رییس شورای شهر شیراز:

شهرداری در رفع تمامی مشکلات شهر نمی‌تواند معجزه کند

سید عبدالرزاق موسوی با بیان اینکه بودجه واقعی شهرداری شیراز با توجه به نوسانات اقتصادی کشور عملاً از نصف هم کمتر شده است، گفت: شهرداری به تنهایی در رفع همه مشکلات شهر نمی‌تواند معجزه کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، رییس شورای اسلامی شهر شیراز در بازدید از پروژه‌های منطقه تاریخی – فرهنگی شیراز با بیان اینکه بودجه واقعی شهرداری شیراز با توجه به نوسانات اقتصادی کشور عملاً از نصف هم کمتر شده است، گفت: هرچند شهرداری به تنهایی در رفع همه مشکلات شهر نمی‌تواند معجزه کند، اما نباید فراموش کنیم که با وجود مشکلات فراوان، مدیریت شهری شیراز، در حال ارائه خدمات قابل توجهی به شهروندان مناطق مختلف است.

سید عبدالرزاق موسوی با بیان اینکه منطقه ۸ شیراز حساسیت‌های فرهنگی ویژه‌ای دارد، اظهار داشت: شیراز پایتخت فرهنگ و تمدن ایران است و مجموعه‌ای از مفاخر و نماد‌های فرهنگی این فرهنگ و تمدن در مناطق ۳ و ۸ قرار دارد؛ بنابراین وجه فرهنگی در این دو منطقه باید غالب باشد و این موضوع مسؤولیت مدیران و کارکنان شهرداری، یاوران شورا و شهرداران این منطقه را نیز مضاعف می‌کند.

او با یادآوری اینکه نوع عملکرد کارکنان شهرداری می‌تواند میزان رضایت شهروندان و مقبولیت اجتماعی شهرداری را تحت تأثیر قرار دهد، افزود: شهرداری بیشترین سطح ارتباطی با مردم را دارد و در این میان اینکه با برخورد خوب و ارائه خدمات سریع و با کیفیت، رضایت مردم و خداوند حاصل شود، در این دستگاه خدمات‌رسان اهمیت ویژه‌ای دارد؛ این صندلی‌ها و مسؤولیت‌ها، امانت‌هایی در دست ما است و هیچ کارمندی در هیچ بخشی نباید گمان کند که نقش کمرنگی دارد.

موسوی در پاسخ به برخی مطالبات یاوران در حوزه شهری، گفت: با صداقت و به صراحت بگویم که اگر شهروندان عزیز گمان می‌کنند که شهرداری در رفع همه مشکلات کوچک و بزرگ می‌تواند معجزه کند، چنین نیست؛ چرا که شهرداری مانند بسیاری از دستگاه‌های دولتی یا عمومی، دچار مشکلات جدی مالی است و بدون همکاری همه نهاد‌ها و دستگاه‌ها امکان پاسخگویی به همه مطالبات شهروندان وجود ندارد.

شهرداری در رفع تمامی مشکلات شهر نمی‌تواند معجزه کند

رییس شورای اسلامی شهر شیراز با یادآوری اینکه شورای شهر در پایان سال گذشته مبلغ ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای اداره شهر مصوب کرد، تصریح کرد: با این حال در نظر داشته باشید که این مبلغ که بخشی از آن هم به صورت غیرنقدی است و حدود هزار میلیارد تومان از آن هم صرف حقوق و دستمزد می‌شود؛ به دلیل نوسانات قیمت و کم شدن ارزش پول کشور، عملاً به حدود یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تنزل پیدا کرده که این بودجه محدود و تضعیف‌شده برای اداره کلان‌شهری همچون شیراز کفایت نمی‌کند.

رییس شورای شهر شیراز در عین حال معتقد است با وجود مشکلات فراوان موجود، شهرداری در مناطق مختلف شهر اقدامات قابل توجهی به شهروندان ارائه می‌دهد و پروژه‌های بزرگی در حال اجرا هستند.

