«عبدالطیف پدرام» کارزار انتخاباتی خود را با شعار فدرالیسم در افغانستان آغاز کرد

دسته انتخاباتی آزادی، عدالت و امنیت به رهبری عبدالطیف پدرام، نخسین کارزار انتخاباتی اش را با شعار تغییر در ساختار سیاسی و فدرالیسم در افغانستان آغاز کرد.

«عبدالطیف پدرام» کارزار انتخاباتی خود را با شعار فدرالیسم در افغانستان آغاز کردبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، دسته انتخاباتی آزادی، عدالت و امنیت به رهبری عبدالطیف پدرام، نخسین کارزار انتخاباتی اش را با شعار تغییر در ساختار سیاسی و فدرالیسم در افغانستان آغاز کرد.

 پدرام امروز (پنجشنبه ۲۴ اسد/ مرداد) در نخستین همایش کارزار انتخاباتی اش گفت: «فدرالیسمی که ما مطرح می‌کنیم فدرالیسم قومی نیست. حدود ۳۵ واحد خرد و کلان قومی وجود دارد. نمی‌شود برای هرکدام یک جمهوری فدرال ایجاد کرد. بنابراین رویکرد ما برای ایجاد نظام فدرال، اقتصادی، اجتماعی و نزدیکی محلات است. این فدرالیسم می خواهد هویت همه مردمان سرزمین مان را به طور منصفانه و عادلانه بربتابد و مطرح کند. اعتقادم این است که هیچ قوم برگزیده ای نداریم.»

وی افزود که در صورت پیروزی، افغانستان را به زون‌ های فدرال تقسیم می‌ کند و به مردم صلاحیت می ‌دهد که در محلات و اداره فدرال، مسائل اقتصادی، اجتماعی و نظامی خود را مدیریت کنند.

پدرام در قسمت امنیت در افغانستان خاطرنشان کرد: «محلی کردن امنیت را برای این مطرح کردم که مردمان ما در ولایت ‌های مختلف بتوانند از محل ‌هایشان به دلیل شناختی که از منطقه خود دارند دفاع کنند تا دیگر لازم نباشد یک برادر ما از قندهار برود در بدخشان بجنگد در منطقه‌ای که هیچ کسی را نمی شناسد، این برنامه امنیتی محدود و اجرایی تر است، امنیت با نظام فدرالی محلی می ‌شود.»

رئیس تیم انتخاباتی آزادی، امنیت و عدالت تصریح کرد که در صورت پیروزی اش در انتخابات، در دانشگاه ها و ادارات دولتی  تنها زبان ‌های فارسی و پشتو وجود نخواهد داشت، بلکه به تعداد زبان‌های رایج در افغانستان اجازه نوشتن، خواندن و نوشتن تابلوها وجود خواهد داشت.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مورد برنامه های اقتصادی اش نیز گفت: «در ساختار اقتصادی نیز تنوع فدرالی را مطرح خواهیم کرد. در این نظام کارگران و زحمت ‌کشان هم معاش می ‌گیرند و هم در سود ناشی از تولیدات فابریکه سهیم خواهند شد؛ به این معنی که در واقع خود کارگران صاحب سرمایه ‌اند.»

وی در مورد سیاست خارجی تیمش تاکید کرد که با پاکستان ادعای ارضی نخواهد داشت و خط دیورند را یک سرحد رسمی بین افغانستان و پاکستان می داند، بلکه به جای ادعای ارضی، بازار های مشترک را ایجاد خواهد کرد. وی همچنان اقدام اخیر هند در کشمیر را نکوهش کرد.

پدرام با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گفت: «افغانستان در اشغال قرار دارد و در چنین شرایطی، انتخابات شفاف و سراسری برگزار نخواهد شد.»

این در حالی است که ۱۸ روز از آغاز مبارزات انتخاباتی تاکنون می گذرد و از میان ۱٧ نامزد انتخابات ریاست جمهوری، محمد اشرف غنی، عبدالله عبدالله، رحمت الله نبیل، گلبدین حکمتیار، سید نورالله جلیلی، محمد شهاب حکیمی، محمد ابراهیم الکوزی، احمد ولی مسعود و عبدالطیف پدرام مبارزات شان را آغاز کرده اند.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ششم ماه میزان/ مهر سال جاری برگزار شود. کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به دلیل همزمان شدن با روند مذاکرات صلح میان آمریکا و طالبان کم رنگ بوده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
برو ماباهاتیم