مدیرکل آموزش و پرورش کردستان:

آموزش حضوری دانش آموزان در اولویت است

قربانی با تاکید بر اهمیت سلامت جسمی و روانی دانش آموزان گفت: آموزش حضوری دانش آموزان در اولویت است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، رشید قربانی مدیرکل آموزش و پرورش کردستان در گفتگو با مدیران مدارس استان که در بستر شبکه شاد برگزار شد، ضمن تقدیر و تشکر از تلاش و زحمات کلیه دست اندرکاران امر بویژه مدیران مدارس در اجرای برنامه‌های پروژه مهر ۹۹، گفت: در شرایط کنونی، مدیریت امور در مدارس مشکلات خاصی دارد و مدیران مدارس با نقش آفرینی می‌توانند، اثر بخش باشند.

او با بیان اینکه سال تحصیلی جدید، نسبت به سال‌های گذشته متفاوت بود، اظهار داشت: از اول خرداد ماه ۹۹ وزیر محترم، کلیه مسئولین وزارتی و هم چنین در سطح استان مسئولین، فرهنگیان و دست اندرکاران امر اهتمام ویژه برای پیشبرد امور انجام دادند و حجم فعالیت‌ها نسبت به گذشته خیلی افزایش یافته است.

قربانی با اشاره به تهیه و تدوین شیوه نامه بازگشایی مدارس از طریق وزارت با همکاری استانها، اظهار داشت: بعد از ابلاغ آن، نظرات مختلفی مطرح شد و در برخی از موارد تغییرات و تصمیمات جدید اتخاذ و اعلام شد و همه ملزم به اجرای آن هستیم.

قربانی سیاست کلان آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری را آموزش حضوری و حضور دانش آموزان در کلاس‌های درس عنوان کرد و گفت: در کنار آموزش‌های حضوری با تدبیر مسئولین و دست اندرکاران امر، آموزش به روش‌های دیگر از جمله آموزش‌های تلویزیونی، آموزش در بستر شاد و فضای مجازی، تهیه و تولید محتوای آموزشی و بسته‌های یادگیری نیز در دستور کار قرار گرفت.

او با اشاره به رونمایی از نسخه جدید شبکه شاد و شروع بکار آن از هفته آینده اظهار داشت: این شبکه بستر مناسبی برای آموزش‌های غیر حضوری است و مقرر است محتوای‌های آموزشی در شاد بازگذاری شود تا هر کسی بتواند از آن استفاده کند.

مدیر کل آموزش و پرورش کردستان بر تخصیص معلم به کلاس درس از طریق سیستم تا پایان هفته جاری توسط مدارس تاکید و تصریح کرد: باید با هماهنگی آموزش و پرورش شهرستان در این راستا اقدام لازم صورت گیرد.

او با بیان اینکه در مواجهه با موضوع کرونا با یک عدم قطعیت روبرو هستیم و مشخص نیست که این شرایط کی به اتمام می‌رسد، اظهار داشت: همه باید در این خصوص احساس مسئولیت نموده و در پیشبرد امور کمک کنند.

قربانی با تاکید بر آموزش حضوری، تصریح کرد: اصرار ما برای آموزش حضوری به معنی تهدید و اجبار نیست و نباید باشد، بلکه باید دانش آموزان برای آموزش حضوری و بهره گیری از فرصت کلاس‌های تشکیل شده تشویق و ترغیب شوند و در این فرایند نباید مدارس تعطیل شوند و ارزیابی‌های به عمل آمده نیز نشانگر تمایل و نظر موافق اولیای محترم برای آموزش حضوری است.

او با بیان اینکه آموزش حضوری در اولویت قرار دارد، اظهار داشت: سایر روش‌های آموزشی هیچ کدام جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد و باید به گونه برنامه ریزی شود که آموزش‌های حضوری به صورت منسجم پیگیری شود.

مدیر کل آموزش و پرورش کردستان تهیه و تدوین اطلس آموزشی و تعیین میزان دسترسی دانش آموزان به انواع آموزش‌های یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کاری مدارس عنوان کرد و گفت: کلیه مدیران مدارس باید ظرف هفته آیند نسبت به تدوین اطلس آموزشی اقدام و یک نسخه از آن را در مدرسه نگهداری و نسخه دیگر را به آموزش و پرورش منطقه ارسال نمایند.

او با بیان اینکه آموزش در مدارس کم جمعیت و روستایی به صورت حضوری است و بخشی از آموزش نیز باید در فضای شاد پیگیری شود، اظهار داشت: در مدارس شهری و پر جمعیت دانش آموزان در دو و یا ناچارا سه گروه تقسیم بندی شده اند که با تشخیص شورای مدرسه و نظارت آموزش و پرورش منطقه، ساعات باید تنطیم شود.

قربانی با اشاره به بازدید‌های حضوری خود از تعدادی از مدارس سنندج، وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس را رضایت بخش دانست و با بیان اینکه استفاده از ماسک در بین دانش آموزان و فرهنگیان خوب فرهنگ سازی شده است، اظهار داشت: از نظر فاصله گذاری اجتماعی نیز عملکرد مدارس قابل قبول بود و مدیران باید در خصوص نحوه نشستن دانش آموزان و رعایت حداقل فاصله آموزش و توصیه‌های لازم را داشته باشند.

مدیر کل آموزش و پرورش کردستان در بخش دیگری از سخنان خود به تعدادی از سئوالات جمع بندی شده مدیران مدارس پاسخ داد و در پاسخ به نحوه تشکیل کلاس و ساعت ورزشی مدارس، اجرای ورزش‌های تیمی و تجمعی مانند قوتبال را ممنوع دانست و از تهیه و تدوین مجموعه‌ای برای تربیت بدنی خبر داد و با بیان اینکه ورزش‌های دانش آموزی باید به صورت فردی باشد، گفت: تربیت بدنی دانش آموزان باید بر اساس دستورالعمل ابلاغی باشد و تا آن زمان معلمان ورزش در اداره امور مدارس کمک نمایند.

او فعالیت بوفه مدارس را نیز ممنوع اعلام کرد و اظهار داشت: در زمان حضور دانش آموزان در محوطه نباید تجمع باشد، دانش آموزان به هم نزدیک نشوند و زنگ تفریح مدارس نیز نباید به صورت دسته جمعی باشد، باید باید نوبتی و به تدریج باشد.

قربانی جایگاه شورای مدرسه را در اتخاذ تصمیم مهم دانست و گفت: شورای مدرسه می‌تواند در خصوص ساعات تشکیل کلاس بر اساس ۳۵ دقیقه با اخذ نظر از دانش آموزان، مربیان و اولیای گرامی اتخاذ تصمیم نموده و در چارچوب مورد توافق اقدامات را پیگیری نماید.

او بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و توجه به سلامت جسمی و روانی دانش آموزان تاکید کرد و گفت: در طول فعالیت مدارس باید کلاس‌های درس، سرویس‌های بهداشتی و ... مستمر ضد عفونی و گند زدایی شود و مدارس در حد امکان نسبت به تهیه اقلام مورد نیاز از جمله دستگاه پدالی ضد عفونی اقدام نماید و همه وظیفه داریم در راستای آرامش جسمی و روانی دانش آموزان تلاش کنیم.

قربانی هم چنین با اشاره به کمک استاندار محترم برای تهیه اقلام بهداشتی مورد نیاز مدارس و دانش آموزان گفت: از این محل به تعداد نیاز ماسک قابل شستشو تهیه و توزیع خواهد شد و بخشی هم در اختیار شهرستان‌ها قرار می‌گیرد تا در بین مدارس مورد نیاز توزیع شود و در سطح کلان کشوری نیز سرانه‌هایی به همین منظور اختصاص خواهد یافت و مدارس تا روزی که اعتبار دارند اقدام به تهیه وسایل بنمایند.

مدیر کل آموزش و پرورش کردستان در بخش پایانی سخنان خود بر توجه به مسائل تربیتی دانش آموزان در کنار سلامت جسمی و روحی و روانی تاکید کرد و گفت: مدیران مدارس به مسائل و مشکلات فیزیکی ساختمان‌های مدارس نیز توجه کنند و عوامل خطر آفرین شناسایی و رفع شود.

قربانی سلامت جسمی و روحی و روانی دانش آموزان را اولویت اول و برنامه‌های آموزشی و تربیتی را در اولویت دوم دانست و گفت: مدارس با هماهنگی ادارات باید نسبت به اجرایی نمودن سیاست‌های ابلاغی اقدام نمایند.

او در موضوع اخذ شهریه و کمک‌های مالی نیز به مدیران مدارس توصیه نمود با توجه به شرایط امروز و فعالیت مدارس، اجباری بر اخذ کمک نباشد، و کمک‌های والدین به صورت داوطلبانه باشد.

قربانی در خاتمه بر حضور کلیه مدیران مدارس در نشست‌های شاد و گفتگوی مجازی تاکید کرد و اظهار داشت: این جلسات در هفته‌های آینده به صورت استانی و حتی کشوری برگزار و مسئولین وزارتی نیز در این جلسات صحبت خواهند کرد و گفتگو در طول سال تحصیلی تداوم دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.