حسینی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد؛

ثبت ۱۳ میلیون خوداظهاری در سامانه املاک و اسکان

سخنگوی کمیسیون عمران گفت: در حال حاضر بهره‌گیری از سامانه املاک و اسکان قابل اجراست و تاکنون حدود ۱۳ میلیون نفر خود اظهاری داشته‌اند.

حضور وزیر راه در کمیسیون عمران/ ۱۳ میلیون خوداظهاری در سامانه املاک و اسکان ثبت شدسید البرز حسینی، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، از حضور اسلامی، وزیر راه و شهرسازی و معاونانش در جلسه صبح این کمیسیون خبر داد و گفت: موضوع جلسه بررسی عملکرد سامانه املاک و اسکان کشور بود و حدود ۶ تن از نمایندگان پرسش‌هایی ملی و منطقه‌ای از وزیر راه داشتند.

او ادامه داد: دو سؤال ملی نمایندگان درباره مسائل زیرساختی و مسکن بود که وزیر راه و شهرسازی پاسخ‌هایی ارائه کرد.

حسینی بیان کرد: رحمت الله نوروزی، نماینده علی آباد درباره تأمین مسکن کشور و جلیل رحیمی جهان آبادی، نماینده تربت جام، تایباد، باخرز و صالح آباد هم درباره وظایف وزارتخانه در زمینه راهداری و زیرساخت راه‌های حوزه امتخابیه‌اش از پاسخ اسلامی قانع نشدند و اصرار داشتند پرسش‌ها در صحن مطرح شود.

او اضافه کرد: مقرر شد مابقی پرسش‌ها هم ظرف یک تا دو ماه آینده پیگیری شود.

سخنگوی کمیسیون عمران بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی بر اساس قانون مکلف به پیگیری سامانه املاک و اسکان شده است که البته بخش‌هایی از کارکردهایش به نهاد‌های دیگر مانند شهرداری، نظام مهندسی، سازمان ثبت اسناد و املاک و غیره ارتباط دارد.

حسینی افزود: وزارت راه و شهرسازی به ویژه از حیث پهنه بندی فضا‌ها در قانون‌گذاری دخیل است. سایر موارد محتوایی سامانه در دست دستگاه‌های دیگر است که مدیریت واحدی هم ندارند.

او اظهار کرد: در قانون هم به صراحت دستگاه‌های دیگر موظف نشدند که اطلاعاتشان را در اختیار وزارت راه قرار دهند؛ زیرا هر دستگاهی به سبب شرایطش قوانین خود را دارد.

سخنگوی کمیسیون عمران گفت: تمام این موارد باعث شده قانون حدود ۵ سال مسکوت بماند که حدود ۶ ماه گذشته با پیگیری‌های مختلف، وزارت راه و شهرسازی سامانه را طراحی، تکمیل و اواخر بهمن ماه سال پیش رونمایی شد، همچنین زیرساخت‌های مورد نیاز جهت جمع آوری و تحلیل اطلاعات در سامانه پیاده سازی شده است.

حسینی با بیان اینکه ۱۶ دستگاه اجرایی در موضوع سامانه املاک و اسکان دخیل هستند، یادآور شد: در حال حاضر بهره‌گیری از سامانه قابل اجراست و تاکنون حدود ۱۳ میلیون نفر خود اظهاری داشته‌اند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: ضوابط و ضمانت‌های اجرایی هم باید تکمیل شود. دستگاه‌ها و کمیسیون‌های مرتبط پیگیر امور نظارت و کمک رسانی هستند.

حسینی حفره بزرگ این قانون و سامانه را در جمع آوری اطلاعات از دستگاه‌های دیگر دانست که در ساماندهی بخش مسکن و غیره اثر خواهد داشت.

او گفت: در سامانه املاک و اسکان اطلاعات تکمیلی مانند موقعیت مکانی، مالکیت، سکونت، معاملات اتفاق افتاده، مشخصات فیزیکی بناها، قیمت اجاره بها و غیره مشخص است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: به نظر می‌رسد اگر سامانه املاک و اسکان با نظارت مجلس و همت وزارت راه و شهرسازی، دستگاه‌های مرتبط و البته دولت، به درستی راه اندازی شود، بسیاری از نهاد‌ها مانند سازمان امور مالیاتی از اثر‌های مثبت آن بهره‌مند خواهند شد.

حسینی بیان کرد: بر اساس آمار اعلام شده، بیش از ۲ میلیون ثبت در سامانه وجود دارد که افراد صاحب بیش از دو خانه یا ملک را نشان می‌دهد.

او در پایان از جلسه نمایندگان کمیسیون عمران با بختیاری، رئیس کمیته امداد خبر داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار