اردن: شرط برقراری صلح در منطقه، پایان اشغالگری است

وزیر خارجه اردن در واکنش به عادی‌سازی روابط بحرین و رژیم صهیونیستی اعلام کرد شرط صلح عادلانه و فراگیر، پایان اشغالگری و تشکیل دولت مستقل فلسطین است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن پس از اعلام عادی سازی روابط منامه و تل آویو در بیانیه‌ای به این اقدام واکنش نشان داد.

او در این بیانیه اعلام کرد: اقدام اساسی و تغییر مناسبی که قادر به تحقق صلح عادلانه و فراگیر در منطقه باشد، در صورتی حاصل می‌شود که اسرائیل به اقدامات خود در از بین بردن راه حل تشکیل دو دولت و اشغالگری غیر قانونی در اراضی فلسطینی پایان دهد و به همه حقوق مشروع ملت فلسطین پاسخ دهد.

وزیر خارجه اردن تاکید کرد: اساس درگیری میان اسرائیل و فلسطین، مسئله فلسطین است و شرط صلح عادلانه و فراگیر در منطقه، پایان اشغالگری اسرائیل و تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس اشغالی و بر اساس مرز‌های سال ۱۹۶۷ و بر مبنای راه حل دو دولتی طبق قوانین بین‌المللی، ابتکار عمل صلح عربی و معادله زمین در برابر صلح است.

در این بیانیه آمده است: تاثیر توافق عادی سازی روابط منامه و تل آویو و همه توافقات صلح، بستگی به اقدامات اسرائیل دارد. اگر اشغالگری باقی بماند و اسرائیل به اقداماتی که فرآیند صلح را از بین می‌برد، ادامه دهد و به طرح الحاق، شهرک سازی و توسعه آن و هتک حرمت مسجد الاقصی اصرار داشته باشد، درگیری‌ها شدت بیشتری پیدا خواهد کرد و منطقه هرگز رنگ و بوی صلح عادلانه را که ملت‌ها آن را بپذیرند و ضرورتی منطقه‌ای و بین‌المللی است، به خود نخواهد دید.

وزیر خارجه اردن تاکید کرد: صلح عادلانه و امنیت جامع زمانی تحقق خواهد یافت که به همه حقوق مشروع ملت فلسطین در راس آن آزادی و برپایی دولت مستقل فلسطینی که دارای حاکمیت بر تمام اراضی ملی بر اساس راه حل دو دولت پاسخ داده شود.

او افزود: اردن با هماهنگی دوستان خود برای تحقق صلح عادلانه که تنها گزینه راهبردی عربی است و تنها با پذیرش ملت‌ها فراگیر و دائمی خواهد شد، به فعالیت خود ادامه خواهد.

در پایان این بیانیه آمده است: اشغالگری علت اصلی درگیری است و پایان دادن به آن بر اساس راهکار دو دولتی، تنها راه تحقق صلح عادلانه، فراگیر و پایدار خواهد بود.

وزیر خارجه اردن پیش از این در واکنش به توافق عادی سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی نیز تاکید کرده بود که رژیم صهیونسیتی باید تمامی اقدامات غیرقانونی خود که فرصت‌های صلح را از بین می‌برد و حقوق ملت فلسطین را نقض می‌کند متوقف کند و فورا وارد مذاکرات مستقیم، جدی و سازنده برای تحقق صلح بر اساس تشکیل دو دولت و بر اساس قانون و قطعنامه‌های بین المللی و ابتکار صلح عربی شود.

اردن بار‌ها اعلام کرده است که صلح عادلانه و فراگیر که تنها گزینه راهبردی عربی و ضرورتی برای امنیت و صلح منطقه‌ای و بین المللی هرگز با ماندن اشغالگری و تداوم سیاست‌ها و تدابیر اسرائیل که حقوق مشروع ملت فلسطین را نقض می‌کند، محقق نخواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار