باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می دهد؛

مردم استان اصفهان چشم انتظار تکمیل سامانه دوم آبرسانی

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری اصفهان گفت: سامانه دوم آبرسانی اصفهان به منظور افزایش سرعت تکمیل و بهره برداری، نیازمند تامین اعتبار این طرح است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، آب خام رودخانه زاینده رود پس از گذشتن از مخزن سد زاینده‌رود و عبور از حدود ۱۰۰ کیلومتر مسیر رودخانه از محل سد انحرافی چم‌آسمان به تصفیه‌خانه باباشیخعلی منتقل می‌شود و با پشت سر گذاشتن فرآیندی نسبتاً گسترده در تصفیه‌خانه توسط تونل به مخازن شهر اصفهان در شمال، جنوب، و شرق منتقل می‌گردد.

خشک شدن رودخانه زاینده رود در چند سال گذشته، تأمین آب شرب ۱۴ شهرستان زیر پوشش شبکه اصفهان بزرگ را با مخاطره‌ای جدی روبه رو کرده است، این چالش بزرگ که جمعیتی بالغ بر ۵/۴ میلیون نفر را در شرایط فعلی تحت تأثیر قرار می‌دهد ناشی از عوامل متفاوت است.

کارشناسان معتقدند تا زمانی که طرح سامانه دوم آبرسانی اصفهان به بهره برداری نرسد چالش تأمین آب شرب در استان اصفهان پایانی نخواهد داشت، طرحی که طی سال‌های گذشته با مشکلاتی، چون نبود اعتبارات لازم مواجه بوده است.
 

بیشتر بخوانید

مردم استان اصفهان چشم انتظار تکمیل سامانه دوم آبرسانی اصفهان


تأمین آب استان اصفهان با تهدید و مخاطره مواجه است


عبدالرسول صفری مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری اصفهان گفت: با توجه به وابستگی شدید سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ به رودخانه زاینده‌رود جهت تأمین آب شرب ۸۰ درصد از جمعیت استان و حتی آب شرب بخش‌هایی از استان‌های یزد و مرکزی و نبود سامانه‌های آبرسانی جایگزین، تأمین آب استان یک چالش غیرقابل انکار است.

او ادامه داد: از طرفی کاهش آب دهی چاه‌های حذف شده بر اثر خشک سالی‌های متعدد در سال‌های اخیر به مشکلات آب شرب اصفهان دامن زده است، از سوی دیگر شاهد تداوم و پایداری بلند مدت تأمین آب شرب به اصفهان و مناطق همجوار بوده ایم که تأمین آب استان اصفهان را با تهدید و مخاطره مواجه نموده است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری اصفهان بیان کرد: وجود صنایع بزرگ صنعتی و نظامی که تولیدات آن‌ها در سطح ملی و نوع محصولات آن از گروه کالا‌های استراتژیک برای کشور است و منافع آن نه تنها در محدوده استان اصفهان بلکه در برنامه‌ها و سیاست‌های اقتصادی و صنعتی کشور تعریف شده  ، اهمیت تامین آب استان با اولویت آب شرب سالم را دو چندان کرده است.

صفری افزود: در سال‌های اخیر مطالعات کارشناسی جامعی در خصوص تامین آب شرب استان از منابع و مسیر‌های مختلف انجام گرفته و طرح‌های اجرایی در مقاطع زمانی کوتاه‌مدت و بلندمدت پیش‌بینی شده است.

او بیان کرد: از جمله طرح‌های پدافندی کوتاه مدت در دست اجرا به پروژه‌های، چون مدیریت فشار آب، هوشمند سازی شبکه‌های آبرسانی، اصلاح و بازسازی شبکه‌های آبرسانی و رفع منافع هدر رفت آب شرب، افزایش سامانه‌های تصفیه و بهره‌وری از پساب فاضلاب شهر‌ها به منظور تامین بخشی از آب مورد نیاز صنایع استان می‌توان اشاره کرد.
 

تکمیل پروژه سامانه دوم آب رسانی اصفهان بزرگ؛ به شرط تامین اعتبار

 
صفری در خصوص طرح آب رسانی سامانه دوم انتقال آب اصفهان عنوان کرد: از دیگر اقدامات میان‌مدت پدافندی در راستای تداوم پایداری شبکه آبرسانی استان می‌توان به طرح آبرسانی سامانه دوم انتقال آب به نام گلاب۲ اشاره کرد.

او ادامه داد: این طرح در حال حاضر در دست اجرا بوده و نیازمند تامین اعتبار جهت افزایش سرعت تکمیل است که با توجه به تهدیدات متصور در آینده در صورت توقف و یا کُند شدن این پروژه علاوه بر از دست دادن زمان در مدیریت بحران آب خسارت‌های جبران‌ناپذیری در حوزه‌های اجتماعی و امنیتی منطقه مرکزی کشور قابل تصور خواهد بود.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری اصفهان گفت: البته در خصوص اقدامات پدافندی بلندمدت در جهت اطمینان از تامین آب شرب استان در سنوات آتی می‌توان به طرح انتقال آب از خلیج فارس اشاره کرد که مطالعات کارشناسی این طرح نیز در دست انجام است.
 
مردم استان اصفهان چشم انتظار تکمیل سامانه دوم آبرسانی اصفهان


تامین آب شرب استان اصفهان در گرو بهره برداری از سامانه دوم آبرسانی  

 
امینی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهانگفت: تا زمانی که سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ وارد مدار نشود در تامین آب شرب دچار مشکل هستیم، اما پیش بینی می‌شود بخشی از این طرح، سال آینده وارد مدار شود.

او ادامه داد: شرکت آب منطقه‌ای اصفهان متولی اجرای پروژه سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ است، با این وجود شرکت آب و فاضلاب به عنوان بهره بردار این پروژه بخشی از تامین مالی آن را انجام داده و در حال اجرای لوله‌های ۱۴۰۰ این پروژه است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به پیشرفت ۳۰ درصدی ساختمان سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ بیان کرد: در حال حاضر بحث لوله گذاری و تامین تجهیزات این طرح در حال پیگیری است و مدیریت استان در نظر دارد بخشی از سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ را از سال آینده وارد مدار کرده و از این طریق مصرف آب را مدیریت کند.

امینی با تاکید بر این که استان اصفهان در حوزه آب شرب دچار تنش نیست، بلکه دچار بحران است، تاکید کرد: در این راستا اجرای طرح‌های آبرسانی و انتقال آب به اصفهان یکی از مطالبات مردم و مدیران استان است.  

مردم استان اصفهان چشم انتظار تکمیل سامانه دوم آبرسانی اصفهان
 

تا تکمیل سامانه دوم آبرسانی اصفهان به یک طرح مکمل نیازمندیم

 
مسعود میرمحمد صادقی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: طرح توسعه آبرسانی به ۱۴ شهرستان استان اصفهان (سامانه دوم آبرسانی) سامانه‌ای مکمل و در کنار طرح‌های موجود است به گونه‌ای که کمبود‌های آب شرب اصفهان و شهرستان‌های اطراف را که سامانه فعلی به تنهایی قادر به تأمین آن نیست تا افق ۳ دهه آینده تأمین کند.

او ادامه داد: در واقع سامانه دوم آبرسانی، تأمین کننده کمبود آب شرب جمعیت بیش از ۶ میلیون نفری تحت پوشش این طرح است که سامانه آبرسانی موجود اصفهان به تنهایی قابلیت تأمین آن را نداشته و این کمبود از طریق یک تونل انتقال آب و اجزا دیگر شامل تصفیه خانه و خطوط لوله و مخازن ذخیره آب جبران خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان بیان کرد: همان گونه که اشاره گردید با توجه به حیاتی بودن اجرای سامانه دوم آبرسانی طرح توسعه اصفهان بزرگ و به دلیل زمان‌بر بودن اجرای تمام اجزای آن و نیاز به تامین اعتبار لازم، شروع عملیات اجرایی یک طرح تامین آب آشامیدنی به عنوان مکمل طرح موجود امری ضروری است.

میرمحمد صادقی عنوان کرد: این طرح باید به نحوی باشد که علاوه بر تامین کمبود آب آشامیدنی در شرایط فعلی و افق ۱۴۱۰، بتواند با طرح موجود نیز به صورت موازی کار کند که در مواقع بروز حوادث امکان تامین حداقلی از آب آشامیدنی تا رفع مشکل مزبور میسر باشد.

او افزود: طرح سامانه دوم آبرسانی اصفهان برنامه ریزی ۴ ساله دارد که تصفیه خانه آن در حال حاضر ۴۰ درصد پیشرفت داشته است، با در مدار قرار گرفتن سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ کمبود نیاز آبی استان تا سال ۱۴۱۰ جبران می‌شود و از این طریق ۹.۷۵ مترمکعب بر ثانیه به ظرفیت آبرسانی اصفهان اضافه می شود.

حال باید دید با پیگیری و مطالبه گری نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مسئولان ذی ربط اعتبارات لازم جهت بهره برداری و تکمیل سامانه دوم آبرسانی اصفهان در زمان مقرر در نظر گرفته می‌شود یا خیر؛ تا دیگر مردم استان اصفهان با مشکل تأمین آب شرب دست و پنجه نرم نکنند مشکلی که در شهرستان‌ها و روستا‌های این استان یک بحران غیرقابل انکار است.
 
گزارش از سپیده صالحی
 
انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.