عضو شورای عالی استان‌ها خواستار بازگشت نهاد یاوران شورا به رسالت و وظایف اصلی خود شد و گفت: مشکلات جزئی کوچه و خیابان‌های شهر مهم است، اما آنچه در خصوص وظایف یاوران مهمتر است و مغفول مانده، یاری کردن فکری شورا در سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و تعامل با مردم است.

موسوی در ادامه در واکنش به برخی مطالبات دیگر یاوران نیز، به درخواستی در ارتباط با تابلو‌های شهدا اشاره کرد و اظهار داشت: واقعیت این است که انحراف اصلی امروز جامعه ما، نه در تابلو‌های نمادین شهدا -که البته توجه به آن‌ها هم ضروری و لازم است- بلکه در فاصله گرفتن از راه شهداست که امروز در فساد و تبعیض و اختلاس‌ها نتیجه آن را شاهد هستیم؛ متأسفانه امروز کشور و جامعه ما دچار مشکلات جدی شده است و معتقدم یکی از ریشه‌های مسائل فعلی ما این است که از مبانی حقیقی اخلاقی و دینی فاصله گرفته‌ایم.

شهرداری در رفع تمامی مشکلات شهر نمی‌تواند معجزه کند

رییس شورای اسلامی شهر شیراز با اذعان به اینکه همه دستگاه‌های دولتی و عمومی با مسائل غیرقانونی و تخلفات درگیر هستند، بیان کرد: به اعتقاد ما اگر بتوانیم دو مساله را حل کنیم، بخش زیادی از مشکلات حل می‌شود؛ اینکه روند ارائه خدمات هر دستگاهی شفاف و به مردم اعلام شود و دوم اینکه همه جامعه نسبت به کسی که به وظیفه قانونی خود عمل نمی‌کند، حساس و مسؤولیت‌پذیر شوند.

موسوی افزود: ما در شورا و شهرداری شیراز برای اینکه فشار را روی مردم کمتر کنیم دنبال راهکار‌های کاهش تخلفات و تسهیل روند ارائه خدمات در شهرداری هستیم که یکی از این راهکار‌ها این است که هر شهروندی بتواند در خانه خود نیز عوارض و هزینه خدمات شهرداری را شفاف و به آسانی محاسبه کند تا سودجویان و متخلفین نتوانند سوءاستفاده کنند.

عضو شورای عالی استان‌ها، با بیان اینکه متنوع‌ترین و بیشترین حجم خدمات در شهردری‌ها به عنوان بازوی اجرایی شورا‌های شهر انجام می‌گیرد و این موضوع کار را پیچیده‌تر کرده است، اضافه کرد: فلسفه وجودی شورا‌ها تسهیل و تسریع در خدمات رسانی به مردم و افزایش مشارکت آن‌ها در اداره شهر‌ها و روستا‌ها است و ما برای یافتن بهترین پاسخ‌ها به این پرسش که چه باید کنیم تا کار مردم سریع‌تر و آسان‌تر انجام شود؛ از هر ایده‌ای با آغوش باز استقبال می‌کنیم.

شهرداری در رفع تمامی مشکلات شهر نمی‌تواند معجزه کند

گفتنی است در این بازدید، یاوران شورای اسلامی شهر شیراز در بافت تاریخی – فرهنگی، مشکلات منطقه خود را به بحث گذاشتند و خواستار حمایت شورا و پیگیری شهرداری برای حل این مسائل شدند؛ شهردار منطقه ۸ شیراز نیز وعده داد که ابتدای هفته پیش‌رو، با برگزاری جلسه با یاوران، به موارد مطرح‌شده رسیدگی کنند و مسائل مربوط به اماکن و بازار‌های تاریخی این منطقه را نیز در قالب تفاهم‌نامه سه‌جانبه اخیر بین شورا، شهرداری و میراث فرهنگی، حل کنند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار