برای اولین بار در ایران؛

به زودی پیست فرمول یک در استان مرکزی راه اندازی می شود

نخستین پیست فرمول ۱ ایران در ۳۵ کیلو متری جاده تهران-ساوه، به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، مصطفی مرزبان سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: نخستین پیست فرمول ۱ ایران در ۳۵ کیلومتری جاده تهران-ساوه، به طول حدود ۵۰۰ هزار متر مربع، به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

مرزبان افزود: این پیست در فاصله هفت کیلومتری فرودگاه امام خمینی احداث شده و حدود ۵۰۰ هزار متر مربع طول دارد که دارای ۱۸ پیچ است. یکی از نقاط قوت در طراحی این پیست الهام گرفتن از شش پیچ جذاب دنیا است که در نوع خود پیست فرمول ایران را در زمره برترین‌ها قرار می‌دهد.

ویژگی‌های متمایز و جذاب پیست ایران

او ادامه داد: از دیگر نکات مثبت در مهندسی پیست فرمول یک ایران دو طرفه بودن آن است. همچنین این پیست قابلیت تبدیل شدن به ۱۶ پیست مختلف را دارد که با توجه به دو طرفه بودنش این تعداد تا ۳۲ پیست معکوس قابل طراحی است. از دیگر ویژگی‌هایی که این پیست را می‌تواند در زمره بهترین‌ها در نوع خود قرار دهد قابلیت تبدیل شدن آن به سه پیست مختلف است که در یک زمان می‌تواند میزبان تیم‌های حرفه‌ای، آماتور و آموزشی باشد.

به زودی پیست فرمول یک در استان مرکزی راه اندازی می شود

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: برای ساخت این پیست، ۷۵هزار متر مربع آسفالت ریزی شده‌است و ۱۶۵ هزار مترمربع آسفالت دیگر به آن اضافه خواهد شد. علاوه بر این ۳۲۰هزار متر مربع برای این پیست شن‌ریزی شده‌است.

کاربری‌های دیگرپیست ایران

مرزبان افزود: مهندسان این مجموعه خط مستقیم پیست را ۱۲۰۰ متر در نظر گرفته‌اند که با این شرایط می‌تواند میزبان مسابقات درگ نیز باشد. این پیست توسط مشاورین تراز اول جهانی و مهندسان ایرانی طراحی شده و در حال حاضر تمامی فعالیت‌های زیر ساخت و زیر سازی پیست انجام شده و مراحل آسفالت پیست نیز در حال اجرا است.

به زودی پیست فرمول یک در استان مرکزی راه اندازی می شود

او اضافه کرد: در پیست فرمول۱، مکان‌هایی برای برپایی کمپ تیم‌هایی مسابقه دهنده نیز در نظر گرفته شده‌است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: پیست‌های آفرود، باگی، اِی‌تی‌وی، کارتینگ و موتور کراس شهر ایرانیان به بهره‌برداری رسیده و خانواده‌های ایرانی از آن‌ها استفاده می‌کنند.

مرزبان با بیان اینکه این مجموعه بزرگ برای زندگی، ورزش و تفریح، تاسیس شده‌ است و شامل ۲۴ کاربری مختلف خواهد بود تا مورد استفاده عموم مردم با سلیقه‌های مختلف قرار بگیرد افزود: سرمایه گذار این مجموعه برای اجرای پروژه یک و نیم میلیون یورو هزینه کرده که با راه‌اندازی آن حداقل برای ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم فرصت اشتغال ایجاد خواهد شد.

او ادامه داد: سرزمین ایرانیان که یک منطقه آزاد تجاری محسوب می‌شود، برای امور توریستی نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت و به همین منظور قسمتی از این شهر برای احداث ویلا‌های توریستی در نظر گرفته شده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اضافه کرد: مجموعه سوارکاری، دهکده چوگان، دهکده گلف و پارک‌آبی از بخش‌های مختلف "دهکده المپیک شهر ایرانیان" هستند که در آن برای رشته‌های محبوب ورزشی مانند فوتبال نیز مکانی پیش بینی شده‌است و کار راه‌اندازی آن‌ها به زودی آغاز خواهد شد تا در آینده برای برگزاری اردو‌های ورزشی، مورد استفاده تیم‌های ملی قرار بگیرند.

مرزبان در پایان گفت: در کنار این شهر تفریحی-ورزشی، رودخانه شوری نیز وجود دارد که قرار است برای ورزش‌های آبی مورد استفاده قرار بگیرد.

به زودی پیست فرمول یک در استان مرکزی راه اندازی می شود

فرمول یک چیست؟

فرمول یک  به اختصار «F ۱» نوشته می‌شود، همچنین به «مسابقات اتومبیل‌رانی جایزه بزرگ» نیز مشهور است. فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی (FIA)، سازمان‌دهی ورزش‌های اتومبیل‌رانی و مسابقات اتومبیل‌رانی را بر عهده دارد.

فرمول یک به کلاسی از خودرو‌ها گفته می‌شود که تک نفره و به اصطلاح «چرخ-باز» هستند. «چرخ-باز» به خودرو‌هایی گفته می‌شود که تایر‌های خودرو از بدنه جدا و خارج از آن هستند، برخلاف خودرو‌های معمولی که تایر‌ها زیر سپر قرار گرفته‌اند. مقصود از لفظ «فرمول» مجموعه‌ای از مقررات و قوانین است که همهٔ شرکت‌کنندگان و خودرو‌ها باید از آن پیروی کنند.

دردسرهای برگزاری مسابقات فرمول یک

تعداد کشور‌هایی که توانایی و امکانات میزبانی مسابقات اتومبیلرانی قهرمانی فرمول یک جهان را دارند، انگشت شمار است. در واقع هر کشوری برای برگزاری فرمول یک، هزینه و حوصله ندارد. علاوه بر این، تحمل کردن و منطبق شدن با تغییر قوانین فرمول یک، کار هر کشوری نیست و حتی با سابقه‌ترین میزبان‌ها هم در این وارد کم می‌آورند و از فرمول یک خارج می‌شوند.

انتهای پیام / م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.