جدال جلبك، طبیعت و انسان در چاه نیمه های سیستان

علت اصلی تغییر بو و طعم آب در منطقه سیستان را روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان سیستان  وبلوچستان تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان سیستان  وبلوچستان با اعلام اینکه تغییر بو و طعم آب در سیستان  به دلیل وجود نوعی جلبك در مخازن چاه نیمه، مشكلی است كه هر سال تكرار می شود و در میان شهروندان شمال استان به موضوعی طبیعی در فصل گرما تبدیل شده است توضیحاتی را ارائه کرد.

بر اساس اعلام روابط عمومی اداره آب و فاضلاب استان؛ آب ورودی به چاه نیمه‌ها که معمولا در زمان سیلاب از کشور همسایه وارد منطقه سیستان می شود و به همراه خود مقدار زیادی املاح و مواد مغذی از قبیل موادی حاوی فسفات و نیترات وارد چاه نیمه‌ها می‌ کند که فعالیت‌های کشاورزی و شیلاتی برخی ارگان‌ها نیز به افزایش این رسوبات کمک می کند.

مواد مغذی حاوی ترکیبات فوق که در طول سالیان متمادی در کف چاه نیمه‌ها رسوب نموده اند به مصرف تغذیه‌ای جلبک‌ها می رسد و این امر در فصل گرم سال، با نور خورشید، سبب رشد بی رویه جلبک‌ها در آب می گردد که این امر گا‌ها سبب ایجاد بو و به طبع آن، باعث نارضایتی مشترکین می شود.

رشد جلبک‌ها و بوی نامطبوع و طعم ناشی از آنها، هیچ گونه اثری بر سلامت و بهداشت آب نداشته و تنها اثر نامطلوب آن، ایجاد احساس ناخوشایند در مصرف کنندگان، به هنگام مصرف آب است.

در راستای کنترل معضل طعم و بو در خروجی تصفیه خانه ها، اقدامات موثری از قبیل استفاده از کربن فعال و تغییر لایه بندی حرارتی در محل برداشت صورت پذیرفته که کمک شایانی در حذف طعم و بوی نامطبوع در آب نموده است به گونه‌ای که هم اکنون به این لحاظ مشکلی وجود ندارد.

گفتنی است به منظور کنترل هر چه بیشتر و سریع‌تر طعم و بوی نامطبوع در سالیان آتی این شرکت اقدام به خرید دستگاه ازون زنی نموده که نصب و راه اندازی آن در دست اجرا است.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار