در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

راه اندازی دادگاه بدوی انتظامی در برخی از استان‌های کشور؛ تحولی دیگر در دوره جدید قوه قضاییه

دادستان انتظامی مرکز وکلای قوه قضاییه از راه اندازی دادگاه بدوی انتظامی در ۱۱ استان کشور خبر داد.

کمال رئوف دادستان انتظامی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با راه اندازی دادگاه بدوی در برخی از استان‌های کشور اظهار کرد: به دنبال سیاست‌های تمرکززدایی و گسترش دادسرا و دادگاه‌های انتظامی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، طی جلسه‌ای با حضور بهادری جهرمی رئیس مرکز، دادستان انتظامی مرکز و بیکی رئیس شعبه اوّل دادگاه تجدیدنظر مرکز و مشاور ارشد رئیس قوه قضاییه، دادگاه بدوی انتظامی در ۱۱ استان کشور راه اندازی شد.

وی بیان کرد: دادگاه بدوی، دادگاهی است که دعوی و شکایت، در ابتدا در آن مطرح می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت رأی صادر می‌شود که به این رأی دادگاه صالح به رسیدگی نیز, رأی بدوی می‌گویند.

دادستان انتظامی مرکز وکلا تصریح کرد: در این نشست که در روزهای اخیر برگزار شد، از قضات استان‌های بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، یزد، کرمان، گلستان، مرکزی، قم، کردستان و هرمزگان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی دعوت به عمل آمد که در جریان آن, در رابطه با مسائل مختلف انتظامی چون نحوه رسیدگی انتظامی، صدور قرار، تشریفات ارسال پرونده به دادگاه انتظامی، معرفی دادسرای انتظامی و دادگاه تجدیدنظر مرکز، گفت‌وگو‌ها و تبادل نظر‌هایی صورت گرفت.

رئوف گفت: طبق ماده ۲۶ آیین نامه اجرایی مرکز که در سال ۹۷ به تصویب رسیده است، به منظور رفاه حال عموم شهروندان، وکلا و کارشناسان, تمامی استان‌های کشور ملزم به داشتن دادسرا و دادگاه انتظامی هستند تا آن‌ها مجبور نباشند برای رسیدگی به پرونده‌های انتظامی خود به تهران بیایند، از این رو در آینده نیز اقدام‌های مربوط به سایر استان‌ها انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در دوره جدید تحول قوه قضاییه و با منصوب شدن دادستان انتظامی جدید از بهمن ماه سال گذشته، در ۲۵ استان کشور, دادسرا و در ۱۱ استان دیگر نیز دادگاه انتظامی راه اندازی شد که طبق آیین نامه مزبور, دادگاه تجدیدنظر انتظامی صرفا در تهران که مرکز است، مستقر می‌شود.

دادستان انتظامی مرکز وکلا, با اشاره به فعالیت قضات دادگاه‌های بدوی تصریح کرد: طبق درخواستی که ریاست مرکز از رئیس قوه قضاییه داشتند, احکام ۱۱ تن از قضات عالی رتبه به عنوان قضات دادگاه‌های بدوی انتظامی صادر و ابلاغ شد.

رئوف با بیان اینکه این اقدام یکی از تحولات در دستگاه قضاست، گفت: این اقدام با حمایت و پشتیبانی ریاست قوه قضاییه و مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه به منظور بررسی و ابلاغ و صدور احکام قضات محترم ۱۱ استان که همگی از قضات عالی رتبه، با تجربه و دارای مناصب قضایی مهم هستند، انجام شد.

وی  خاطرنشان کرد: از این پس, بعد از انجام تشریفات قانونی در دادسراهای انتظامی استان‌ها, پرونده‌ها به دادگاه بدوی انتظامی استان‌های مربوطه ارسال و رأی صادر می‌شود و صرفا در صورت درخواست تجدیدنظرخواهی, پرونده به تهران ارسال می‌شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
توران هاشمی
۰۱:۱۷ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
با سلام بنده 16ساله پرونده ای حقوقی دارم رأی بدوی وتجدید نظر دیوانعالی کشور دوبار تشخیص و رأی مشاو ران کمیسیون 8 رأی انتظامی قضات رأی کمیسیون 477ودیگه فکر نمیکنم رأی باشه که نگر فته باشم اما هنوز هیچ نتیجه ای که تمام کننده باشدوجود ندارد به نظر مشکل کجاست. استان ایلام شهرستان دره شهر
آخرین اخبار