نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد؛

نبود واحد بسته بندی مشکل صادرات محصولات کشاورزی جنوب کرمان

اعظمی،گفت: مقدمات صادرات محصولات جنوب فراهم شده، اما متاسفانه در این منطقه با وجود ظرفیت عظیم گلخانه‌ای، هنوز هیچ واحد بسته بندی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، ذبیح اله اعظمی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی در نشست بررسی حوزه صادرات در سازمان جهاد کشاورزی جنوب گفت: در منطقه جنوب کرمان هزینه تولید بالاست و محصولی که تولید می‌شود باید با قیمت مطلوب به فروش برسد.

او افزود: بحث کشاورزی فراسرزمینی هفته آینده در دستور کار کمیسیون کشاورزی است.

اعظمی در پاسخ به سوال یکی از تولید کنندگان محصولات کشاورزی تصریح کرد: تولید محصول سالم با جدیت در کمیسیون کشاورزی و بهداشت دنبال می‌شود و تمهیدات لازم اندیشیده می‌شود و ما باید در جنوب کرمان زیرساخت‌های لازم را داشته باشیم تا بتوان محصول سالم و باکیفیت دام و طیور با بسته بندی ویژه تولید کنیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مشکلات ما این است که دانشجو و کارشناس مهارت محور تربیت نکردیم. یکی از طرح‌هایی که برنامه دارم به مجلس ببرم این است که کارشناسان کشاورزی مثل گروه پزشکی و پیراپزشکی دوسال در مزرعه‌های سازمان جهاد کشاورزی کار کنند البته به دلیل هزینه بر بودن ممکن است این طرح در مجلس پذیرفته نشود.

او افزود: یکی از مسائل مهم این است که مشکل شناخته شده و یکی از مشکلات صادرات، بسته بندی است کار مرحله به مرحله پیش می‌رود.

اعظمی گفت: مقدمات صادرات فراهم شده، اما متاسفانه در جنوب کرمان با وجود ظرفیت عظیم گلخانه‌ای هنوز هیچ واحد بسته بندی نداریم این مشکل را سازمان جهاد کشاورزی درک کرده و ماهم پیگیرهستیم و شاید روزی واحد‌های بسته بندی در جیرفت از ۱۰۰ و ۲۰۰ تا هم بیشتر شود.

او گفت: بانک توسعه صادرات اعلام کرد سرمایه را در اختیارکشاورز قرار می‌دهد که محصولش را زود به فروش نرساند و یا در سرد خانه نگهداری کند. اما بانک توسعه صادرات در جنوب شعبه ندارد که روال گرفتن مجوز‌ها در حال انجام است تا در شش ماه آینده شعبی از توسعه صادرات در جنوب کرمان داشته باشیم و بانک ملی و کشاورزی هم اعلام کردند برای اعطای تسهیلات به کشاورزان، برای توسعه صادرات پای کار هستند صنایع جانبی کشاورزی اگر در روستا باشد تسهیلات با بهره ۶ درصد دریافت می‌کنند.

اعظمی در مورد کارگران افاغنه گفت: با مدیر کل اتباع خارجه استان صحبت شد و اعلام کردند تمام تولید کنندگان به ما مراجعه کرده و فرم مربوطه را تکمیل کنند و مسئولیت کارگران افاغنه خود را تا شش ماه عهده دار می‌شوند.

علی محبان مدیر اجرایی اتاق بازرگانی جنوب کرمان نیز در این نشست گفت: تحول بدون تعاون امکان پذیر نیست.

اوافزود: دفتر اتاق بازرگانی جنوب از سال ۱۳۹۱ راه اندازی شده است اتاق بازرگانی به عنوان مشاور سه قوه در سطح ملی و با رسالت ذاتی که دارد و آن بهبود محیط کسب و کار است کار خود را پیش می‌برد.

محبان تصریح کرد: لازمه محیط اقتصادی بهبود محیط کسب و کار است اگر محیط کسب و کار خوب و حساب شده‌ای نداشته‌ای باشیم قطعا به توسعه دست پیدا نمی‌کنیم.

او با بیان اینکه ظرفیت‌های فراوانی برای صادرات در جنوب کرمان داریم افزود: لازمه صادرات سه بخش اصلی؛ داشتن مهارت کافی، وجود زیر ساخت‌ها و ارتباط با بازار‌های هدف است که می‌توانند ما را به سمت یک صادرات خوب و موفق هدایت کنند.

محبان گفت: در تمام حوزه‌ها نیاز به مهارت داریم و بازرگانان بومی تربیت کردیم و در حوزه صادرات محصولات فعالیت می‌کنند.

مدیر اجرایی اتاق بازرگانی جنوب کرمان گفت: برنامه آموزشی خوبی با سه آیتم ارائه می‌دهیم و علاقه‌مندان به حوزه صادرات می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند و گواهی آموزشی دریافت کنند.

او با بیان اینکه در بخش مهارت شناخت کشور‌ها ضرورت دارد افزود: جمعیت، ضائقه و فاصله آن کشور با کشور ما جز مهارت‌هایی است که شخصی می‌خواهد وارد این حوزه شود باید کسب کند شناخت پیش نیاز‌های صادراتی، بسته بندی، مجوزات، شناخت اصطلاحات و علم به قرار داد‌های تجاری برای فعالان حوزه صادرات لازم است.

محبان تصریح کرد: به واسطه وجود فعالان بخش خصوصی در جنوب نسبت به سنوات قبل پیشرفت‌های چشمگیری در بسته بندی و ارتباطات تجاری داشتیم، اما هنوز به جایگاهی که مدنظر است دست پیدا نکرده ایم که بخاطر ایراداتی در سطح ملی و فراملی است.

مدیر اجرایی اتاق بازرگانی جنوب کرمان عنوان کرد: خیلی از مشکلات ما در حوزه صادرات داخلی است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار