاشتم. خواهر آمر به او گفت: شما باید برای دخترتان الگو باشید تا او از شما تاثیر پذیرد نه شما از او.

در میان کودکانی که با شور و شوق می‌دویدند تا هدیه‌ای بگیرند واکنش کودکی از همه جالب‌تر بود. دختری  ۸ ساله به نظر می‌رسید و روسری به سر نداشت. وقتی یکی از خواهران با مادرش صحبت کرد مادرش گفت: اتفاقا دخترم چادری است. بلافاصله دختر از مادر خواست روسری و چادرش را بدهد و خواهر آمر به او کمک کرد تا چادرش را سرش کند.

قدم به قدم برای احیای واجب تمدن ساز

بسته‌ها که تمام شد تذکر کتبی جایش را به تذکر لسانی یا زبانی داد. خواهران اندکی از غرفه فاصله می‌گرفتند و با لبخند به سمت خانم‌های کم حجاب می‌رفتند. اکثریت با روی خوش حرف‌ها را می‌شنیدند.

حجاب جزو فطرت ماست، واکنش ها خوب بود

ذبیحی راد مسئول گروه امر به معروف و نهی از منکر سماوات استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، ایده اصلی برای دادن هدیه را نزدیکی قلوب وارتباط گیری اولیه عاطفی دانست.

قدم به قدم برای احیای واجب تمدن ساز

ذبیحی راد افزود: برای خانم‌های باحجاب بسته‌هایی حاوی گیره ومتنی برای تشکر ودعوت به امر به معروف و نهی از منکر آماده کردیم تا ان شاءالله با این تشکر رنگ وبوی این کار مقدس شان پایدار‌تر ومستحکم‌تر بشود.

او ادامه داد: برای خانم‌های کم حجاب که نیاز به تذکر داشتند کتابچه‌ای با مفاهیم استدلالی انتخاب شد تا با مطالعه آن شبهات وسوال‌های پیش آمده پیرامون حجاب به صورت عمقی پاسخ داده بشود. همچنین به دختر خانم‌ها هد بندی برای تشویق به امر حجاب با پوشش زیبا و راحت اهدا شد. برای کودکان هم سربندی تهیه شد تا با محرم و شور حسینی بهتر ارتباط بگیرند.

ذبیحی راد مسئول گروه امر به معروف و نهی از منکر سماوات استان مرکزی در پایان درباره برخورد‌های متفاوت خانم‌های کم حجاب گفت: نکته قابل توجه و جذاب برای من این بود که وقتی با این خانم‌ها ارتباط می‌گرفتیم خیلی راحت می‌پذیرفتند. زیرا حجاب مطابق با فطرت هر انسانی است. به مرور زمان به خاطر شبهات یا موضوعات تربیتی از حجاب دور شده اند، اما به محض قرار گرفتن در محیط گفتگو خیلی راحت می‌پذیرند و می‌دانند که درست است.

بسته‌ها تمام شد، خنکای نسیم گویی لبخند امام زمان را هدیه آورده بود. همه با خوشحالی و رضایت از این حرکت خداپسندانه از همدیگر خداحافظی میکردند. صدای اذان به گوش می‌رسید. بشتابید به سوی بهترین عمل.

قدم به قدم برای احیای واجب تمدن ساز

وصیت امام حسین علیه السلام قبل از رفتن به کربلا

بسم اللّه الرحمن الرحیم؛ این وصیّتى است از حسین بن على بن ابى طالب به برادرش محمّد، معروف به ابن حنفیّه: حسین شهادت مى دهد که معبودى جز خداى یگانه اى که شریکى ندارد نیست، و محمّد بنده و فرستاده اوست که از جانب حق به حق مبعوث شده است و این که بهشت و دوزخ حق است و روز رستاخیز ـ بدون شک ـ خواهد آمد، و خداوند خفتگان در قبر‌ها را بر مى انگیزد؛ و من از سرِ مستى و طغیان و فساد انگیزى و ستمکارى قیام نکردم، تنها براى اصلاح در امّت جدّم به پا خواستم.

مى خواهم امر به معروف و نهى از منکر کنم و به روش جدّم و پدرم على بن ابى طالب (علیه السلام) رفتار نمایم. هر کس سخن حقّ مرا پذیرفت، پس خداوند به پذیرش (و پاداش) آن سزاوارتر است، و هر کس دعوت مرا نپذیرفت، صبر مى کنم تا خداوند میان من و این مردم به حق داورى کند که او بهترین داوران است.این وصیّت من است به تو اى برادر! توفیق من جز از ناحیه خداوند نیست. بر او توکّل مى کنم و بازگشتم به سوى اوست. امام حسین علیه السلام نامه را به پایان برد و آن را مهر کرد و به برادرش محمّد سپرد و با وى خداحافظى کرد.

این وصیّت نامه تاریخى به خوبى اهداف امام حسین (علیه السلام) را از قیام آینده اش نشان مى دهد و مى گوید: قیام آن حضرت، نه براى کشورگشایى بود، نه از سر هوس حکومت و سلطه بر مردم، یا به چنگ آوردن مال و مقام دنیا؛ بلکه هدف، اصلاح امّت اسلام و برطرف ساختن کژی هایى بود که بر اثر حکومت نااهلان به وجود آمده بود، و نیز احیاى امر به معروف و نهى از منکر و سنّت و سیره پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله) و امیرمؤمنان على (علیه السلام) بود.

به یقین گام نهادن در چنین وادى خطرناکى که ستمگران بنى امیّه به وجود آورده بودند، جز این هدف الهى، هدفى نمى توانست داشته باشد، هر چند عافیت طلبان و مصلحت اندیشانِ نزدیک بین، آن را نمى پسندیدند.

گزارش از فاطمه سادات محمدی

انتهای پیام / م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.