افزایش تولید نفت اوپک برای دومین ماه پیاپی

تسهیل توافق کاهش تولید نفت اعضای اوپک پلاس باعث شد تولید آنها برای دومین ماه پیاپی افزایش یابد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، تسهیل توافق کاهش تولید نفت از سوی اعضای گروه «اوپک پلاس» به افزایش تولید آن‌ها در ماه اوت سال جاری و برای دومین ماه پیاپی انجامید.

«بهبود اقتصاد در سطح جهانی» و «افزایش تقاضای نفت پس از شیوع ویروس کرونا» کاهش عرضه تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک) را به دنبال داشت و این امر نیز موجب شد تا تولید نفت اوپک در ماه اوت (مرداد) حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

به نوشته این وبگاه، بررسی جدید نشان می‌دهد که ۱۳ عضو اوپک در ماه اوت به‌طور میانگین در روز ۲۴ میلیون و ۲۷۰ هزار بشکه نفت تولید کرده‌اند، به عبارتی تولید این سازمان نسبت به ماه ژوئیه (تیر) ۹۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته و همچنین نسبت به ماه ژوئن که پایین‌ترین سطح تولید سه دهه گذشته را به خود اختصاص داده بود، افزایش بیشتری نشان داده است.

کاهش محدودیت‌های کرونایی و کاهش عرضه نفت از سوی گروه اوپک پلاس، بهبود قیمت نفت را به همراه داشت، یعنی قیمت نفت از پایین‌ترین سطح آن در ۲۱ سال اخیر یعنی ۱۶ دلار برای هر بشکه به بشکه‌ای ۴۶ دلار رسید. البته نگرانی از موج دوم شیوع ویروس کرونا افزایش قیمت را محدود کرده و افزایش توجه به اوپک را به همراه داشته است.

در همین خصوص فردی از نمایندگان اوپک با اشاره به آنکه باید نظارت دقیق بر شرایط بازار و ویروس داشته باشیم، افزود: «اکنون شرایط بهتری داریم، اما هنوز به بهبودی کامل نرسیده‌ایم.»

پس از آنکه ویروس کرونا سبب تضعیف یک‌سوم تقاضای نفت شد، کشور‌های عضو اوپک پلاس تصمیم گرفتند از ابتدای ماه مه (اردیبهشت) ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز، یا به عبارتی ۱۰ درصد عرضه جهانی، از تولید نفت خود را کاهش دهند. از طرفی بنا شد این کاهش تولید از ابتدای ماه اوت (مرداد) به ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز تسهیل شود که سهم اوپک از این کاهش تولید ۴ میلیون و ۸۶۸ هزار بشکه در روز است.

گفتنی است سطح پایبندی کشور‌های اوپک به این توافق در ماه اوت ۹۹ درصد و در ماه ژوئیه ۹۵ درصد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار