یادداشت؛

به نام مترو به کام نمایشگاه بین المللی تهران

شهردای تهران از بین ۳۸ ایستگاه خط ۱۰ مترو، کلنگ زنی را از ایستگاه نمایشگاه بین المللی تهران آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، دیروز عصر کلنگ عملیات ساخت خط ۱۰ مترو تهران بر زمین کوبیده شد. اما نه از ایستگاه ابتدایی یا انتهایی، بلکه از ایستگاهی میانی در بین ۳۸ ایستگاهی که قرار است ساخته شود. ایستگاه نمایشگاه بین المللی تهران،
مکانی که فعالیتش جذب بالای جمعیت و خودرو دارد، قرار است با بهره مندی از ایستگاه مترو، جذب جمعیت را آسانتر و لزوم استفاده از خودروی شخصی برای عزیمت به آن را کاهش دهد.
اقدامی که پیش از این آزموده شده و نگاهی به آن می‌تواند اولویت ساخت ایستگاه‌ها در خط ۱۰ مترو را تغییر دهد. ایستگاه قنات کوثر در ابتدای این خط شرایطی دارد که به لحاظ موقعیت جغرافیایی می‌تواند، هم پاسخگوی تعداد مسافرین بیشتری باشد و هم در روز‌های بیشتری از سال، خدمات قابل استفاده ارائه دهد. نمایشگاه بین المللی تهران موقعیتی دارد که فقط در روز‌هایی از سال که نمایشگاه دایر است می‌تواند، خدمات ارائه دهد، آن هم تنها تا ساعاتی از عصر! زیرا پس از آن تنها افراد انگشت شماری در این ایستگاه پیاده یا سوار می‌شوند، که عملا خدمات آن را کم استفاده یا در مواقعی بی استفاده می‌کند.
اما آنچه که پیش از این آزموده شده و مزید بر علت می‌شود تا ساخت ایستگاه نمایشگاه از اولویت اول به اولویت‌های پایانی منتقل شود، تجربه برگزاری چندین نمایشگاه در مصلی تهران با وجود برخورداری از دو ایستگاه مترو است.
تجربه برگزاری نمایشگاه در مصلی تهران که در مسیر خط ۱ مترو قرار گرفته، نشان داده با وجود اینکه در این خط واگن‌هایی بیشتری وجود دارد و همین امر سرفاصله حرکت قطار‌ها را کمتر می‌کند، اما نتوانسته از حجم ترافیک اطراف مصلی به شکل موثر بکاهد. علت آن هم روشن است. بخش زیادی از مردمی که ساعت‌ها در نمایشگاه پیاده روی نموده و خرید کرده‌اند، دارای بار هستند و دیگر خسته شده اند و برای رفتن به مقصدشان که در نقاط مختلف شهر است، استفاده از خودروی شخصی را که آن‌ها را تا مقابل درب منزلشان و یا حتی داخل آن منتقل می‌کند، به استفاده از مترو و اتوبوس ترجیح می‌دهند.
البته استفاده کنندگان از مترو هم، در ایام برگزاری نمایشگاه کم نبودند، ولی با وجود استقاده زیاد از مترو، ترافیک اطراف مصلی تا ده‌ها خیابان اطراف خود را درگیر کرده بود. با این تجربه تضمینی وجود ندارد که برخورداری از ایستگاه مترو مشکل ترافیک محل‌های برگزاری نمایشگاه را کاهش داده یا حتی روان کند.
با وجود اینکه شورای شهر تهران از سال‌ها پیش طی مصوبه‌ ای قانون ممنوعیت برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب در داخل تهران را ممنوع کرده، اما شاهد بودیم که در چند سال گذشته با وجود آمادگی نمایشگاه شهر آفتاب و بهره مندی آن از ایستگاه مترو، نمایشگاه‌های پر مخاطبی همچون الکامپ و تلکام در نمایشگاه بین المللی تهرا برگزار شدند و هر بار هم ترافیک را ارزانی خودرو‌های عبوری از بزرگراه چمران کردند.
با وجود این مصوبه قانونی و ناکارآمدی ایستگاه مترو در کاهش موثر ترافیک اطراف نمایشگاه، تلاش برای برگزاری نمایشگاه در داخل تهران با استفاده از ابزار‌های کم اثر و پر هزینه مانند ساخت ایستگاه مترو و در اولویت نخست قرار دادن آن‌ها نادیده گرفتن قانون و حقوق مردم در به خاطر ساعت‌ها ماندن در ترافیک است.

دیروز حناچی در مراسم کلنگ زنی مترو تهران گفت: خط ۱۰ مترو با طول ۴۳ کیلومتر اهمیت زیادی برای کلان شهر تهران دارد که خطوط ریلی را به مناطقی، چون خاک سفید، نمایشگاه بین المللی و دانشگاه شهید بهشتی خواهد برد.

حناچی با اشاره به اینکه در شرایط سختی قرار داریم و شهرداری تهران به تنهایی از پس هزینه‌های مترو بر نمی‌آید، بیان کرد: حمل و نقل عمومی و مترو موضوع حاکمیتی است و کمک‌های دولت برای تحقق اهداف تعیین شده اهمیت دارد. اداره کلانشهر تهران به تنهایی توسط شهرداری تهران امکان پذیر نیست و باید نگاه و کمک‌های حاکمیتی در کنار شهرداری تهران باشد.

مناف هاشمی معاون حمل  نقل و ترافیک شهردار تهران در گفتگو با خبرنگارحوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در خط ۱۰ مترو که دیروز کلنگ زنی آن انجام شد ۳۵ ایستگاه داریم که از منطقه ۴ شروع می‌شود و ۶ منطقه در محدوده این خط قرار دارند. در هر جایی که احساس کنیم مردم نیاز به ایستگاه دارند در برنامه‌های ما قرار می‌گیرد.


بیشتر بخوانید: 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
نمايشگاه بين المللي آبروي مملكته و بايد در خوش آب و هواترين منطقه پايتخت و با كليه امكانات رفت و آمد و رفاهي باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
اگه مترو نمايشگاه راه بيفته عاليه و از ترافيك نمايشگاه نجات پيدا ميكنيم
آخرین اخبار