لطیف پدرام: آمریکا نمونه تروریسم دولتی است

رهبر حزب کنگره ملی افغانستان در واکنش به تحریم دادگاه بین‌المللی کیفری توسط آمریکا گفت که آمریکا نمونه تروریسم دولتی است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «عبدالطیف پدرام»، رهبر حزب کنگره ملی افغانستان در واکنش به تحریم دادگاه بین‌المللی کیفری توسط آمریکا گفت که آمریکا نمونه تروریسم دولتی است.

وی اظهار داشت: آمریکا از آغاز مخالف تشکیل این داد گاه بود؛ چرا که آمریکا نمونه تروریسم دولتى است و مقامات بلندپایه در این کشور متهم به جنایات جنگى و جنایت علیه بشریت هستند.

پیش از این وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده بود که نام «فاتو بنسودا»، دادستان دیوان بین‌المللی کیفری و «فاکیزو موچوچوکو»، رئیس دفتر وی به فهرست اشخاص تحت تحریم اضافه شده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ماه جون سال جاری با صدور فرمانی اجرایی امکان اعمال تحریم علیه مقامات دیوان کیفری بین‌المللی، مستقر در لاهه را فراهم کرده بود. رئیس جمهور آمریکا با این اقدام قصد داشت مسئولان دیوان کیفری بین‌المللی را از تعقیب قضایی نظامیان آمریکا به دلیل نقش آنها در جنگ افغانستان منصرف کند.

دادستانی دیوان کیفری بین‌المللی ماه مارس سال جاری تصمیم گرفت که تحقیقات درباره نقش نظامیان آمریکا در افغانستان و احتمال ارتکاب «جنایت جنگی» و «جنایت علیه بشریت» از طرف آنها را آغاز کند. دادستانی این دیوان همچنین در آن زمان اعلام کرد که در مورد ارتکاب شکنجه از سوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز تحقیق خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.